6 zkrachovalých firem s revolučními nápady


Sdílejte:

Za posledních deset let se objevily desítky a možná stovky nových společností, které slibovaly revoluční produkty. Jen zlomek z nich ale nakonec uspěl. Pojďme se podívat na ty, kteří svůj boj prohráli.

Jména jako Tesla Motors, SolarCity, SpaceX, shodou okolností všechny tři spojené jménem Elon Musk, jsou dnes světoznámá. Vedle těchto výjimečných podniků ale existuje mnohonásobek dalších, které úspěšné nebyly.

Z obchodního hlediska nejde o nich výjimečného. Spojené státy jsou pověstné tím, že tamní investoři jsou ochotni investovat i do velmi rizikových podniků, z nichž pak nakonec uspěje pouze zlomek. Není proto překvapením, že všechny níže zmíněné firmy jsou americké.

Fisker Automotive
Založeno: 2007
Bankrot: 2013
Produkt: hybridní auta

Svého času bylo jméno Fisker Automotive skloňováno skoro stejně často jako Tesla Motors. Tyhle dvě kalifornské automobilky spolu přímo soupeřily. Tesla dokonce podala na Fisker, resp. jejího zakladatele Henrika Fiskera, žalobu za ukradení nápadů.

fisker-karma

Fisker ale šel při vývoji svého auta jinou cestou než Tesla. Místo plně elektrického vozu, jako je Tesla Model S, vymyslel Fisker model Karma, což byl plug-in hybrid. Měl tedy výkonný spalovací motor a k tomu navíc i vysokokapacitní baterii.

Jenže už v listopadu 2012 byla výroba přerušena. Poptávka po obřím, poněkud nemotorném autě nebyla tak vysoká. K tomu se přidaly i problémy s dodavateli, primárně krachujícím výrobcem baterií A123 Systems. Celkově se tak vyrobilo pouze 2450 vozů Fisker Karma.

Dnes vlastní zbytky automobilky čínský výrobce automobilových komponent Wanxiang America a hodlá výrobu aut obnovit pod novým názvem Karma Automotive.

Mission Motors
Založeno: 2007
Bankrot: 2014/2015
Produkt: elektrické motorky

Elektromotorky se pořád ještě, na rozdíl od elektrokol a elektromobilů, ne a ne uchytit. Doplatila na to i americká společnost Mission Motors. Ta se už od roku 2007 pokoušela prorazit s výkonnými silničními elektrickými motorkami. Sestavila i tým velmi zkušených inženýrů, kteří postavili skutečné skvosty - ale pouze jako prototypy.

mission-motors-mission-rriginal

Dotáhnout celý koncept prodeje elektromotorek do konce, tj. nabízet je koncovým zákazníkům, Mission Motors nikdy nedokázali. Skvělý konstruktér totiž ještě nemusí být dobrým obchodníkem. Mission Motors pak zkoušeli nějakou chvíli být alespoň dodavateli elektropohonů. Nakonec ale jejich zkušený inženýrský tým přetáhla společnost Apple, která dnes pracuje na vlastním elektrickém autě.

Solyndra
Založeno: 2005
Bankrot: 2011
Produkt: tenkovrstvé solární panely

Společnost Solyndra je často v USA dávána za příklad plýtvání vládními penězi. Od tamního ministerstva energetiky totiž získala půjčku $536 mil. (v přepočtu přes 13,4 mld. korun) na rozjezd výroby potenciálně převratných tenkovrstvých solárních článků ve tvaru trubice.

solyndra-solar-energy

Nakonec se ale ukázalo, že články nejsou zas tak převratné a navíc jsou drahé, tedy těžko dokážou konkurovat čínské výrobě. V polovině roku 2010 sice v kalifornském Fremontu (shodou okolností sídle továrny Tesla Motors) otevřela vysoce pokročilou robotickou továrnu, ale o rok později už firma podala návrh na bankrot.

Better Place
Založeno: 2007
Bankrot: 2013
Produkt: nabíjení elektromobilů

Dost možná nejdražším "špásem" na našem seznamu je Better Place. Firma měla velkolepé plány vybudování celosvětové sítě stanic pro výměnu baterií v elektromobilech. Efektivně tak řešila palčivý problém elektromobility, kdy nabíjení auta trvá desítky minut až hodiny.

project-better-yokohama

Better Place dokázala svými stanicemi stáhnout tento čas na minuty. Jenže poté, co její šéf Shai Agassi dokázal utratit téměř $1 mld. soukromého investičního kapitálu, se ukázalo, že o takovou službu není zájem - ani mezi majiteli elektromobilů, ale především ani u jejich výrobců.

A123 Systems
Založeno: 2007
Bankrot: 2013
Produkt: výroba baterií

Firmu A123 Systems založili už v roce 2001 tři vědci původně z MIT (Massachusetts Institute of Technology). Dlouhých deset let se jí dařilo vyrábět velice kvalitní baterie. Dodávala je dokonce i pro automobilku Fisker Automotive a další automobilové výrobce, třeba General Motors.

A123-systems12v7v2_symbols_a

V roce 2010 otevřela společnost největší továrnu na výrobu Li-Ion baterií v Severní Americe. Jenže odbyt nebyl tak vysoký, jak firma čekala, a už o dva roky později byla nucena vyhlásit bankrot. Cenná aktiva firmy nicméně koupili čínští investoři Wanxiang Group a (stejně jako u Fiskeru) a výrobu baterií nakonec pod stejnou značkou obnovili.

Coda Automotive
Založeno: 2007
Bankrot: 2013
Produkt: výroba elektromobilů/baterií

Závěrečná položka našeho seznamu nabízí přeci jen trochu naděje. Je dobrým příkladem toho, že i z neúspěšného podniku se nakonec dá vyjít docela dobře. Původně chtěla Coda vyrábět elektromobily.

coda-sedan-automotive

Jako jejich základ si ale vybrala levný čínský sedan, do něhož namontovala množství baterií. Auto nakonec na trh skutečně uvedla, ale prakticky nikdo neměl o nevzhledný, zastaralý a poměrně drahý vůz zájem.

Coda se proto během let 2013-14 přeorientovala pouze na výrobu/skládání baterií pro využití v oblasti elektromobility a energetiky. Což jí podle všech indícií zatím docela jde.

Témata:
Sdílejte:

Doporučujeme

Jak dosáhnout největších úspor za energie?

E.ON Rádce vám rád poradí, jak na to.