Boeing chce vyrábět biopalivo z tabáku


Sdílejte:

Jihoafrickou republiku si spojujeme spíše s diamanty. Mimo jiné je ale také zemí tabáku zaslíbenou. Ročně deset tisíc zaměstnanců tabákového průmyslu v téměř 200 podnicích připraví 15 000 tun surového tabáku. 

Je to ale byznys, který neprospívá místním zemědělcům, životnímu prostředí a nakonec, ani zdraví obyvatel. A tak přišel čas na změnu, díky leteckému gigantu Boeing.

JAR dlouhodobě řeší problém s tím, že tabákový průmysl konkuruje běžným potravním plodinám. Žádá si také spoustu závlahové vody, chemických hnojiv a postřiků. 

Za ideální stav považují státní představitelé snížení výměry tabákových plantáží o polovinu, ale zároveň musí balancovat na hraně – neztenčit nabídku pracovních míst a celkovou ekonomickou výnosnost produkce. 

Boeing oproti tomu usiluje o vývoj nového biopaliva, které by bylo schopné pohánět obří létající stroje. Zájmy obou se tak nečekaně sešly nad tabákovými plantážemi.

Už rok se tu testují speciální odrůdy tabáku, zvaného Solaris, které sice neobsahují nikotin, zato však disponují vydatnou úrodou semen bohatých na přírodní oleje. 

Ty už dokáží zpracovatelské linky přetvořit na pohonné hmoty, které uzvednou do vzduchu i Boeing 747. Výrobní náklady na ekologické letecké palivo nejsou právě malé. To ale nevadí africkým zemědělcům, kteří mohou pěstovat méně tabáku, ale přitom za slušné peníze. 

Pohonné hmoty, které by poháněly Boeingy, přitom vynikají o 50-80 % nižšími uhlíkovými emisemi než jejich konvenční fosilní předchůdci. A jihoafrické zemědělství, založené na produkci vysoce ceněného ne-nikotinového tabáku, se nemusí strachovat o nedostatek vody, úrodné půdy nebo vydělaných peněz.

Témata:
Sdílejte:

Doporučujeme

Jak dosáhnout největších úspor za energie?

E.ON Rádce vám rád poradí, jak na to.