40 % Čechů při nákupu automobilu volí alternativní pohon. Nejdříve ale musí zlevnit

Česká republika vždy v rámci automobilového trhu platila primárně za velmoc ojetin. Tento způsob pořízení vozu u nás naprosto převládá, volí jej až 70 % nákupčích. To se podepisuje i v otázce stáří vozového parku. S průměrným věkem 14 let patříme mezi evropský podprůměr. Podle mnohých expertů se ale začíná blýskat na lepší časy. Trh s novými vozy u nás pomalu a jistě nabírá na síle a snad se brzy dočkáme výraznější obměny českého vozového parku za mladší modely. S nákupem nového vozu dnes samozřejmě souvisí i záludná otázka – zvolit auto s konvenčním spalovacím motorem, nebo ekologicky šetrnější alternativu? Na tuto i mnoho dalších otázek hledala odpověď společnost KPMG. Pro jejich zodpovězení nešla za odborníky na ekonomiku ani za zkušenými prodejci aut, sérii otázek, týkajících se alternativních paliv, položila přímo 993 českým řidičům.

1

Vyznáme se v automobilovém průmyslu?

Začněme u erudovanosti veřejnosti. Češi sami sebe považují za informované v oblasti trendů v automobilovém průmyslu. Pouze 13 % respondentů uvedlo, že tyto novinky nesleduje.

„Jaká paliva a druhy pohonu si Češi dokáží z hlavy vybavit?“ Není překvapením, že na benzín a naftu si vzpomnělo 91 % dotázaných. Na druhém místě skončila elektřina, tu uvedlo 57 % respondentů. První trojici nejznámějších paliv uzavírá zemní plyn, a to jak LPG, tak i CNG. Velice zajímavé výsledky se sešly v otázkách na lídry ve vývoji jednotlivých typů pohonu. Ukázalo se totiž, že velké množství lidí nemá ponětí, která automobilka je lídrem v oblasti vývoje motorů na alternativní paliva. Například u otázky na lídra ve vývoji vodíkového pohonu uvedlo 91 % lidí, že neví. Jinak tomu nebylo ani u vývoje CNG a LPG pohonu.

PRŮZKUM

45 % dotázaných uvedlo, že s ohledem na jejich každodenní potřeby osobní dopravy by byl elektromobil vhodný. Problémem je ale cena

Elektromobily, ale i další vozy využívající alternativní paliva, jsou v dnešní době stále spojeny s vyšší pořizovací cenou, která je často i důvodem, proč Češi o koupi podobných vozů nejeví velký zájem. To ostatně ukázal i tento průzkum. Většina respondentů uvedla, že myšlenka nákupu vozu na alternativní palivo se jim zamlouvá. Například plných 45 % dotázaných uvedlo, že vzhledem k jejich každodenním potřebám v otázce osobní dopravy by byl elektromobil vhodný. Naopak pouze 13 % z nich uvedlo, že by pro ně byl elektromobil zcela nevhodný. Problémem je ale cena. Ta je u nás stále nejdůležitějším faktorem při výběru nového vozu a připlatit si za vůz s alternativním palivem například 15 % z ceny oproti vozu s benzínovým nebo naftovým agregátem je ochotno pouze 21 % respondentů. Naopak 77 % z nich by si ekologicky šetrnější vůz pořídilo, kdyby byl o 15 % levnější než stejný vůz s benzínovým nebo naftovým motorem.

preferované pohony

Jaká auta Češi reálně kupují?

Již v úvodu článku jsme zmínili, že 70 % zájemců o vůz sáhne po ojetině. 89 % kupujících přitom neuvažuje o jiném voze než o takovém, který spaluje benzín nebo naftu. O autě na CNG a LPG uvažuje 8 % řidičů. Pořízení elektromobilu je reálné pouze pro 0,4 % nákupčích. Co se týká hodnoty pořízeného vozu, 8 % dotázaných hodlá za vůz utratit přes půl milionu korun. To jsou ale spíše výjimečné případy, více jak polovina dotázaných je totiž za ojetinu ochotna utratit maximálně 200 000 Kč.

Jak vypadá typický český fanoušek alternativních paliv?

Typický fanoušek alternativních pohonů najezdil za poslední rok 5–10 tisíc kilometrů (33 %) nebo 20 a více tisíc km (20 %), vlastní vůz s hodnotou mezi 50–200 tisíc korun (52 %) a častěji jde o ženy (58 %) a mladší lidi ve věku 18–34 let (45 %). 

„Průzkum ukazuje, že značná část fanoušků je mezi uživateli starších vozů. Lze tedy očekávat, že část z nich bude i u vozů s alternativním pohonem čekat na to, až se objeví na trhu s ojetými vozy. Pro výrobce to znamená, že budou muset zaujmout zákazníky, kteří se k vozům s alternativním pohonem staví neutrálně,“ říká Jan Linhart, partner KPMG Česká republika odpovědný za automobilový sektor.

rozvoj alternativních pohonů

Co podle nás brzdí rozmach elektromobility?

Velký rozmach elektromobility u nás brzdí především nedostatečně hustá síť nabíjecích stanic. Alespoň si to myslí 71 % dotázaných. Zajímavý je údaj o maximální možné době, po kterou jsou dotázaní ochotní čekat na dobití elektromobilu – 48 minut. Jako další zápory elektromobilů dotázaní uvedli malý výběr vozů, nedostatečné zkušenosti automechaniků s opravou elektromobilů nebo nízký dojezd aut na jedno nabití.

Že auta a holky se nepůjčují, stále platí

Průzkum společnosti KPMG o alternativních pohonech a způsobech dopravy se nezapomněl dotknout ani otázky carsharingu. Zde ale stále platí, že Češi jsou v otázce sdílené ekonomiky a zejména sdílení osobních aut značně skeptičtí. Rezolutní „ne“ směrem ke sdílení aut vyslovilo 53 % dotázaných, 14 % se k tomuto tématu staví neutrálně a pouze 34 % se ke carsharingu staví otevřeně.

 

Témata:

Doporučujeme

40 % Čechů při nákupu automobilu volí alternativní pohon. Nejdříve ale musí zlevnit
Další
Pařížský autosalon ukázal, jak bude vypadat budoucnost dopravy