Nejlepší závody elektromobilů na světě

Není tomu tak dávno, kdy byly elektromobily vyzdvihovány pouze pro své nízké emise. Aktuálně již víme, že elektrické motory v sobě skrývají daleko větší potenciál, který může dokonce dalece překročit jejich spalovací protějšky. O tom je přesvědčený dokonce i výkonný ředitel automobilky Bugatti, Wolfgang Dürheimer: „Vzhledem k tomu, jak postupuje vývoj baterií a elektromotorů, se zdá jisté, že další model bude nějakým způsobem elektrifikovaný,“ řekl.

O stále vyšší kvalitě baterií a elektromotorů nás neustále přesvědčují i množící se závodní série, kde můžeme rychlé elektromobily vídat. Ty nás utvrzují v tom, že i auta poháněná elektřinou dokáží na trati svádět dech beroucí souboje.


To nejlepší ze současnosti
 

Formule E

Jednoznačně nejznámější závodní kategorií elektromobilů je seriál Formule E. Ten se poprvé jel pod hlavičkou Mezinárodní automobilové federace (FIA) v roce 2012 a rychle se vypracoval na pozici druhé nejsledovanější formulové sérii na světě. Na rozdíl od konvenčních formulových kategorií jsou závody Formule E pořádány přímo v centrech evropských metropolí. Závodí se s monoposty, které pro šampionát připravily společnosti Spark Racing Technology, Renault, Dallara, McLaren, Williams Advanced Engineering a Hawland. Elektromotory si týmy mohou vyrábět vlastnoručně, popřípadě od sebe nakupovat. Jejich výkon je omezen na 180 kW v závodním režimu. Konstrukce vozů navíc není tak závislá na aerodynamice. Vozy proto mohou jezdit daleko blíže u sebe a souboje mohou trvat déle, než jak tomu je ve Formuli 1. Za vysokou oblíbeností Formule E také stojí skvělý přístup vedení série k sociálním sítím a internetu i fakt, že většina vozů je řízena bývalými piloty z Formule 1 nebo ze zámořské série IndyCar. Svůj budoucí vstup do Formule E navíc oficiálně oznámili i velké světové automobilky jako BMW, Mercedes-Benz, Porsche nebo Nissan Nismo.

 


Pikes Peak

Závody do vrchu mají i v našich končinách dlouhou tradici a patří mezi závodní kategorie. Nejslavnější závod do vrchu je každoročně pořádán na hoře Pikes Peak v americkém státě Colorado. Na 19,99 km dlouhé trati čítající 156 zatáček spolu závodní speciály a odvážní piloti měří síly již od roku 1916. V roce 1981 byla mezi kategorie tohoto slavného závodu přiřazena i divize elektromobilů, která byla v roce 2014 rozdělena na kategorii produkčních elektromobilů a závodních prototypů na elektřinu. Jen o rok později se poprvé v historii závodu stalo, že elektrický speciál dokonce ovládl celkové hodnocení závodu. Aktuálně platí za nejrychlejší sériový elektromobil na Pikes Peak Tesla Model S P90. Závodí zde i motorky, a od roku 2013 dokonce i elektrické motorky. Aktuálně je nejrychlejší sériovou elektromotorkou na Pikes Peak model Zero SR.

 


Andros Trophy

Andros Trophy je francouzská závodní série, kterou můžeme stručně popsat jako rallycross na ledu. Od roku 2010 v rámci této závodní série spolu svádí drsné souboje na ledu i jezdci v elektrických speciálech. Ty připravuje společnost Exagon Engineering. Vozy váží 800 kg a disponují výkonem 90 kW. Vzhledem k tomu, že všichni závodníci řídí vozy s prakticky shodným výkonem, hraje o to větší roli um a odvaha samotných jezdců. Aktuálním šampionem je Francouz Christophe Ferrier. Mezi lety 2013–2014 se seriál Andros Trophy rozšířil o svou verzi městských závodů. V rámci nich jsme mohli pravidelně vídat i známou elektrickou variantu. Zajímavostí je, že v rámci elektrických závodů Andros Trophy v ulicích francouzských měst byl na závodním roštu k vidění i vůz továrního týmu české automobilky Škoda.

