Fermentovaná zelenina je zdrojem energie na celý rok

Lidské tělo je vlastně taky malá továrna. Spotřebovává energii a na jejím základě vyrábí hodnoty pro sebe i své okolí. Jen místo kilowattů pracuje s kilojouly. Aby mohlo fungovat správně a dlouhodobě, musí se do něj věci k výrobě energie dopravit. Proto jsme pro vás připravili seriál receptů založených na takových potravinách, které jsou zdravé a energeticky hodnotné.

Přesně takové recepty má ráda i Kateřina Winterová z pořadu Herbář, která vás jimi pravidelně zásobuje u nás na ecoFuture. Dnes se s ní podíváme na kvašenou zeleninu, protože i lidské tělo občas potřebuje drobnou revizi, aby dokázalo správně fungovat.


Konec léta a začátek podzimu je pro mě asi nejkrásnějším obdobím roku. Moje prohřáté tělo si snadno zvyká na přicházející chladná rána a užívám si odpolední, pozdně letní čas. Vzpomínám na čerstvé zážitky z prázdnin. Výlet elektroautem do Dánska, návštěva v soběstačné ekovesničce v Hostětíně, výlet na kolech po rodičích. S rodiči. Koupili si totiž elektrokola. A tak dál, a tak dál... Hůř se tedy vypořádávám s tím, že prázdniny už skončily, ale zachraňuje mě ta nádhera přírody, která se postupně začíná proměňovat a vydává své plody. To je fakt zážitek. Vy, kdo máte zahradu, jistě podobné pocity sdílíte se mnou. A vy, kdo chodíte nakupovat zeleninu na trh, máte určitě radost z té pestré nabídky. Tak, mám na kupě zeleninu, a co s ní?! Spousta se jí sní zasyrova, další je zavařena a zbytek zamrazím nebo naložím. Pickles s octem už jsem dělala několikrát, tak mě napadlo zeleninu fermentovat.

Je to prastarý způsob konzervace, který ovšem přináší našemu tělu samé benefity. Mléčným kvašením se zvyšuje obsah vitamínů, zelenina je lépe stravitelná a blahodárně působí na náš zažívací systém. Pokud jíme fermentovanou zeleninu každý den po jídle, prospíváme tak nejen trávení, ale i střevní mikrofloře, a tím i imunitnímu systému. A o to jde na podzim především. Připravit se na plískanice za tepla, venku u dobrého jídla, je přeci příjemné. A víte, jak to je? Už se přece plánuje, kam pojedeme v zimě po Vánocích na hory. Alespoň u nás doma. :) Tak ať jsme zdraví a plní energie!

zelenina

Suroviny:

1 kg zeleniny (cuketa, mrkev, cibule, řepa, rajče, okurka, zelí, ředkev, kedlubna, květák…)
20 g soli
1 l vody
byliny podle chuti (kopr, bazalka, tymián, oregano…)

Postup:

Vybereme si zeleninu, kterou chceme kvasit. Zeleninu pečlivě omyjeme a kořenovou i oloupeme. Nakrájíme na kousky či kolečka, můžeme i nastrouhat, a pečlivě zeleninu s bylinami nebo i kořením napěchujeme do připravených, dobře vymytých sklenic. Smícháme sůl s vodou a necháme rozpustit. Namačkanou zeleninu zalijeme solným roztokem, aby byla úplně ponořená. Přiklopíme prkýnkem a necháme na stabilně teplém místě (kolem 20 °C) 2 až 3 dny kvasit. Lák se začne mléčně kalit a později se může vytvořit i bílý „špunt“ na povrchu. Ten odstraníme. Kvašení může být bouřlivé. Je proto dobré postavit sklenice třeba do lavoru. Kvašení zastavíme přendáním dobře uzavřených sklenic do lednice, kde nám takto fermentovaná zelenina vydrží i měsíc.

zelenina

zelenina
zelenina

zelenina

Témata:

Doporučujeme

Jak dosáhnout největších úspor za energie?

E.ON Rádce vám rád poradí, jak na to.