Zákazy prodeje spalovacích motorů se blíží. Kde si už brzo běžné auto nekoupíte?

Když se v roce 2015 na veřejnost dostaly informace o podvodných praktikách automobilky Volkswagen při emisních testech nových motorů, odstartovala se obrovská aféra, která vyústí až v úplný zákaz používání spalovacích motorů. Kdy a kde k tomu dojde?

Po provalení aféry diesel gate se na světlo světa dostaly podrobnosti o podvodných praktikách při testech emisí vznětových motorů u automobilek jako Volkswagen, Renault a Mitsubishi. V tomto okamžiku praskla bublina o dodržování stále přísnějších norem nastavovaných Evropskou unií a dalšími mezinárodními organizacemi. V reakci na to se mnoho automobilek nechalo slyšet, že vzhledem k extrémním nákladům na snižování emisí plánují kompletní ukončení výroby dieselových motorů v horizontu několika let. Jak se ale ukazuje, benzínové motory se pravděpodobně ve výrobě neudrží o mnoho déle. Stále větší počet států po celém světě se začíná přiklánět na stranu elektromobility, na jejíž rozvoj a rozvoj infrastruktury dobíjecích stanic se investují nemalé finanční prostředky.

Mapa se zákazy prodejů

Norsko jako ráj elektromobilů

Nejznámější pro svůj radikální postoj vůči propagaci elektromobility na účet spalovacích motorů je především Norsko. V této severské zemi v současnosti jezdí přes 100 000 elektromobilů a toto číslo nadále stoupá. Každý rok je zde prodáno zhruba 11 000 elektromobilů, což je 30 % všech prodaných osobních aut v Norsku. Dá se navíc očekávat, že prodej bude dále stoupat. Norská vláda totiž oficiálně rozhodla o zákazu prodeje nových aut se spalovacím motorem už od roku 2025. Toto masové rozšíření nebude ale zadarmo. Norští elektromobilisté pravděpodobně přijdou o většinu výhod, kterých se jim v současnosti dostává. Aktuálně je při nákupu nového elektromobilu zákazník osvobozen od platby DPH nebo registrační daně, nemusí platit parkovné ve městech, mýtné před tunely a mosty, platit nemusí ani za převoz auta na trajektu a v případě dopravní špičky může využívat pruhy pro autobusy. Elektromobilita je navíc v Norsku opravdu čistou dopravou. Téměř 100 % energie, kterou Norové spotřebují, pochází z vodních elektráren. Se stejným plánem jako Norové přišli i zástupci ekologických hnutí v Nizozemsku. Tam prozatím tento akt nebyl oficiálně schválen.

Právě jsem se dozvěděl, že Norsko zakázalo prodej aut se spalovacím motorem od roku 2025. Je to skvělá země!
Elon Musk, zakladatel a ředitel automobilky Tesla

Británie a Francie

Ve stopách Norska se pomalu a jistě začínají vydávat i ostatní země jako je Velká Británie nebo Francie. Dva odvěcí rivalové se shodli na tom, že plošný zákaz prodeje nových osobních vozidel se spalovacím motorem začne platit na začátku roku 2040. Důležité je zmínit i to, že tento zákaz se vztahuje i na dnes populární hybridy kombinující spalovací motor a elektromotor. V Británii navíc s touto revolucí ve vozovém parku půjde ruku v ruce i úprava silničního systému. Většina běžných křižovatek má být nahrazena kruhovými objezdy, v plánu je i rozsáhlá kontrola a úprava systému semaforů a úpravám by neměl uniknout ani sektor hromadné dopravy. Své specifikum na zákazu prodeje spalovacích motorů má i francouzská strana. Ta plánuje zakázat vjezd aut se spalovacími motory do velkých měst už od roku 2035.

E.ON RÁDCE: KDE KOUPÍM, NEBO PRODÁM ELEKTROMOBIL?