 


World Solar Challenge

World Solar Challenge je tak trochu jiný type závodů, než které jsme doposud zmiňovali. Trasa závodu World Solar Challenge se táhne v délce 3 021 km přes celou Austrálii. Jak již z názvu vyplývá, závodů se účastní pouze vozy poháněné solární energií. Již od samého založení v roce 1987 se závodu účastní tradičně mnoho týmů, složených především z univerzitních systémů. Do letošního ročníku nastoupilo 95 týmů z celého světa. Vítězem se stal nizozemský tým Nuon Lunar s prototypem solárního vozu Nuna9, který dokázal trasu 3021 km urazit s průměrnou rychlostí 81 km/h a svým nejbližším soupeřům z amerického Michiganu dokázal ujet o téměř 2 hodiny.

 


Hudba budoucnosti


Electric GT

Závody cestovních vozů patří v Evropě mezi nejoblíbenější závodní kategorie. Od roku 2018 by mezi rozličné závodní kategorie cestovních vozů mohla přibýt i kategorie elektromobilů. V první sezóně by týmy měly k závodům využívat shodné závodní speciály. Jedná se o odlehčené a speciálně upravené vozy Tesla Model S P100. Tyto vozy disponují výkonem 585 kW, točivým momentem 995, z 0 na 100 km/h zrychlí za 2,1 vteřiny a jejich maximální rychlost činí 250 km/h. Startovní pole ani kompletní kalendář závodů pro příští rok bohužel prozatím nebyly odhaleny.

 


Jaguar I-Pace

Automobilka Jaguar Land Rover se v roce 2016 stala prvním výrobcem prémiových automobilů na světě, které se zúčastnila šampionátu Formule E. Svou silnou roli na poli vývoje elektromobilů značka potvrdila nedávným představením konceptu elektrického SUV I-Pace a jeho závodní varianty I-Pace eTrophy. Za zrodem tohoto speciálu stojí oddělení Special Vehicle Operation. Ačkoli si Britové zatím pečlivě střeží technická specifika svého elektrického závodního speciálu, experti odhadují, že je vůz poháněn dvojicí elektromotorů s celkovým výkonem pohybujícím se kolem 400 koňských sil. Od roku 2018 by se navíc tovární závodní série Jaguar I-Pace eTrophy měla stát hlavní podpůrnou sérií seriálu Formule E. 

 


Roborace

V souvislosti s rozvojem technologií autonomního řízení se máme v průběhu příštího roku dočkat zásadního kroku. Na tento rok je totiž naplánováno zahájení prvního globálního závodního seriálu autonomních vozidel – Roborace. Stejně jako výše zmíněná série Jaguar I-Pace eTrophy by se měla stát jednou z podpůrných závodních sérií Formule E.

 


RallyCross

Mistrovství světa v rallycrossu patří mezi jednu z nejoblíbenějších závodních kategorií. Velké přízni se těší především v USA. O to odvážnější je rozhodnutí mezinárodní automobilové federace, která se rozhodla již od roku 2018 spustit vedle tradičních rallycrossových závodů i jejich elektrickou mutaci.

 

80 Days Race

Cesta kolem světa za 80 dní. To je název slavného románu francouzského spisovatele Julese Verna, také základní myšlenka moderního elektromobilového závodu 80 Days Race. Jeho účastníci mají za úkol během 80 dní cestovat v elektromobilech kolem světa, a to bez použití jediné kapky fosilních paliv. Start závodu se nachází v Paříži, z hlavního města Francie účastníci zamíří do Číny, odkud se na lodi i se svými vozy dostanou na západní pobřeží Severní Ameriky, odkud vyrazí libovolnou cestou do Jižní Ameriky a odtud opět lodním transportem do Evropy. Celkem by účastníci měli urazit více než 40 000 km. V rámci průběhu závodu budou ve městech ležících na trase účastníků závodu probíhat přednášky a další edukační programy týkající se energetické efektivity a vhodného nakládání s přírodním bohatstvím naší planety. První plány na uspořádání tohoto závodu se objevily už v roce 2015. Nyní o sobě dávají jeho pořadatelé znovu vědět.

Témata:

Doporučujeme

Jak dosáhnout největších úspor za energie?

E.ON Rádce vám rád poradí, jak na to.