Češi mají za sebou nejtěžší etapy závodu kolem světa v elektromobilu


Sdílejte:

Přinášíme zprávy z druhé strany světa, kde jediná česká posádka v závodě elektromobilů 80edays vybojovala těžkou etapu na kazašských silnicích. Posádka ve složení Jiří Vlk a Tomáš Vincent má spolu s dalšími závodníky jednoduchý cíl: za 80 dní objet svět v elektromobilu.

Závod začal 16. června v Barceloně, týmy mají za sebou cestu Severní Amerikou, odkud 10. července přeletěly do Číny. Odtud pak přes celou Asii pokračují zpět do Evropy. Přesné umístění všech posádek můžete sledovat na této mapě:

mapa 80edays

Vodotěsná, ale ne nerozbitná Tesla

Hranice do Kazachstánu překročili 30. července a ve městě Almaty je čekalo úžasné přivítání zakladatelem Tesla clubu Kazachstán Sanzharem Altayevem. V tomto nádherném městě pod pohořím Alatau uvízl Jiří Vlk a Tomáš Vincent v rozvodněné řece pod mostem. Když se jim podařilo proplavat na suchou zem, elektromobil pokračoval v pořádku dále, oproti vozidlům se spalovacími motory, které přestaly fungovat.

Druhý den ráno se setkali s čínským týmem, který jim vyčerpaný jízdou sdělil, že na místních silnicích zničil už tři pneumatiky. Nepříliš povzbuzen touto zprávou zahájil český tým jízdu do hlavního města Kazachstánu, Astany. Po dobu 100 kilometrů projížděli bez komplikací drsnou krajinou, až nastal rapidní zlom v kvalitě silnice. Množství děr a jejich velikost překvapivě přibývaly.

Osudové nebezpečí číhalo za nedalekým horizontem. Závodníci vletěli do metr a půl široké a 30 centimetrů hluboké prolákliny a tahle „potvora“ jim zničila podvozek jinak nesmrtelné Tesly. Varovné systémy a kontrolky v tu chvíli blikají na palubní desce jako pominuté. Nefunguje asistent brždění, stabilizátor řízení, autopilot a bůhví co ještě.

80edays

Všechno zlé je k něčemu dobré

Český tým hrdinně pokračoval ještě 200 kilometrů na nejbližší nabíjecí stanoviště, kde definitivně odpadlo levé přední kolo. Další jízda byla vyloučena.

Přátelé z města Almaty zajistili odtahovou službu a osobně si pro českou posádku přijeli. Druhý den ráno po dlouhé cestě zpět už byl zřízený elektromobil v opravně v rukou specialisty na Tesly Alexandra. Chlapi z Almaty udělali maximum a během tří dní byla Tesla opět na silnici. Pohostinnost místních lidí předčila veškeré nedostatky kazašských silnic a český tým získal skvělé přátele a budoucí obchodní partnery.

Čtyřdenní zpoždění naše závodníky postavilo do pozice stíhacích jezdců pelotonu závodu, který již postupně ukrajoval vzdálenost k Moskvě. Česká posádka se držela volantu bez pořádného spánku, na energetických tyčinkách a snad jen s jednou sprchou. Stali se urputnými bojovníky s časem a délkou ruských silnic, které byly ale naštěstí o poznání kvalitnější než ty kazašské. Jízda přes noc a den se stala denním chlebem a umožněna byla i díky společnosti Rosseti, která zajišťovala nabíjení na zařízeních rozvádějících elektřinu v ruské síti.

Českou posádku ve složení Jiřího Vlka a Tomáše Vincenta čeká v závodě kolem světa 80edays poslední etapa z Moskvy do Barcelony, přes Prahu a Brno. Pokud je chcete potkat na vlastní oči, sledujte jejich facebookovou stránku.

80edays80edays

80edays

Témata:
Sdílejte:

Doporučujeme

Jak dosáhnout největších úspor za energie?

E.ON Rádce vám rád poradí, jak na to.