70 let historie elektromobilů značky Nissan

Že jsou první elektromobily starší než první osobní automobily poháněné spalovacím motorem, je obecně známý fakt. Přesto se větší pozornosti dočkaly až s příchodem 21. století, což souvisí primárně s pomalým rozvojem bateriové technologie pro ukládání elektrické energie. To je také důvod, proč většina automobilek po dobu 20. století nevěnovala elektromobilům velkou pozornost. Existují ale i čestné výjimky potvrzující pravidlo. Jednou z nich je i japonský Nissan, který se elektromobilitě věnoval neúnavně prakticky po celou 2. polovinu 20. století.

Ropná krize odstartovala éru elektromobilů

Elektromobil Tama EV - 1947
Elektromobil Tama EV - 1947

Historie elektromobilů značky Nissan sahá až do roku 1947 k vozu, který vlastně vůbec nebyl Nissan. Řeč je o autě známém jako Tama Electric Vehicle. Po druhé světové válce nebyla situace v Japonsku zrovna dvakrát veselá. Jako poražená země muselo Japonsko po válce přijmout ekonomické sankce a omezení. Všechny velké firmy, které se před válkou a během ní soustředily primárně na výrobu zbraní a dalšího válečného vybavení, byly rázem bez práce. Mnoho z nich se proto přeorientovalo na výrobu automobilů. I s tím byl ovšem problém. Japonsko trpělo nedostatkem pohonných hmot. Vláda proto hledala možnou alternativu. Tu představovala elektřina, které Japonci vyráběli víc než dost. Rozhodnutím vlády byla tedy společnost Tachikawa pověřena výrobou malého automobilu s elektrickým pohonem. Výsledkem její snahy byl již zmíněný vůz Tama s elektromotorem o výkonu 4,5 koňské síly, maximální možnou rychlostí 35 km/h a dojezdem 65 km na jedno nabití. Oblíbeným se stal hlavně mezi taxikáři ve větších městech a byl aktivně využíván až do druhé poloviny padesátých let.

Tama Senior - 1949
Tama Senior - 1949

Po dvou letech se elektromobil Tama dočkal svého nástupce v podobě sedanu Tama Senior. V porovnání se svým předchůdcem šlo o opravdový posun. Vůz narostl do rozměrů, nabízel čtyřdveřovou karoserii a dostatek místa pro 5 osob. Největšího progresu ovšem doznal systém baterií. Elektromobil Tama Senior byl schopen na jedno nabití urazit až 200 km. To není ani na dnešní měřítka špatná hodnota. Vylepšení se dočkala i hodnota maximální rychlosti, která narostla na 55 km/h. Technickou lahůdkou své doby je i použití nezávislého zavěšení předních kol nebo hydraulický brzdový systém, které byly typické spíše pro vozy vyšší třídy.

A proč zde vlastně zmiňujeme tyto historické elektromobily? V roce 1951 se totiž společnost Tama Electric Vehicles přejmenovala na Prince Motors a v roce 1952 se stala součástí společnosti Nissan Motors. Proto Nissan rád připomíná, že jeho součástí je i zmíněná dvojice elektromobilů.

Nissan 315X - 1970

Nissan jako takový na svůj první čistý elektromobil čekal poměrně dlouho – až do roku 1970. Tehdy byl na tokijském autosalonu odhalen úsměvný koncept elektromobilu s názvem 315X. Malý dvoumístný elektromobil určený pro pohyb ve velkých městech. Ačkoli se jeho design nezdá nijak světoborný, Nissan mnohé jeho prvky u svých elektrických konceptů využíval až do roku 2008.

Dodávka jako nejlepší elektromobil na světě

Nissan EV4-P
Nissan EV4-P - 1971

O tři roky později následoval koncept užitkového elektromobilu Nissan EV4-P. Na první pohled běžná dodávka s otevřenou korbou v sobě skrývala mnoho technických inovací. Šlo například o první elektromobil, jehož brzdy fungovaly jako rekuperátory energie. Pokroková byla také lehká karoserie z vláknových kompozit. Na rozdíl od většiny konceptů prošel tento malý náklaďák náročnými testy včetně ničivých crash testů. Mimochodem během testu dojezdu na jedno nabití dokázal tento vůz urazit stabilní rychlostí 40 km/h vzdálenost 302 km, což stačilo k zisku světového rekordu v této disciplíně.

Nissan EV Guide II
Nissan EV Guide II - 1985

S další zajímavou dvojicí elektromobilu přišel Nissan v roce 1985. Nejprve na autosalonu v Tokiu předvedl koncept šestimístného elektromobilu EV Guide II. Ten už na první pohled připomíná mikrobus pro turisty. Po tokijském autosalonu byl přemístěn do mateřské továrny Nissanu, kde skutečně sloužil k prohlídkovým jízdám po areálu továrny. S dojezdem 60 km a maximální rychlosti 16 km/h by také vůz moc jiného využití nenašel.

Nissan EV Resort - 1985
Nissan EV Resort - 1985

Ve stejném roce odhalil Nissan i otevřenou a lehce upravenou verzi tohoto konceptu. Ta nesla název EV Resort a sloužila ve více než 40 hotelích k pohybu zákazníků po turistickém resortu.

