Naše stránky přizpůsobujeme podle toho, o které služby jste projevili zájem, a také sledujeme využití našich stránek. K těmto účelům používáme cookies a obdobné technologie, včetně cookies třetích stran. Kliknutí na tlačítko „Rozumím“ nebo pokračování v používání našich stránek bez vypnutí těchto funkcí vnímáme jako udělení souhlasu také s využíváním cookies a předáním údajů o vašem chování na webu reklamním a sociálním sítím pro zobrazení cílené reklamy na dalších webech. Tyto funkce můžete vypnout a souhlas odvolat v sekci „Ochrana osobních údajů“.

50 odstínů podzimní šedi

Babí léto je fajn, ale podzim jinak přináší zašedlé ulice, mrholení, chlad a náročnější období pro naše plíce. A ne vždy za to může příroda, že se města na podzim zahalí do šedi. Čím vším nám podzim kazí nejen výhled, ale hlavně zdraví? A můžeme s tím něco dělat?


Celkový stav ovzduší se v České republice za posledních 20 let výrazně zlepšil. Přesto kolem 60 % obyvatel stále žije v oblastech, kde jsou překračovány zákonné limity pro obsah znečištění v ovzduší.  Podle Českého hydrometeorologického ústavu bylo u nás v roce 2018 vyhlášeno 22 smogových situací. Během nich se v atmosféře vyskytují složky, které v ní normálně nejsou, a které škodí našemu zdraví.

Nebezpečná inverze?

O smogových situacích často slyšíme v souvislosti s inverzí právě v období podzimu a zimy. Inverze způsobuje nízkou oblačnost, která zahaluje oblohu do šedi a ukrývá slunce i na několik týdnů. Z nízké oblačnosti sice neprší ani nesněží, ale tvoří se z ní tzv. poklička. Pod ní se v ovzduší drží průmyslové a automobilové nečistoty. Inverze znamená vlastně převrácení nebo zvrat. V tomto případě jde o neobvyklé vertikální rozložení teploty vzduchu. Klasicky se teplota vzduchu s nadmořskou výškou mění.

smog1

Za normálních okolností s každým dalším přibývajícím výškovým metrem teplota klesá. Při inverzi ale bývá na horách tepleji než v nížinách. Inverzi ovlivnit nemůžeme. Ta je dána aktuálním rozložením tlakových útvarů nad kontinentem a ukončuje ji především studená fronta, která ji pomocí silného větru rozmíchá. Zhoršené rozptylové podmínky a v extrémních případech i smog, které při inverzi vznikají, ale do značné míry ovlivnit můžeme. Sama inverze totiž nebezpečná není. Nebezpečné je to, co při ní zůstává schované pod „pokličkou“.

Nepřítel smog

Pod onou „pokličkou“ vznikají v „lepším“ případě zhoršené rozptylové podmínky. V tom horším přichází smogová situace. Zimní smog tvoří složenina městského a průmyslového kouře s mlhou. V závislosti na průmyslovém znečištění moderní společnosti ho tvoří převážně oxid siřičitý SO2 a některé další látky, které snadno podléhají oxidaci.

smog2

Vzduch je tak „obohacen“ zejména o zplodiny vzniklé spalováním fosilních paliv či automobilovou dopravou. Tyto látky mají často silně škodlivé účinky na své okolí. Jejich cesta do lidského organismu vede dýchací soustavou. Prach se zachytává v jejich různých částech. V nose zůstanou větší částice prachu, menší pak škodí v dolních cestách dýchacích a mohou se dostat až do plic. Odtud putují dál do krve, a tedy do celého těla.

smoginfo1

V důsledku potom mohou vznikat nádory, onemocnění srdce a cév, dýchacích cest apod. Nejvíce ohrožení jsou starší lidé, lidé s respiračním či srdečním onemocněním, těhotné ženy a děti. Dříve než se objeví smogová situace, je tedy dobré posílit imunitu.

