10 veteránů, u kterých byste spalovací motor hledali marně

Mít v garáži zaparkovaného automobilového veterána patří mezi sen většiny mužů. Přeci jen, kdo by pohrdl možností vlastnit kus automobilové historie, ve které se snoubí umění designerů a techniků z dob minulých. Mnozí, ekologicky smýšlející, se proti milovníkům veteránů často oboří s ohledem na množství emisí, které starší vozy bez katalyzátorů a podobných technologií vypouští do ovzduší. Jak vám ale dokáží následující řádky, láska k automobilové historii a chuť jít s dobou a jezdit v elektromobilu se nemusí nutně vylučovat. V následující galerii vám přinášíme výběr těch nejlepších automobilových veteránů, kteří jsou poháněny elektromotorem. Ať už byl důvodem přestavby záliba majitele v elektromobilitě, snaha se odlišit nebo nemožnost opravit původní spalovací motor, výsledek podobné přestavby je vždy působivý. Ostatně posuďte sami.

E.ON RÁDCE: JAK OBTÍŽNÁ JE PŘASTAVBA NA ELEKTROMOBIL?

Jaguar E-Type Zero

Jaguar E-Type Zero

Jaguar E-Type se poprvé objevil v roce 1961 a dodnes je považován za jedno z nejkrásnějších aut, které byly kdy vyrobeny. Ostatně tímto titulem jej počastoval i samotný Enzo Ferrari. Původně byl poháněn vidlicovým šestiválcovým benzínovým motorem. V roce 2017 z dílen Jaguar Land Rover Classic v Coventry vyjel blankytně modrý E-Type, poháněný elektrickým motorem o výkonu 220 kW. Jeho lithium-iontová baterie má stejné rozměry a podobnou hmotnost jako šestiválcový motor XK použitý v prvotním modelu E-Type. Elektrický pohon bude umístěn stejně jako motor u vozu XK. Elektromotor a redukční převodovka leží těsně za baterií, ve stejném místě jako převodovka automobilu E-Type. Nová spojovací hřídel přenáší výkon na diferenciál a ten potom na kola. Celkově je vůz lehčí o 46 kg než původní E-Type. Jaguar E-Type Zero má dojezd 270 kilometrů. Vůz využívá 40kWh baterii, kterou může řidič dobít obvykle po dobu šesti až sedmi hodin.

Ferrari 308 GTS

Ferrari 308 GTS

Ferrari 308 GTS patří mezi nejoblíbenější sportovní vozy sedmdesátých let. Představen byl v roce 1975 na pařížském autosalonu. Pod karoserií, navrženou Leonardem Fioravantim z designerského studia Pinifarina, se nacházel vidlicový osmiválec o výkonu 177 koňských sil (v případě specifikace pro americký trh). V případě vozu na fotografii výše byste ho ale hledali marně. Tento konkrétní kus se totiž ještě před několika lety nacházel v naprosto žalostném stavu. Naštěstí byl zachráněn z vrakoviště a prošel kompletní renovací. Během té se zjistilo, že italský osmiválec je poškozen do takové míry, že nejde opravit. Při renovaci proto padlo rozhodnutí spalovací motor nahradit elektromotorem a soustavou baterií. Ten na zadní kola nyní posílá výkon ve výši 300 kW. Před dvěma lety, kdy vůz vznikl, se navíc jednalo o první vůz značky Ferrari poháněný elektromotorem.

Ford-Shelby AC Cobra

cobra

Shelby Cobra patří mezi nejznámější sportovní vozy všech dob. Jeho historie sahá až do padesátých let minulého století. Tehdy si americký závodní jezdec Carol Shelby vysnil, že dokáže postavit nejrychlejší a nejlepší sportovní vůz své doby. Výsledkem jeho snažení byl model Cobra vyráběný britskou automobilkou AC, která pro tento model odebírala osmiválcové motory od amerického Fordu. Vůz, na který se právě díváte, ale žádným osmiválcem nedisponuje. Naopak, pod kapotou vozu se nachází elektromotor. Ten pochází z vozu Tesla Model S a generuje výkon 375 kW. Díky tomu vůz dokáže vystřelit z 0 na 96 km/h za méně než 3 sekundy. Mimochodem, za úpravou tohoto vozu stojí známá firma Stealth EV, která v minulosti spolupracovala na přestavbách mnoha historických vozů na elektromobily.

Porsche 356 Speeder

Porsche 365 speedster

Tento vůz pochází z dílny společnost Rock West Racing. Podle oficiálních údajů činí dojezd vozu na jedno nabití zhruba 160 km. Údaje o výkonu elektromotoru, který nahradil původní, vzduchem chlazený spalovací motor, bohužel výrobce oficiálně neuvádí. Tento vůz si můžete pamatovat i z video Future is electric z dílny amerického zastoupení společnosti E.ON.

