„Baterii v elektromobilu vyměníme za 30 vteřin,“ říká Radek Janků, zakladatel startupu BattSwap

Technologie a inovace jdou skokově kupředu každým rokem a Češi na tomto poli mají rozhodně co nabídnout. Startup BattSwap, který se zabývá systémem výměnných baterií pro elektromobily, může být řešením čekací doby u nabíjecích stanic. V budoucnu bychom díky tomu mohli mít čistá města bez smogu s efektivnější mobilitou. BattSwap vyrostl v inkubátoru Prague Startup Centre, kde také vyhrál první místo v soutěži Czech ICT Inkubátor, což jeho zakladatele Radka Janků vyneslo do prostředí Sillicon Valley. Ještě před cestou do Sillicon Valley investoři ocenili startup Battswap na 100 milionů korun. My jsme Radka Janků vyzpovídali, jak jeho systém výměnných baterií funguje a v čem vidí budoucnost dopravy.

battswap

V čem přesně váš projekt BattSwap spočívá?

Radek Janků: Máme technologii, která zajišťuje ekonomickou udržitelnost elektromobilů. Největším problémem u nich je dnes vysoká cena baterie a její pomalé nabíjení. My tohle řešíme pomocí systému automatické výměny baterií. Trvá to 30 vteřin a díky tomu je auto schopno kontinuálně jet. Koncový zákazník je díky této technologii schopen ušetřit přes 20 % celkových nákladů, v porovnání s  motory na naftu či CNG. Umožníme tak, aby byla mobilita zajišťována elektromobily. Jde nám především o bezemisní dopravu.

Jak se zrodil nápad na výměnné baterie do elektromobilů?

Vadilo mi, že města, která jsou určená pro život a lidi, jsou plná smogu, tudíž jsem se to snažil nějak vyřešit. Problém u elektromobilů ale zůstává jejich cena a dlouhotrvající nabíjení. Výsledkem je, že na ulici víceméně elektromobil nepotkáte a lidé zůstávají u vozidel se spalovacími motory. Přišel jsem tedy se systémem výměnných baterií, který funguje, a je dokonce ekonomicky výhodnější.

„Neřeším problém, který je dnes, ale který bude za 3 až 5 let."
Radek Janků

Výměnné baterie vyvíjel už i Elon Musk s Tesla Motors nebo jedna izraelská firma, které to ekonomicky nefungovalo a zkrachovala. Co děláte jinak?

Vím, jaké udělali chyby a už jsem je neopakoval. Dokonce se mi lidi z Izraele podařilo přetáhnout i do vlastního týmu. Zrovna minulý týden proběhla zpráva, že koncept výměnných baterií má oficiální podporu v Číně, což je skvělá novinka. Obecně platí, že čím se řídí Čína, tím se nechají inspirovat i firmy v Silicon Valley. Podle mých informačních zdrojů Tesla systém výměny baterie skutečně uplatní pro jeden ze svých plánovaných modelů. Indikátorem změny v Tesle může být i nedávné zpoplatnění superchargerů.

Kdo bude vaším zákazníkem?

Na běžného uživatele naší služby se musíme dívat asi jako na uživatele služby UBER, což jsou obyvatelé velkých měst. Tito lidé už auta nevlastní, ale využívají mobilní aplikaci ve smartphonu  k tomu, aby se dostali z bodu A do bodu B. UBER plánuje mít vlastní flotilu robotických aut a to z něj dělá našeho potenciálního zákazníka. Dalšími kandidáty jsou klasické taxislužby, korporátní flotily, poštovní a rozvážkové služby jako Rohlik.cz nebo Amazon, ale i třeba autobusy MHD.

battswap

Tudíž to nebude pro běžného uživatele osobního automobilu?

Teoreticky ano, náš systém je jednoduchý a funguje hned, klidně si stanici postavíte na zahradě. Přesto se nyní soustředíme na korporace a rozsáhlé flotily. Já se na mobilitu dívám trochu jinak. Neřeším problém, který je dnes, ale který bude za 3 až 5 let. Máte obří města s obyvateli v řádech milionů a všude je plno aut a lidé se nemají kam hnout. Na to je jediné řešení, sdílená mobilita. Tudíž jedno auto bude sloužit zhruba 20 až 30 lidem. Místo toho, aby do města každý den vyjelo 30 aut, tak vy tu službu poskytnete pomocí jednoho auta. To je trend, který jde dopředu a narůstá. Ve městech jako New York nebo Tokio přestali mít lidé zájem o vlastní auta a raději využívají služby, jako je již zmiňovaný UBER.