Pomůže MHD i plynový kotel

Pokud už smogová situace nastane, je třeba co nejvíce zmírnit její následky. Důležité je ihned minimalizovat množství vypouštěných škodlivin do ovzduší. V některých případech můžeme sami pomoc okamžitým opatřením, a to třeba jen tím, že místo automobilem půjdeme pěšky či pojedeme hromadnou dopravou. Už samotné snížení počtu aut zlepšuje kvalitu ovzduší.

Dobré je také omezení činností, kvůli kterým musíte větrat. To je třeba kouření, natírání barvami, lakování, lepení, práce s organickými rozpouštědly, spreji apod. Existují, ale i řešení dlouhodobá, díky kterým můžeme nejen předcházet smogovým situacím, ale i celkovému znečištění ovzduší.

smog3

Jedním z takových opatření je například výměna kotle na tuhá paliva za výkonnější, ale hlavně ekologičtější plynový kondenzační kotel. Zemní plyn totiž obsahuje nejméně škodlivin ze všech fosilních zdrojů energie. Zvláště efektivně ho využijete právě rozměrově úsporným plynovým kondenzačním kotlem, přičemž využijete také teplo ze spalin. Navíc na něj můžete využít kotlíkovou dotaci.

Když už musíte topit v kamnech, či kotlích na tuhá paliva, nikdy v nich nespalujte odpady, hlavně plasty, gumy, umělé tkaniny, lakované dřevo či mazací oleje. Zkuste také nepřetápět obytné místnosti. Ideální je snížit teplotu alespoň o 1-2 oC než jste zvyklí.

Alternativní doprava

Dlouhodobým řešení ke snížení emisí může být i nákup osobního vozu s alternativním pohonem. První variantou je elektromobil. Ten nevypouští žádné škodlivé emise, jezdí velice levně a díky specializovaným nabíječkám „natankujete“ dostatek energie snesitelným tempem, řádově za desítky minut. Jeho cena bohužel uvedené klady relativizuje a je asi hlavní příčinou, že řidiči nadále upřednostňují benzín.

smoginfo2

Druhou a dostupnější variantou jsou vozy na CNG tedy stlačený zemní plyn. CNG patří mezi bezpečnější paliva díky vysoké teplotě vzplanutí a lehké váze, která umožňuje snadné odvětrání i v případě úniku. V Česku navíc nyní existuje možnost tankovat vylepšenou verzi CNG. Díky využití unikátní technologie WindGas je palivo obohaceno o další složku, která je vyráběna výhradně za využití obnovitelných zdrojů. Palivo je díky tomu ekologičtější a šetrnější k životnímu prostředí.

Chytrá města jsou čistší

Komplexním řešením pro zlepšení kvality ovzduší je chytrý přístup města k dopravě. Tzv. pojem smart city se stále častěji objevuje také v ČR. Důležitou součástí konceptu chytrých měst je proměna dopravní infrastruktury. Velká města trápí dopravní zácpy a moderní technologie jim mohou ulevit. Řešením jsou například „chytré senzory“ v semaforech, které řídit dopravu tak, aby řidiči „chytili“ zelenou vlnu. Otázka plynulosti dopravy souvisí i se zlepšením ovzduší ve městech.

Až 40 % řidičů hledá každý den v centrech měst volné parkovací místo. Během 15minutového popojíždění autem se do vzduchu dostane až 1,3 kg emisí. Cena spotřebovaného benzínu se v takovém případě pohybuje kolem 35 korun. Ve většině městských center je přitom asi 15 % volných parkovacích stání. Řidiči o nich ale neví. Nasměrovat je můžou digitální technologie. Skvělým příkladem je Barcelona. Tamní řidiči používají aplikace, které je navigují na volné místo. Zároveň si jej můžete rovnou zarezervovat a zaplatit.

smog4

Chytrá města také zavádějí bezemisní hromadné dopravní prostředky, jako jsou autobusy na elektřinu nebo CNG. Obecným trendem je také rozšiřování tramvajové dopravy. V některých evropských městech jezdí soupravy metra bez řidiče. Jsou stejně bezpečné jako ty s řidičem, ale jsou rychlejší a úspornější. Rozjezd a brzdění soupravy je řízené počítačem, což ušetří asi 15 procent energie.

button clanku