CES 2018 nám ukázal, jak bude vypadat doprava budoucnosti. Na co se můžeme těšit?

Mezinárodní veletrh spotřební elektroniky v Las Vegas, Consumer Electronic Show (CES), je největší akcí svého druhu na světě. Už od roku 1967 se zde setkáváme s nejnovějšími výkřiky techniky. Premiéru zde prožily takové produkty jako videorekordér, CD přehrávač, DVD, herní konzole Xbox nebo plazmová televize. V posledních letech se na CES stále častěji setkáváme i s automobilkami, které tuto akci využívají k představení svých vizí o budoucnosti dopravy či k představení nových hybridů či elektromobilů. Nejinak tomu bylo i letos. Pojďme se proto společně podívat na největší novinky na poli osobní dopravy, které byly na CES 2018 mezi 9.-12. lednem odhaleny.

Hyundai Nexo – nová generace vodíkových aut přichází

Jihokorejská automobilka Hyundai patří společně s Toyotou a Hondou mezi největší průkopníky na poli vodíkového pohonu. O tom svědčí i fakt, že v roce 2013 se Hyundai se svým modelem ix35 Fuel Cell stala první automobilkou na světě, která vstoupila na trh s produkčním vozem poháněným vodíkovými články. Nový vodíkový vůz s názvem Nexo přichází se zcela novou platformou, která byla od počátku připravována speciálně pro potřeby vozu s vodíkovými články. Díky tomu bylo v porovnání s předchozím vodíkovým modelem dosaženo snížení hmotnosti, zvýšení výkonu i efektivnosti pohonného systému a dojezd na jedno natankování narostl téměř dvojnásobně na 800 km.

Hyundai Nexo

Druhou zajímavou stránkou vozu jsou jeho palubní systémy a schopnost komunikovat s ostatními chytrými zařízeními. V rámci palubních systémů se Korejci chlubí vylepšeným systémem autonomního řízení a dosud nejvyšším standardem bezpečnostních systémů, které můžeme v jejich vozech potkat. Zmínit můžeme upravenou funkci sledování mrtvých úhlů díky širokoúhlým kamerám nebo funkci autonomního parkování i bez přítomnosti řidiče. V kabině se řidič může také těšit z přítomnosti nové generace technologie pro rozpoznávání hlasu a přijímaní hlasových povelů. Vůz se dokáže zároveň spojit s dalšími chytrými zařízeními a může své posádce například připomínat upomínky z kalendáře nebo můžete pomocí telefonu, počítače či domácího multimediálního centra posílat příkazy (i hlasové) do vozu, aniž byste v něm právě seděli. Zajímavou novinkou je také nepřetržité monitorování tepové frekvence a úrovně stresu řidiče. Na jejím základě dokáže vůz měnit intenzitu osvětlení v interiéru, hlasitost hudby nebo sám řidiči navrhne prohlídku u lékaře.

Do jara letošního roku by se Hyundai Nexo mělo dostat do prodeje na vybraných trzích. Pravděpodobně půjde nejprve o USA (zejména Kalifornii) a Jižní Koreu. Cena vozu prozatím nebyla uveřejněna.

Odhalením vozu Nexo Hyundai navazuje na své nedávno zveřejněné plány – do roku 2025 na trh přivést 16 ekologicky šetrných modelů.

Kia Niro EV

Své novinky na poli elektromobility a osobní dopravy budoucnosti přivezla do Las Vegas i sesterská značka Hyundai – Kia. Ta se předvedla s plně elektrickou verzí crossoveru Niro, která sdílí většinu technického řešení s modelem Hyundai Ioniq EV, který se na našem trhu prodává od loňského roku. Kia se pokusila svým konceptem zaujmout především díky možnostem komunikace s okolím. Namísto tradiční masky chladiče, která je u elektromobilu bezdůvodná, Korejci umístili do přední části vozu displej, skrze který dokáže vůz komunikovat s chodci i cyklisty ve svém okolí. V případě jakéhokoli problému dokáží navíc externí reproduktory vyslat k chodci či cyklistovi audiosignál, který jej upozorní na možné nebezpečí.

Rozpoznávání obličeje , ovládání pomocí gest a autonomní řízení čtvrté úrovně

Kia také odprezentovala koncept interiéru vozu, ve kterém dominují chytré dotykové obrazovky. Tento systém dokáže díky mnoha senzorům přijímat povely pomocí hlasu, dotyku i gest.

Kia Niro EV interiér

Shodou okolností se jedná o téměř shodný systém, který na téže místě přestavila čínská společnost Byton. Ta na rozdíl od Kie slíbila jeho brzkou implementaci do produkčních vozů. Údajně by k tomu mělo dojít již v příštím roce. Zmíněné elektromobily čínského Bytonu mají být rovněž vybaveny systémem pro rozpoznávání obličeje, který by měl v budoucnu hrát prim v oblasti zabezpečení osobních aut. Čínský elektromobil má být také vybaven pokročilým systémem autonomního řízení čtvrté úrovně. To znamená, že vůz převezme kompletní kontrolu nad jízdou a řidič bude moci klidně spát. To je zatím jen hudba budoucnosti a ve verzi, která vstoupí v příštím roce na trh za cenu cca 960 000 Kč, v nabídce nebude. Majitelé vozu si budou muset prozatím vystačit s autonomním řízením třetí úrovně, tj. takové úrovně, kdy vůz řídí sám, ale řidič musí zůstat v pohotovosti a v případě potřeby zasáhnout. Co se týče dojezdu na jedno nabití, Byton chce konkurovat zavedeným hráčům, jako je Tesla. Plánovaný dojezd jejich vozů by tedy měl překonat hranici 500 km.