„Řidič nemusí dělat vůbec nic, za 30 vteřin je vše hotové a může jet."
Radek Janků

Jste tedy namířen proti osobním automobilům?

To ne, vnímám převážně problém osobního vlastnictví vozu, malou vytíženost a skutečnost, že vůz je většinu času někde zaparkovaný. Tudíž ve městě nejsou stromy, ale parkoviště. Dnes více jak 50 % lidí žije ve městech, která se neustále rozrůstají. Jdu tedy směrem problému, který vzniká, nebudu se soustředit na trh, který se zmenšuje. Když se nad tím člověk zamyslí, tak vlastnictví osobního automobilu je skutečně nesmysl. Stojí to velké peníze a přináší to jen starosti.

Jak funguje samotná výměna baterie v praxi?

Máte stanici, což je víceméně kontejner pod zemí, v němž se nabíjejí baterie. Auto jednoduše přijede a mechanismus mu vyjme vybitou baterii a vloží do něj nabitou. Řidič nemusí dělat vůbec nic, za 30 vteřin je vše hotové a může jet. Po každém nabití jsme schopni z baterek získat spoustu informací, víme přesně, v jakém jsou stadiu, a flotily by samozřejmě rády měly přehled o tom, jak jejich řidiči jezdí.

Jak řešíte odlišné opotřebení baterií? Přece jen by si lidé neradi vyměňovali svoji baterku, ke které se chovají šetrně, za nějakou v horším stavu.

Tohle byl jeden z největších problémů, měnit baterky autům v osobním vlastnictví. Náš model je postavený na elektromobilových flotilách, tudíž dochází k výměně týchž baterií jednoho majitele. Skupina takových flotil se rozrůstá rychlým tempem obrovským způsobem a je to směr, kterým se vyvíjí budoucnost mobility.

„Optimistická vize je, že bychom mohli dodávat baterie a stanice pro 10 milionů automobilů."
Radek Janků

Takže flotily budou mít zároveň vlastní výměnné stanice?

Ano. V tuto chvíli jsme schopni dodat řešení na klíč pro korporátní flotily. Jako příklad malé ostrovní flotily uvedu přístav v Los Angeles, kde potřebují okolo stovky aut pro manipulaci v rámci areálu. Nyní jednáme s logistickými firmami, které rozvážejí potraviny a nákupy. Pro ně je naše řešení ideální, protože se auta několikrát za den vracejí ke skladu. Míříme do poštovních společností a postupně chceme pronikat do segmentu přepravy osob. Vozidla se systémem BattSwap dodáme spolu se stanicí a celé to budou vlastnit zmíněné korporace a provozovat si jako ostrovní systém. Pokud těch zákazníků po městě bude více a přibyde stanic, jsme schopni je systémově propojit a pak si budou moci baterie v této síti půjčovat.

Narazil jste při vývoji na nějaký problém?

Naštěstí jsme se mohli poučit z chyb, které udělali izraelští vývojáři, spoustu věcí jsme ale samozřejmě řešili my. Ve firmě jsou velice schopní lidé s desítkami let praxe, takže překážky měníme ve výzvy a těšíme se na jejich překonávání. Obrovskou zásluhu na růstu firmy má Prague Startup Centre, které nám poskytuje cenný mentoring. Inkubátor při Evropské vesmírné agentuře v německém Darmstadtu, kam jsme se v roce 2015 dostali, pomáhá dostat naše řešení na vyšší technologickou úroveň, a zvýšit tak konkurenceschopnost.

Kde se vidíte za 10–20 let?

Optimistická vize je, že bychom mohli dodávat baterie a stanice pro 10 milionů automobilů. Dnes se vyprodukuje nějakých 100 milionů aut, z toho je 1 % elektromobilů. Myslím si, že za 10 let by to mohlo být 50 %. Doufám, že tedy získáme alespoň pětinu trhu elektromobilních vozidel.

E.ON RÁDCE: VYPLATÍ SE ELEKTROMOBIL?

Témata:

Doporučujeme

Jak dosáhnout největších úspor za energie?

E.ON Rádce vám rád poradí, jak na to.