Český Elon Musk z šumavské garáže soutěží o ceny E.ON Energy Globe


Sdílejte:

Dnes si může každý z nás svépomocí sestrojit doma vynálezy, které byly kdysi revolučním hybatelem své doby. Stejně tak máme možnost nepatrným vynálezem předznamenat éru nových technologií či směr, jímž se mohou v budoucnu ubírat celá průmyslová odvětví. Jaromír März z Koutu na Šumavě je živým důkazem přesně takového kutila, který svoji dětskou vášeň pro vynálezy a vědu proměnil ve spousty šikovných dopravních prostředků a strojů. Ve své domácí dílně si vystačí se snadno dostupnými součástkami a materiály. Dokáže najít využití pro již opotřebené věci, kterým s precizností jemu vlastní vdechuje nový život. 

Díky kutilovu nadšení pro čisté a udržitelné zdroje energie vznikají jeho vynálezy s minimálními náklady na výrobu a provoz. Stejně tak Jaromíra Märze nadšení pro inovativní nápady přivedlo do finále soutěže E.ON Energy Globe. My jsme se na Šumavu přijeli o všem přesvědčit na vlastní oči. Povozili jsme se v autě na solární pohon a zjistili, jak jej lze ve dnech, kdy je slunce pod mrakem, dobíjet pomocí spalování dřeva. Čeká nás budoucnost plná aut a strojů, které budou využívat sluneční energii?

marz
Jaromír März ve své garáži plné vlastnoručně vyrobených technologických hraček.

Jak vás napadlo sestrojit auto na solární pohon?
Jaromír März:
Už odmala mě auta na alternativní pohony fascinovala. Dá se říci, že jako kluk jsem byl takový malý vědátor. Prvně jsem je viděl v 80. letech v časopise ABC, kde byl článek o závodech solárních aut. Nadchlo mě, že jezdí jen na sluneční energii. Dneska se naštěstí dají solární panely pořídit za slušnou cenu, tak jsem si konečně mohl sestrojit auto vlastní.

Kolik vás to stálo?
Asi okolo 18–20 tisíc. Zhruba z 95 % se auto skládá z nových dílů. Chtěl jsem na něm mít takové věci, jako jsou LED světla, nějaké páčky a brzdy, měřiče, tachometry nebo alarm. Z důvodu ochrany před krádeží, když se vydám na houby. Zkrátka jsem chtěl, aby auto celé hezky vypadalo, a cena pochopitelně vyskákala nahoru. 

Jak rychle můžete jet?
Elektromotor má výkon 500 W a i přes starou třírychlostní převodovku z Jawy 50 pionýr se mu daří pohánět auto vpřed. Po rovině zvládnu jet 20–22 km/h. Do kopce krokem. Pokud bych chtěl jet jen na solární pohon, rychlost je asi 10–12 km/h. Poznám to podle dvou ampérmetrů, z nichž jeden ukazuje, kolik energie si bere motor, a druhý, kolik dodává panel, který má 240 W. 

marz
Auto na solární pohon do přírody prostě patří.

Jak konkrétně to funguje?
Uvedu příklad. Když panel dodává 8 A, přidám plyn tak, aby si motor vzal také 8 A,  a jsem schopen jet po rovině okolo 10–12 km/h, aniž bych vybíjel baterii.

Jak dlouho vydrží baterie, když je zataženo a solární panel nedodává energii?
Ta se skládá ze dvou akumulátorů, které bez slunečního záření vydrží nějakých 20–40 km jízdy. Záleží ale na tom, jak často je třeba jezdit do kopce. Jsou tam dva trakční akumulátory a nabíjí se jeden slunečný den, případně lze dobít ze zásuvky. Mám také elektrocentrálu s generátorem dřevoplynu.

„Je to hlavně můj koníček. Těší mě, že mohu jezdit na slunce a tímto způsobem využívat alternativní zdroje energie, které jsou šetrné k přírodě."
Jaromír März

A ta elektrocentrála funguje jak?
Vlastně stejně jako stará auta na dřevoplyn, která se používala třeba za druhé světové války, když byl nedostatek benzínu. Dovnitř se dá dřevo nebo uhlí a zapálí se. Následně se to rozdmýchá dmychadlem, zchladí a zfiltruje a plyn pak zamíří rovnou do spalovacího motoru. Generátor jsem vyrobil ze starých hasicích přístrojů, každý kutil jej tedy snadno zvládne postavit doma. Proč dřevo jenom pálit, když z něho můžeme kromě tepla vyrobit i elektřinu.