e-Palette Alliance: Nový ekosystém pro podnikání se zaměřením na mobilitu

Japonská Toyota v Las Vegas představila novu generaci komerčních vozidel budoucnosti a zároveň novou alianci velkých hráčů světového průmyslu a služeb, kteří spojí své síly v zájmu vybudování nové dopravní a komunikační sítě a datových služeb. Zmíněnou koalici jménem e-Palette Alliance tvoří značky Toyota, Mazda, Amazon, DiDi, Pizza Hut a Uber. Cílem tohoto uskupení je rozvinutí potenciálu konceptu e-Palette Concept Vehicle, který na CES představila Toyota. Jedná se o koncept autonomního bateriového elektromobilu navržený s ohledem na rozšiřitelnost a přizpůsobitelnost pro nejrůznější komerční projekty. Vůz má být vyráběn ve třech velikostních variantách. Interiér vozu bude možno měnit bez jakéhokoli problému. Díky neuvěřitelně širokému potenciálu tohoto autonomního vozidla by zmíněná aliance ráda vytvořila vlastní mobilní ekonomický ekosystém pojízdných obchodů, restaurací, kanceláří, hostelů atd., které budou vždy schopny 100% se podřídit potřebám klienta. První testy zmíněného systému by Toyota ráda podnikla začátkem dvacátých let 21. století.

Ovládejte vůz myšlenkami

Převratnou novinku v Las Vegas odprezentoval Nissan. Zatímco většina automobilek a dalších společností se předhání v tom, kdo představí důmyslnějšího hlasového asistenta, Nissan se rozhodl zajít ještě dále. Namísto reagování na hlasové povely se snaží přimět jejich vozy reagovat na řidičovy myšlenky. Systém s názvem Brain-to-Vehicle (B2V) využívá dat ze zachycených mozkových vln. Zároveň se systém dokáže učit a určovat záměr řidiče na základě jeho chování. Tento systém může přinést výrazná snížení reakční doby například při prudkém brzdění nebo naopak připravit pohonný systém na prudkou akceleraci při sportovní jízdě. Nissan ovšem uvádí, že nejvýznamnější přínos může mít tato technologie v rámci autonomního řízení, kdy vůz rozpozná náladu řidiče, a na jejím základě dokáže přizpůsobit jízdu, aby byla uklidňující, nebo naopak vzrušující.

Další revoluční vize Henrika Fiskera

Jméno Henrik Fisker je v motorismu poměrně známé. Tento dánský designer má za sebou kariéru coby šéfdesigner značek jako BMW, Ford nebo Aston Martin. V roce 2008 Fisker a jeho vlastní společnost Fisker Automotive představili revoluční sportovně laděný a luxusem nabitý hybrid Karma. V té době ovšem trh po podobných vozech zrovna dvakrát neprahl a firma záhy zkrachovala. Fisker se ale nevzdal a nadále pokračoval ve svých podnikatelských aktivitách na poli automobilového designu a vývoje hybridních vozů. Poslední Fiskerovo dílo nese název EMotion. Dán se již poučil z fiaska s Karmou a celá jeho společnost ke stavbě nového vozu přistoupila zcela jinak. Namísto hybridu se nyní jedná o 100% bateriový elektromobil. Fisker slibuje, že vůz se dostane do produkce v roce 2019 a má se jednat o nejpokročilejší elektromobil na světě. Zaujme především údaj o plánovaném dojezdu převyšující hodnotu 640 km a fakt, že baterie by měly být díky technologii Ultracharge dobity za pouhých 9 minut. Cena vozu má v USA startovat na 130 000 $ (cca 2 730 000 Kč). Ačkoli úspěch tohoto elektromobilu je ve hvězdách, nikdo Fiskerovi neupře, že design vozu je naprosto ohromující a rozhodně jej můžeme považovat za jeden z nejatraktivnějších elektromobilů současnosti.

Létající taxi budoucnosti

O výrobu malé autonomní helikoptéry, která by v budoucnosti mohla plnit funkci létajícího taxíku, se snaží mnoho velkých jako Airbus, Uber, ale i mnoho start-upů. Jedním z nich byl i projekt Volocoper. S tím ale nedávno spojil síly počítačový gigant Intel. Díky značné finanční i technologické podpoře Intelu byla v Las Vegas prezentována druhá verze autonomního dronu pro 2 pasažéry. Slovo dron je skutečně namístě. Místo jednoho velkého rotoru totiž Volocepter využívá systém devatenácti malých rotorů. Aktuální verze letounu se ve vzduchu dokáže udržet pouze 30 minut. Jeho tvůrci to ale nevidí jako zásadní problém. Volocopter je dle jejich slov aktuálně navržen k rychlému přesunu na kratší vzdálenosti. Jde tak o alternativu k dopravě ve velkých městech.

 

Témata:

Doporučujeme

Další
40 % Čechů při nákupu automobilu volí alternativní pohon. Nejdříve ale musí zlevnit