Česká veřejnost je skeptická vůči novinkám v autonomní dopravě

S četnou řádkou novinek z lednového veletrhu CES v podání automobilek a technologických gigantů typu Mercedes-Benz, Toyota, Ford nebo Lyft by se jednomu mohlo zdát, že budoucnost plná autonomních aut, kterou jsme znali spíše ze sci-fi, je konečně tady. I přesto, že se samočinným vozům každým rokem přibližujeme mílovými kroky, česká veřejnost nevidí vyhlídky autonomních aut moc růžově.

Plně autonomní řízení sice stále není ve fázi využitelnosti v reálném provozu, výsledky mnoha experimentů automobilek ale ukazují, že dny plnohodnotných autonomních vozidel se nezastavitelně blíží. Budoucnost automobilismu již nevnímá vozy jako nástroj k dopravě, ale jako samostatné robotické entity, jejichž nezávislost od základu změní všechny aspekty toho, jak je využíváme. Vlastnictví vozu tak pro jeho užívání nebude základním předpokladem a dá se očekávat, že platformy sdílené automobilové dopravy se s příchodem autonomních vozů stanou běžnou praxí. I samotné vlastnictví vozu se rozroste o novou dimenzi: vaše auto bude moct vozit osoby či náklad v době, kdy ho nepoužíváte a prakticky tak bude moct „pracovat“ na vlastní pěst místo toho, aby většinu času trávilo v garáži či na parkovišti.

Vize autonomní dopravy budoucnosti uskupení e-Palette, tvořené společnostmi Toyota, Mazda, Amazon, DiDi, Pizza Hut a Uber.

CES 2018 nám ukázal, jak bude vypadat doprava budoucnosti. Na co se můžeme těšit?

Po letech utopistických vizí a nedůvěryhodných systémů řízení jsme dosáhli okamžiku, kdy mohou miniaturizované superpočítače a soustavy senzorů zdárně fungovat v běžném provozu a s každým ujetým kilometrem zdokonalují algoritmus, který je na silnici udržuje. Zdokonalování softwaru od letoška ale nezávisí pouze na datech nashromážděných z dopravních situací. Na základě oznámení výrobce počítačové grafiky Nvidia, který se chce díky novému procesoru Xavier a partnerství s předními výrobci automobilů jako Mercedes-Benz, Volvo nebo Toyota stát hnací silou autonomní dopravy, se mohou systémy učit a testovat v digitálním prostředí a denně tak řešit dopravní situace, které odpovídají tisícovkám kilometrů strávených v provozu. Urychlený sběr dat je hlavním klíčem v zapojení autonomních vozů do provozu v následujících dvou až třech letech.

I přesto, že od prvních krůčků autonomních vozů na komerčním trhu nás dělí ještě několik let, praktické využití už výrobci testují v experimentálním provozu, který poodhalí možnosti nového druhu osobní dopravy. Mezi prvními se o slovo přihlásil Ford, který oznámil partnerství s restauračním řetězcem Domino’s. Toto spojení by mělo ve státě Michigan v následujících měsících vyvrcholit testovací fází autonomního rozvážení pizzy pomocí upravených vozů Ford řízených umělou inteligencí. Data získaná testováním by měla pomoct v dalším vývoji inteligentních řídicích systémů.

Testovací prototyp ovládaný zmíněným procesorem Xavier od polečnost Nvidia.

Podobné směřování nastínil i taxikářský gigant Lyft ve spolupráci se společností Aptiv. V průběhu lasvegaského veletrhu umožňovali využívat jejich služeb v rámci města pomocí samořídících vozů, které se v reálném provozu osvědčily. I díky předchozímu know-how společnosti Waymo se zdá, že taxikaření bude jedním z prvních odvětví, které automatizace osobní dopravy citelně zasáhne. Velkou důvěru v autonomní technologie podporuje i neutuchající boj s americkou jedničkou Uberem, který Lyft marně vede už od roku 2012. Právě zapojení automatických vozů by se v blízké budoucnosti mohlo stát konkurenční výhodou, kterou Lyft tak dlouho hledal.

Česká veřejnost ale všudypřítomné nadšení z Las Vegas nesdílí. Jak prozradily průzkumy veřejného mínění z předloňského května, většina dotázaných z reprezentativního vzorku vyslovila nedůvěru tomu, že by se autonomní vozy měly uchytit v běžném provozu. Postupné vymizení manuálního řízení podle průzkumů očekává pouze 13 % dotázaných a téměř čtvrtina z celkového počtu považuje rozvíjející se technologii za módní trend, který časem vyšumí. Jak se novinky osvědčí v reálném provozu a kdy se s nimi budeme moci setkat na našich silnicích je stále ve hvězdách, ale v horizontu několika let už se autonomní doprava definitivně zbaví futuristické nálepky a povědomí o autonomních vozech se bude průběžně měnit s tím, jak budou auta bez volantu stále častější součástí našich životů.

Témata:

Doporučujeme

Další
10 veteránů, u kterých byste spalovací motor hledali marně