VW Type 1

brouk

Volkswagen Type 1, lépe známý pod přezdívkou „Brouk“, patří mezi oblíbené cíle sběratelů automobilových veteránů i jejich úpravců. Elektrických brouků na světě existuje spoustu. Nás ale zaujal ten, který si pro své pobavení postavil majitel dílny EV West. Ten do jeho útrob vložil výkonný elektromotor a bateriové články zaručující dojezd 160 km. Při pohledu na vůz je ale každému jasné, že úprava pohonného systému není jedinou novinkou u tohoto Brouka. Ten se dočkal i nového offroadového podvozku a velkých terénních kol. Takže jízda v prašné poušti mu nečiní vůbec žádný problém. Naopak Brouk se při ní cítí jako ryba ve vodě.

Porsche 910

porsche 910

Porsche 910 zná snad každý fanoušek motorsportu. Tento závodní speciál se proslavil díky mnoha úspěchům ve vytrvalostních závodech jako 24 hodin Le Mans nebo 1000 km Nürburgring. Do povědomí široké veřejnosti se vůz dostal v roce 1971, kdy se souboj speciálů Porsche a Ferrari na okruhu La Sarthe stal ústředním motivem nesmrtelného snímku Le Mans, se Stevem McQeenem v hlavní roli. Znovuzrození prožil tento vůz v loňském roce, kdy jeho věrnou kopii začala vyrábět německá firma EVEX. Pod laminátovou karoserii nejprve vkládala 3,2 litrový benzínový motor. O velkém úspěchu se ale mluvit nedá. Proto se spojila se společností Kreisel, která pod krásnou závodní karoserii vložila elektrický pohonný systém o výkonu 490 koňských sil a točivém momentu 770 NmBloodshed Motors Electric ’68 Mustang

Maserati BiTurbo

maserati biturbo

Jak už název napovídá, pod kapotou italského Maserati BiTurbo z roku 1985 se původně nacházel vidlicový šestiválec, přeplňovaný dvojicí turbodmychadel, který se ve světě proslavil svou až neuvěřitelnou nespolehlivostí. Tento problém se rozhodl napravit Ed China, mechanik z britského televizního pořadu Wheeler Dealers. Namísto původního benzínového dvoulitru k pohonu italského sedanu využil malý elektromotor o výkonu 125 koňských sil. To je sice o 25 koní méně než v případě původního spalovacího motoru, elektromotor ale disponuje vyšší točivým momentem. Na jedno nabití vůz urazí zhruba 190 km.

E.ON RÁDCE: JAK OBTÍŽNÁ JE PŘASTAVBA NA ELEKTROMOBIL?

Fiat 124 Spider

fiat 124

Originální Fiat 124 Spider je dodnes považován za jedinečnou ukázku italského elegantního designu šedesátých let, který se v takřka nezměněné podobě vyráběl téměř 20 let. Ani tento malý kabriolet neunikl pozornosti již několikrát zmiňované kalifornské dílně EV West, která jeho řadový čtyřválec nahradila elektromotorem s výkonem – 96 kW. Ten odebírá energii z bateriových článků Tesla, které vozu umožňují na jedno nabití urazit vzdálenost až 190 km.

Ford Fairline Sunliner

Ford Starliner

Ford Fairline patří do kategorie vozů známých pod označení „amerika“. Ještě dvojnásob to platí o jeho verzi Sunliner z roku 1957. Více než 5 metrů dlouhý a téměř 2 metry široký kabriolet na sebe přitahuje pozornost, kdekoli se ukáže. Dvojnásob to platí o tomto konkrétním kusu, a to nejen pro jeho zářivě žlutý lak. Kapotou mu totiž nehřmí masivní osmiválec. Namísto něj se v motorovém prostoru nachází elektromotor a soustava baterií s dostatkem energie pro ujetí až 120 km na jedno nabití.

Porsche 911

911

Jen těžko byste našli auto, které je možné považovat za větší klasiku. Porsche 911 se světu poprvé představilo v roce 1964. Okamžitě se stalo bestsellerem značky a jedním z nejžádanějších sportovních vozů. Mezi typické znaky Porche 911 patří kruhové přední světlomety, ostře se svažující zadní část vozu a plochý šestiválec s protilehlými písty. V případě vozu na fotografii níže byste tento motor ale hledali marně. Za jeho zadní nápravou je totiž usazen elektromotor z vozu Tesla Roadster. Ze stejného vozu pochází i baterie, kterou jsou uloženy v přední části vozu. Díky tomu si vůz zachovává ideální rozložení hmotnosti. Na jedno nabití ujede elektřinou poháněné Porsche 911 Targa z roku 1979 více než 320 km.

Témata:

Doporučujeme

Další
Pařížský autosalon ukázal, jak bude vypadat budoucnost dopravy