Německo

O něco razantnější než Francie a Velká Británie je náš západní soused. Německo plánuje zakázat plošný prodej aut se spalovacími motory nejpozději do roku 2030. Jedná se o krok v rámci strategie snižování emisí CO2. Německo se zavázalo do roku 2050 snížit emise CO2 o 95 % v porovnání s rokem 1990 a právě doprava patří mezi 5 největších producentů CO2 v Německu. Zákaz se bude týkat nejen osobních aut, ale i dodávek a kamionů. V rámci podpory této strategie rozjela německá vláda na konci letošního dubna podpůrnou akci na prodej elektromobilů a plug-in hybridů, která umožňuje při nákupu elektromobilu čerpat dotaci ve výši až 4 000 € (cca 108 000 Kč).

Typická životnost auta je dvacet let. Proto musí být registrace nových dieselových a benzinových aut ukončena v příštích patnácti letech.
Rainer Baake, tajemník pro energetiku německého ministra hospodářství

Čína

Cestou čisté dopravy by se ráda vydala i země, která je považována za největšího producenta jedovatých plynů – Čína. Na rozdíl od evropských zemí čínská vláda neplánuje plošný zákaz prodeje aut se spalovacím motorem, místo toho přejde čínský automobilový průmysl na systém kvót, podle kterých musí v příštím roce elektromobily a hybridy tvořit minimálně 8 % celkové produkce každé automobilky. V příštím roce kvóta stoupne na 10 % a o rok později na 12 %. Značky, které nebudou schopny tyto normy plnit, si budou moci kredity v plnění kvót odkoupit od konkurence, která kvóty na výrobu elektromobilů a hybridů přesahuje. V rámci tohoto rozhodnutí také Peking nařídil energetickým společnostem, aby urychlily budování infrastruktury dobíjecích stanic pro elektromobily.

USA nezahálí

USA je po Číně druhým nejsilnějším trhem pro elektromobily. Zajímavé je, že k projednání podobných kroků, které podnikly evropské země, se prozatím odhodlal pouze jediný z 50 států – Kalifornie. Tamní guvernér, Jerry Brown, se nechal inspirovat výše zmíněným systémem čínské vlády na podporu elektromobility. Podle Brownova názoru může konečné zastavení prodeje benzínových a dieselových aut přinést zlomový bod v oblasti globálních změn a oteplování. Kalifornie ostatně platí za stát USA s nejpřísnějšími emisními limity. Aby zde automobilka vůbec dostala povolení k prodeji konvenčních aut, musí zahájit prodej elektromobilů a hybridů.

Abychom dosáhli našich ambiciózních cílů ve snižování emisí skleníkových plynů, musíme do roku 2040 nahradit technologii spalování energií z obnovitelných zdrojů.
Mary Nichols, ředitel kalifornské agentury pro ochranu ovzduší

Jaké to bude mít důsledky?

Ukončení prodeje spalovacích motorů v osobních autech s sebou přináší zásadní problém. Například v sousedním Německu je automobilový průmysl jedním z klíčových sektorů národního hospodářství a vývoj i výroba spalovacích motorů je jeho neodmyslitelnou součástí. V momentě, kdy bude tato výroba ukončena, přijde o práci až 600 000 lidí, to představuje zhruba 10 % pracující populace v Německu.

E.ON RÁDCE: KDE KOUPÍM, NEBO PRODÁM ELEKTROMOBIL?

Situace v ČR

Po přečtení tohoto výčtu by se mohl leckdo vyděsit, kdy se zákaz prodeje aut se spalovacím motorem dotkne i českých luhů a hájů. Tak tomu ale rozhodně hned nebude. Česká republika nemá zdaleka tak rozšířenou síť dobíjecích stanic a prodej elektromobilů v Čechách také nepatří mezi evropskou špičku. Navíc naše vláda i přes podepsání memoranda o podpoře elektromobility zatím neučinila žádný krok k tomu, aby občany motivovala ke koupi elektromobilu.

 

Témata:

Doporučujeme

Jak dosáhnout největších úspor za energie?

E.ON Rádce vám rád poradí, jak na to.