Kdybychom generátor chtěli použít jako pohon, musíme jej přimontovat k autu?
Ne. Stačí napojit na elektrocentrálu, která popsaným procesem nabije baterii. Generátor dřevoplynu tedy slouží jako nabíječka. Většinou ale bohatě stačí nabíjet energií ze sluníčka. Vyjedu s autem na pár hodin na dvůr a je dobité.

marz
Generátor dřevoplynu je vyrobený z hasicího přístroje.

Kolik jste toho už najezdil?
Dnes už nejezdím tolik jako ve chvíli, kdy jsem jej dostavil. Tehdy jsem zvládl každý den třeba 20 km. Najeto mám přibližně 600 km bez toho, abych do auta lil benzín, či jakékoliv jiné palivo. To je na tom to nejkrásnější.

Můžete se s autem pohybovat po silnici?
To ne, spíše s ním jezdí děti po zahradě. Dvakrát mě před domem potkali policisté. Dělal jsem ale, že je nevidím, a zajel dovnitř, zavřel vrata a oni naštěstí jeli dál. Auto se hodí, když chci zamířit po polních cestách někam za ves na houby, ale na silnici nesmí. Nemá značky, ale je to motorové vozidlo, takže to by mohl být problém.

To je škoda. Na silnici byste si s autem asi užil více zábavy.
Je to hlavně můj koníček. Těší mě, že mohu jezdit na slunce a tímto způsobem využívat alternativní zdroje energie, které jsou šetrné k přírodě. Nevadí mi, že se s autem na silnici nedostanu, fandím hlavně elektromobilitě samotné. Když mi bylo po vojně 20 let, postavil jsem si vlastní elektromobil. Jenomže jsem neměl moc peněz, tak jsem jej udělal ze starého Wartburgu, do kterého se mi povedlo sehnat starý elektromotor s regulátorem z elektromobilu Škoda Eltra. Dojelo to asi 40 km a nabíjelo se okolo 8–9 hodin.

Co dalšího na elektřinu jste si ještě postavil?
Například elektrokoloběžku. Vyšlo to na 15 000 korun i včetně koupě nové koloběžky. Použil jsem komponenty na přestavbu elektrokol. Vyrobil jsem si box na baterie, zapojil pár kabelů a páček a bylo hotovo. Má dokonce i rekuperaci, takže když se jede z kopce, tak se baterie zpětně dobíjí. Jinak ji nabíjím asi 5 hodin.

jaromir marz
Elektrická koloběžka má tolik koňské síly, co mívala babeta.

Kolik z ní vytáhnete?
Dojezd má okolo 33 km, rekord jsem měl až 41 km. Po rovině jezdí 31 km/h a výkon má 1 200 wattů, což je 1,6 koňské síly. Takže jezdí asi jako babeta.

To bude rychlejší než vaše auto na solární pohon, že?
Máte pravdu. Člověk musí na silnici dávat pozor, protože koloběžka je rychlá a tichá, takže občas někoho nemile překvapí. Na projížďku nebo na nákup je ale ideální. V podstatě bych na ní mohl jezdit i do práce. 

Proč jste se přihlásil do E.ON Energy Globe?
Moje vynálezy mi přijdou zajímavé, mohly by někoho inspirovat stejně tak, jako jsem se já před lety inspiroval v časopise ABC. Chci tedy, aby se o nich dozvěděli i ostatní lidé.

Mají auta na solární pohon budoucnost?
Dnes mají ještě bohužel malý výkon. Musíme počkat, až někdo vymyslí solární panel, který bude mít účinnost alespoň 85 %. S takovým panelem by bylo možné sestavit menší a lehčí auto, které bude za slunečného počasí využívat k jízdě pouze solární energii.

marz
Přístrojová deska se skládá z tachometru a budíků ukazujících výkon motoru a stav nabíjení ze solárního panelu.

marz
V autě na solární pohon stačí pouze dva pedály.

marz
Tato kola si poradí s kdejakou polní cestou.

marz
Díky solárnímu panelu jezdíte zadarmo.

marz
Vnitřní ústrojí je stejně precizní jako celé auto.

marz
Solar car je první a zatím jediný model auta podle Jaromíra Märze. Pokud ho chcete spatřit v akci, pak musíte do Koutu na Šumavě.

Témata:
Sdílejte:

Doporučujeme

To nejlepší, co jsme podle čtenářů v roce 2016 napsali

Podívejte se na nejlépe hodnocené a nejčtenější články z minulého roku.