Zkusil jsem si, jaké to je být elektropolicistou

České Budějovice se už dva roky mohou chlubit unikátní městskou hlídkou brázdící ulice na elektroskútrech. Pokus, který začal před dvěma lety, slaví úspěch, protože nyní hlídka dohlíží na pořádek ze sedadel 2. generace dvou elektroskútrů E.ON e-max. Současnou elektrohlídku tvoří dva policisté, Jan Stropek a Jaroslav Rynda, za kterými jsem se vydal, abych si s nimi zkusil sloužit na elektroskútru.

Sraz máme na parkovišti Městské policie České Budějovice, kde si strážníci nechávají skútry dobíjet. Setkat se máme ve 14:30, musím se tam dostat skrz rušné ulice mezi výdejnou elektroskútrů a policejní stanicí. Problém spíš je, že na skútru sedím poprvé. Není co řešit, termíny se plnit musí, jedu na skútru a zbytek mě snad doučí strážníci během jejich, vlastně naší, hlídky.

Na skútr si rychle zvykám. Vlastně není na co, protože se jenom kroutí madlem na řídítkách a brzdí jako na kole.

skútr

Elektroskútr nabijete i v kavárně

Po krátkém seznámení se mi ulevilo, protože na strážnících bylo vidět, že k elektroskútrům nemají žádnou zášť. Přeci jenom si člověk představí spíše policistu v kožené bundě na silném stroji, jak nahání piráty silnic, než na elektroskútru. Nicméně skútry mají něco do sebe a mě čekalo ještě několik triků, o kterých jsem vůbec netušil.

Samozřejmě mě nejvíce zajímá, jestli se jim už někdy skútr vybil během služby. „Je to jako rychlovarná konvice,“ říkají s úsměvem. „Kdyby byla nouze, tak by se to třeba dalo strčit k někomu do garáže nebo někam do kavárny. Ale ještě se nám to nestalo.“ Oba strážníci mají zkušenosti i z normálních motorek. Shodují se na tom, že je jízda na elektroskútrech baví, dokonce by byli rádi, kdyby na nich mohli jezdit celoročně, ne jen v hezkém počasí. Přesto tomu ze začátku tak nebylo. Před dvěma lety, kdy elektroskútry dostali na vyzkoušení prvně, na ně nikdo nechtěl. „Nikdo to neznal a všichni se báli. Předtím jsme nepoužívali ani benzínové skútry. Potom to ale jeden kolega zkusil, a pak už jsem šel já a bylo to dobrý,“ popsal začátek elektromobility u městské policie Jan Stropek. Jaroslav Rynda je jeho nový kolega a z elektroskútru je nadšený. „A je to lepší než všude chodit,“ zakončuje vyjmenovávání výhod. A nastal čas vyjet do ulic.

skútr

Hlídka, kterou nikdo nepřehlídne

Než dojedeme z garáží na ulici, uvědomuji si dvě věci. Za prvé, i za těch pár metrů se cítím skvěle. Netušil jsem, jak dobrý je jet na motorce ve skupině. Prostě si připadáte jako v gangu. Za druhé, zjistil jsem, že když všichni dáme blinkr, tak vypadáme kuriózně. Ti, co jezdí na motorce, vědí, že motorky při blinkru pípají, ale zrovna naše skútry vydávají vtipný souzvuk vysokých tónů. Řekl bych, že často z toho lidem cukají koutky. „Lidi se často otáčí, jestli nejedou popeláři. Trochu to připomíná i zvuk vozítek pro důchodce,“ hned mi strážníci říkají svoje zkušenosti, a je to jedna z mála výtek, které mají.

skútr

Hurá do služby

Hned za stanicí mi oba ujíždějí, a tak rychle přidávám plyn, no vlastně  elektřinu, abych je dohnal. 50 m za nimi bych se od nich nic dalšího nedozvěděl. Za chvilku je doháním. Čekali na křižovatce... a hned jsem se jich zeptal, jestli díky tichosti skútrů dokázali někoho chytit. Podobný případ se stal nedávno v Písku, kde městská policie jezdí elektromobilem a dopadla zloděje, který vůbec neslyšel přijíždějící policejní auto. „V autě vám všichni ujedou. Spíš honíme chodce a hodně cyklisty. Třeba tenkrát jednoho kluka na kole, ale žádný závažný případy.“

skútr

Následně míříme k Vltavě, kde dostávám pár tipů, jak vlastně elektroskútr funguje. Nejzajímavější je tlačítko „boost“, kterým si můžete vypnout omezovač rychlosti. A má myšlenka byla jasná, už vím, proč jste mi tak ujížděli. Bohužel jsem se dozvěděl, že jezdí na režim „eco“ nebo „normal“, kdy je maximální rychlost 40 a 50 km/h. „Když jezdíme na „eco“, tak nám baterky bez problému vydrží 8 hodin. Sice nám rychle ubydou první čárky, ale pak se to na určitých procentech zastaví a v pohodě to vydrží,“ zbavil mě Jaroslav obav z ubývajících procent mé baterky.

skútr

Když už jsem se otrkal a zjistil, jak se kromě „boostu“ používají i další tlačítka, prozrazují mi „kolegové“, jak probíhaly jejich první jízdy na elektroskútru. „Když jsme poprvé vyjeli, byli jsme jako v autoškole, protože jsme vypadali, že neumíme brzdit,“ smějí se dnes již zkušení řidiči. „Mohla za to především rekuperace, která se zapne při brždění a až po ní následuje brždění kotoučovou brzdou, a tak skútr cuká.“ A to není vše, co se museli naučit: „S tím, jak jsme začali jezdit na elektroskútrech, museli jsme se naučit i jinak rozložit hlídku. Všechno objedete rychle. Museli jsme si toho víc naplánovat nebo se vracet. Zkrátka toho stihneme mnohem více.“

skúr

Pomalu míříme zpět ke stanici a bohužel se nenaplnilo to, co jsem si trošku přál. Vidět policejní elektroskútry v akci. Nikoho jsme nepronásledovali, ani nepokutovali. Ale i tak se strážníci shodli, že v elektromobilitě je budoucnost, i když tam vidí ještě několik překážek. Při svých trasách dostávají většinou samé pozitivní reakce, lidé se jich hodně ptají, jak rychle elektroskútr jede a za kolik se dá pořídit. „Je to spíš taková atrakce pro lidi. Určitě si nás na tom všimnou víc, než kdyby na tom jel civil,“ uzavírají své zkušenosti a míříme na stanici. Já opět o něco pomaleji. Doháním je u stanice, kde se loučíme, a já mířím vrátit skútr. Už jsem mnohem sebevědomější a na jednom z posledních semaforů stojím jako první na červené. Vedle mě zastavuje Audi A4 a říkám si: „Dám ji?“ Ano, rozhodl jsem se, že to zkusím. Vždyť jsem dostal školení od těch nejpovolanějších.

Dal jsem ji.

Témata:

Doporučujeme

Jak dosáhnout největších úspor za energie?

E.ON Rádce vám rád poradí, jak na to.