Ekologické hnutí se hlásí o slovo

Nissan President EV - 1991
Nissan President EV - 1991

Devadesátá léta přinesla mnohé. Ekologie se stala velkým a hojně diskutovaným tématem globálního zájmu. Mnoho automobilek se proto začalo zajímat o elektromobilitu jako o možnou alternativu ke klasickým vozům se spalovacími motory. Stejně tak i Nissan, který v rozmezí osmi let odhalil sedm koncepčních nebo testovacích elektromobilů. Prvním představeným elektromobilem Nissan v devadesátých letech byl model President EV. Šlo o běžnou luxusní limuzínu Nissan President ve verzi cabrio, která byla obdařena elektromotorem a baterií umožňující na jedno nabití urazit vzdálenost 100 km. Není to nijak oslnivá hodnota, ale plně to odpovídá účelu vozu. Vyrobeno totiž bylo jen několik vozů, které byly využívány sumo zápasníky při vítězných průjezdech městem. Také byly tyto vozy použity organizátory při mistrovství světa v atletice v roce 1991. Ve stejném roce k sobě Nissan přitáhl pozornost i futuristickým konceptem FEV.

Nissan Prairie Joy EV - 1995
Nissan Prairie Joy EV - 1995

Velký průlom nastal v roce 1995. Tehdy Nissan představil (opět na autosalonu v Tokiu) elektromobil Prairie Joy EV – první prodávaný elektromobil na světě s lithium-iontovým akumulátorem. Prodáno bylo zhruba 30 vozů, z čehož několik sloužilo dlouhých 6 let ve službách japonského výzkumného týmu za polárním kruhem v norském městě Ny-Ålesund.

Nissan Altra EV - 1997
Nissan Altra EV - 1997

Po dvou letech Nissan na trh uvedl model Altra EV. Tomu dokonce tak věřil, že jej vyslal i na americký trh. A byl to správný tah. Prodáno bylo všech 320 vyrobených kusů a vůz dokázal vybojovat titul „Zelené auto roku“. Oblíbený se stal hlavně u energetických společností jako služební vůz a několik kusů sloužilo i u místních policejních sborů.

„Elektroboom“ nového tisíciletí

Pravý boom elektrických konceptů testovacích mul a produkčních vozů Nissan ovšem zažil až po roce 2005. Od tohoto data do současnosti představil přes 20 různých elektrických vozů.

Koncepty Nissan PIVO

Vše odstartoval atypický koncept městského vozítka s úsměvným názvem – PIVO. Nissan na něm prezentoval myšlenku otočné kabiny pro trojici cestujících, kterou ještě rozvinul o další dva roky později u konceptu PIVO 2. Konceptu otočné kabiny se ale Nissan rychle vzdal a další koncept – PIVO 3 se opět vrátil ke klasické konstrukci. Přesto s sebou zmíněná trojice konceptů přinesla mnohé technické inovace, které si pomalu a jistě hledají cestu i mezi produkční automobily.

Nissan Mixim - 2007
Nissan Mixim - 2007

V roce 2007 Nissan oslavil 60 let od představení elektromobilu Tama EV nejen urbanistickým konceptem PIVO 2, ale i odvážným konceptem Mixim. Ten mířil primárně na nastupující mladou generaci žijící ve světě počítačů a internetu, kterou se snažil zaujmout agresivními tvary karoserie nebo velkým množstvím moderních obrazovek v interiéru.

Nissan Leaf - 2009

V roce 2009 došlo v historii elektromobilů Nissan snad k největšímu průlomu. Nejprve byl představen testovací elektromobil spolu s prohlášením, že jeho sériová verze bude brzy představena světu. A skutečně ještě v tomtéž roce Nissan představil model Leaf, který o rok později vstoupil na globální trh a rychle se prodral mezi nejlépe prodávané elektromobily na světě. Do konce minulého měsíce bylo celosvětově prodáno více než 300 000 kusů Nissanu Leaf první generace.

Nissan Townpod - 2010
Nissan Townpod - 2010

Ani po úspěchu s modelem Leaf Nissan neusnul na vavřínech a pravidelně zásoboval světové autosalony novými elektrickými vizemi. Mezi ně patří například koncept Townpod, který se zaměřuje primárně na městské rodiny s dětmi, které potřebují praktický a prostorný vůz. Tato vize je vidět zejména na interiéru, který kombinuje prostornost, praktičnost a implementaci nejmodernějších informačních systémů.

Nissan BladeGlider prototype - 2016
Nissan BladeGlider prototype - 2016

Pokud patříte mezi fanoušky sportovně založených vozů, určitě nesmíte opomenout trojici zajímavých konceptů Land Glider, BladeGlider a BladeGlider prototype. Všechny zmíněné koncepty potupně rozvíjí myšlenku originálního sportovního elektromobilu, který by Nissan jednou rád přivedl na trh v sériové podobě.

Nissan e-NV200 - 2014
Nissan e-NV200 - 2014

Jak jsme si již připomněli, Nissan se nikdy nebránil spojení elektrického pohonu a užitkového automobilu, spíše naopak. To se potvrdilo i v roce 2012, kdy Japonci představili koncept dodávky e-NV200, a o dva roky později, kdy byla představena i její sériová podoba. Vedle klasické dodávkové podoby Nissan tento elektromobil nabízí i v civilní verzi až pro 7 cestujících.  Aktuálně se jedná o jeden z nejlépe prodávaných úžitkových elektormobilů na trhu. Jeho cena startuje cca na 880 000 Kč.

Nissan Leaf - 2017
Nissan Leaf - 2017

Naší poslední zastávkou v historii elektromobilů značky Nissan je její poslední elektrický vůz, který odhalila. Tím je samozřejmě druhá generace oblíbeného modelu Leaf, jež na trh vstoupila v letošním roce. Leaf se zbavil baculatých tvarů a přichází s vyzývavým designem inspirovaným mnoha předešlými koncepty, jako jsou například BladeGlider, Mixim nebo autonomní koncept IDS. Cena vozu startuje na 850 000 Kč.

Témata:

Doporučujeme

Další
Sedmý ročník Czech New Energies Rallye je za námi. Kdo zvítězil v oblíbené rallye pravidelnosti?