Audi nabídne už příští rok bezdrátové nabíjení elektroaut


Sdílejte:

Bezdrátové nabíjení elektromobilů je zatím pořád ještě v plenkách. Už během příštího roku chce ale své řešení nabídnout kromě dalších automobilek také německá značka Audi.

Nabíjení elektromobilů dnes probíhá s pomocí kabelů. Buďto můžete auto doma připojit k běžné 230 V zásuvce kabelem dodaným společně s elektromobilem. Obdobným kabelem lze nabíjet u běžných nabíjecích stanic.

Rychlonabíjecí stanice, které dokážou baterii elektromobilu naplnit během pár desítek minut, mají své vlastní - výrazně silnější - kabely. Jenže zacházet s tak tuhým a silným kabelem není vždy jednoduché. Zároveň může nastat problém se správným zasunutím konektoru.

Bezdrátové nabíjení všechny tyhle problémy řeší. Pro řidiče elektromobilu odpadají všechny nepříjemné a zdlouhavé úkoly, jako je najít kabel v kufru, připojit ho a na dobíjecí stanici stisknout tlačítko nabíjení.

Vyžaduje se jediné: přesně zaparkovat na místě, které je bezdrátovou nabíjecí stanicí vybaveno. Výhodou těchto nabíječek totiž je, že je možné je přimontovat na vozovku nebo zapustit do povrchu vozovky. Pak stačí auto přesně zaparkovat a vše ostatní může proběhnout automaticky.

Přenos energie probíhá pomocí indukce, tedy přenosu elektromagnetického vlnění mezi dvěma cívkami. Audi svou technologii nazývá AWC - Audi Wireless Charging. Půjde o podložku, kterou si majitelé elektroaut od Audi prostě položí na správné místo v garáži a připojí do zásuvky.

Kdykoliv pak nad ní zaparkují své elektroauto, spustí se nabíjení o výkonu 3,6 kW. V dalších verzích by to ale mohlo být až 11 kW. Takovým výkonem už je možné baterii o kapacitě 22 kWh nabít do plna během dvou hodin.

Princip funkce je následující: jakmile se auto dostane do vzdálenosti několika metrů od nabíječky, naváže se mezi ní a vozidlem rádiový kontakt. Řidič pak uvidí přesnou pozici nabíjecí podložky na displeji svého auta.

Jakmile vůz přesně zaparkuje, může se začít s nabíjením. Audi navíc vyvíjí systémy automatického řízení, které umožní vozu zaparkovat nad podložkou zcela přesně samostatně, bez zásahu řidiče (podobně jako při automatickém parkování).

Řidič dokonce bude moct parkovací proceduru zapnout vzdáleně přes svůj mobilní telefon. Zásadním bezpečnostním prvkem je to, že přenos energie se zapne pouze v případě, kdy je nad nabíjecí podložkou zaparkováno auto.

Témata:
Sdílejte:

Doporučujeme

Jak dosáhnout největších úspor za energie?

E.ON Rádce vám rád poradí, jak na to.