5 závodních sérií, kde se setkáte s hybridními auty

Hybridní motory byly dříve vnímány spíše jako jeden z alternativních směrů motorismu. Dnes se ale staly naprosto běžnou součástí moderních vozidel a jejich přítomnost pod kapotou téměř jakéhokoli auta nás nijak nepřekvapí. Nejinak tomu je i u závodních speciálů. V minulosti, ale i dnes stále platí pravidlo, že technologie využívané v závodních vozech si často naleznou cestu i do aut sériových. Pokud chceme tedy opravdu nahlédnout do budoucnosti motorismu, musíme se podívat na současnou špičku motoristického sportu a na technologie, které tento sport využívá. Ačkoli v dnešním automobilovém sportu stále hrají prim fosilní paliva, ke slovu se stále usilovně hlásí i hybridní motory a elektromotory. Tento vývoj motoristického sportu plně koresponduje s nedávným prohlášením ředitele automobilky Buggati, Wolfganga Dürheimera, že přechod alespoň na částečné využití elektřiny naprosto nevyhnutelný. Podle něj totiž současné benzínové motory ve sportovních a závodních elektromobilech narazí na své přirozené limity. Na mysli má zejména dávkování točivého momentu a rychlost reakce, která je v případě elektrických motorů na zcela jiné úrovni. V následujících řádcích zjistíte, ve kterých oblastech motosportu již došlo alespoň k částečnému přechodu k technologiím hybridních a elektrických motorů.

Formule 1

Formule 1

Formule 1 bývá po právu označována jako královna motosportu. Nejsledovanější motoristický sport na světě nám jako první přinesl využití uhlíkových vláken, pádlové převodovky, moderní palivové směsi nebo systém adaptivního podvozku. Samotná Formule 1 se v posledních letech proměnila v takové míře jako žádný jiný motoristický sport. Velkými změnami prošla aerodynamická pravidla a bezpečnostní stránka vozu. Tyto změny započaly v roce 2014 s příchodem upravených technických pravidel, které Formuli 1 posunuly do její tzv. hybridní éry. Původní vidlicové osmiválce o objemu 2,4 litru se systémem využívání kinetické energie (KERS) byly nahrazeny moderními 1,6 litrovými hybridními motory V6. Současné pohonné jednotky F1 jsou skutečným technickým skvostem. Energie k pohánění zadních kol monopostu totiž nepochází z pouhého spalování paliva, motor dokáže stejně jako minulá generace motorů využívat kinetickou energii, která se během procesu brzdění mění na tepelnou energii v brzdách. Tu následně přeměňuje na elektrickou energii a uskladňuje ji v bateriích. Stejné je to i s tepelnou energií, kterou uvolňuje motor při spalování paliva. Na zmar nepřijde ani tepelná a kinetická energie výfukových plynů, která je rovněž akumulována do baterií, odkud je následně čerpána při prudkých akceleracích vozu. Od zavedení zmíněných nových technických pravidel v roce 2014 se ve světě Formule 1 setkáváme s naprostou dominancí německého závodního týmu Mercedes AMG, který nedávno ohlásil, že jeho nejnovější verze motoru překročila hranici výkonu 1 000 koňských sil.

 

LMP1

lmp1

Závody mistrovství světa vytrvalostních vozů patří mezi nejsledovanější motoristické série. Největší pozornost k sobě pochopitelně přitahuje kategorie technologicky nejvyspělejších vozů – LMP1. Tyto speciály jsou svou technickou úrovní často přirovnávány k výše uvedeným monopostům Formule 1. Mnozí ale tvrdí, že technická vyspělost vytrvalostních prototypů je ještě daleko vyšší. Tyto názory se opírají o fakt, že zatímco Formule 1 absolvuje pouze dvouhodinový závod, vozy LMP1 musí překonat všechna úskalí, které s sebou nese čtyřiadvacetihodinový závod. Technické vyspělosti vozů této kategorie navíc nahrávají i pravidla. Výrobci nejsou limitováni tak jako například ve Formuli 1, kde se musí pří návrhu a výrobě motoru striktně řídit přísnými pravidly a existuje zde jen malý prostor pro vlastní inovativní řešení. Pravidla mistrovství světa ve vytrvalostním závodění výrobcům nechávají svobodu pro to, jaký typ motoru použijí, limitováno je pouze množství energie, které smí závodní auto v jednom okamžiku využít. Díky tomu jsou vozy kategorie LMP1 považovány za jakési pojízdné laboratoře, na nichž automobilky testují možnosti nejpokročilejších motorů na světě. V minulosti jsme navíc byli často svědky souboje několika zcela odlišných přístupů, kdy některé týmy sázely pouze na benzínové motory, jiné na hybridní a další na dieselové. Bohužel vývoj těchto složitých hybridních jednotek je neuvěřitelně nákladný. To je důvod, proč z kategorie LMP1 v posledních letech odešla většina velkých továrních týmů. Aktuálně na startovním roštu z velkých hráčů stojí pouze Toyota, která svádí souboje s vozy několika menších soukromých týmů bez tovární podpory. Mezi nejúspěšnější hybridní vozy kategorie LMP1 z posledních let patří například Audi R18, Porsche 919 Hybrid a Toyota TS040 Hybrid.

 

GT3

gt3

Technologii hybridních motorů jsme mohli již několikrát postihnout i u závodních vozů kategorie GT3. Jedním z prvních hybridních aut homologace GT3 bylo Porsche 911 GT3 Hybrid. To disponovalo inovativním systémem pro rekuperaci kinetické energie. Namísto tradiční akumulace do lithium-iontové baterie využívalo setrvačník, který pomocí generátorů v předních kolech při brzdění měnil kinetickou energii na elektrickou a opět na kinetickou, aby ji při akceleraci znovu přeměnil na elektrickou a elektromotory ji mohly změnit na kinetickou.

 

Super GT

super gt

S hybridními závodními speciály se nesetkáváme pouze v Evropě. Své místo si pomalu získávají i na závodních tratích na dalších kontinentech. Skvělým příkladem je japonská série okruhových závodů Super GT. I tato série poskytuje týmům potřebnou volnost v experimentování s různými typy závodních pohonů. Prvním hybridním vozem se v této sérii stala v roce 2012 Honda CR-Z. Z aktuálního závodního pole můžeme zmínit například Toyota Prius Super GT.

 

New Energies Rallye

new energies rallye

Se zástupci hybridních automobilů se můžeme setkat i v rámci závodu New Energies Rallye. Tato unikátní soutěž vozidel s alternativními pohony vznikla primárně za účelem propagace. V posledních letech je ale pravidelně zařazována do kalendáře mistrovství světa. Jedna z nejznámějších rallye ekologicky šetrných vozů, založená na jízdě přesnosti, má velice blízko k našim fanouškům. Letos se totiž uskuteční již její osmý ročník, který každoročně probíhá několik dní před zahájením závodu Rallye Český Krumlov. Letošní ročník proběhne ve dnech 17.–19. května.

Témata:

Doporučujeme

Další
40 % Čechů při nákupu automobilu volí alternativní pohon. Nejdříve ale musí zlevnit