České elektromotorky dobývají svět a kupuje je i Kanye West


Sdílejte:

V nenápadném komplexu budov bývalého JZD v moravských Mankovicích poblíž Nového Jičína sídlí společnost, jejíž ambice sahají daleko za hranice naší republiky. Společnost Kuberg se tu už několik let věnuje výrobě unikátních elektrických motorek, které se svým osobitým a promyšleným designem nezaleknou srovnání s konkurencí se spalovacími motory. Zajeli jsme se proto podívat, jak takové stroje světového renomé vznikají a co je dělá tak výjimečnými.

Michal Kubánek v roce 2009 pátral po motocyklu, který by mohl koupit své malé dceři. Jeho láska k motocyklům ho vedla k přání předat jeho zálibu další generaci. Po neúspěšném hledání vhodného stroje s benzínovým motorem pro své tříleté dítě se jeho pozornost zaměřila na elektrický pohon, o kterém se tehdy začalo hovořit, i když mezi motorkáři velmi skepticky.

kbg

Vhodný motocykl, který by splňoval jeho požadavky, však v té době neexistoval, a proto se Michal Kubánek rozhodl začít pracovat na vývoji kvalitní sportovní motorky pro děti, kterou by poháněl elektromotor. „V té chvíli jsem si uvědomil, že je to příležitost vytvořit kvalitní a výkonný motocykl s profesionálním designem,“ říká Michal Kubánek. „Ze současné světové konkurence jsme jediní, kteří své motorky vyrábějí od A až do Z,“ doplňuje a zároveň podotýká, že právě tento fakt uzavřeného cyklu vlastního designu a výroby dělá jeho motorky rychlejší, spolehlivější a ovladatelnější než konkurenční stroje. Tato filozofie, kterou Kuberg od svého počátku prosazoval, firmu stála roky dřiny a velkých finančních nákladů, ale už teď se společnosti začíná vyplácet a v budoucnu z ní bude těžit stále víc a víc.

„Vývoj elektrického pohonu velmi pokročil a dokáže už v některých aplikacích překonat benzínový motor.“
Michal Kubánek, zakladatel značky Kuberg

Přidané vlastnosti elektrického pohonu, zejména tichý provoz, velký výkon s možností jeho dokonalé regulace, bezúdržbovost a nízké provozní náklady vnímá Kubánek jako hlavní výhody svých motorek, které nejvíce vynikají v kategorii dětských sportovních a volnočasových motorek, jež jsou nyní páteří nabízených modelů Kubergu. Právě připravovaný závodní model pro děti z dílny Kubergu má velké ambice, jelikož je schopný překonat „papírově“ silnější benzínové stroje. „Podařilo se nám prosadit do závodních regulí ve Velké Británii a v Německu, že elektrické motocykly mohou startovat ve stejné kategorii spolu s benzínovými motocykly. V tuto chvíli rozjíždíme výrobu dětské závodní motorky, která bude startovat v kategorii do 50 cm, u které jsme si jistí, že bude závody vyhrávat.“ Ceny motorek se pohybují od 26 tisíc až po 120 tisíc korun.

Strategie Kubergu, při které začal vyrábět stroje pro ty nejmenší motorkáře a postupně vyvíjet modely pro větší a větší jezdce, se mu vyplácí a do budoucna bude stále mít co nabídnout svým dospívajícím zákazníkům. Lehčí konstrukce motocyklu umožňuje snazší manipulaci pro děti, elektrický pohon má pro dětské jezdce řadu jasných výhod. Mohou na elektromotorce jezdit téměř kdekoliv, protože tichý chod šetří nejen uši sousedů, ale také dětí samotných, které se na takovém motocyklu nebojí na rozdíl od jízdy na velmi hlučných závodních speciálech s benzínovým motorem. Mezi další výhody se řadí plynulý nástup výkonu již od nízkých otáček a v neposlední řadě také zvýšená bezpečnost díky možnosti nastavení výkonu na aktuální potřeby jezdce a absence horkých součástí. Kontrolu nad strojem rodičům zprostředkovává mobilní aplikace pro smartphony, a to i na dálku a za jízdy.

kbg
Michal Kubánek ve své továrně na elektromotorky. Foto: Josef Dvořáček

Zábavy na elektromotorce od Kubergu si ale naštěstí mohou užívat i dospělí. Kuberg cílí na jezdce do 100 kilogramů hmotnosti se svým nejnovějším modelem Freerider, který je nyní nově dokonce nabízen v homologované verzi pro silniční provoz, takže jezdec může na této zábavné motorce dojíždět klidně i do práce. Tento model je velmi populární zejména v USA a objednávají si jej i hollywoodské celebrity jako Kanye West nebo například soubor Cirque du Soleil pro své světové turné.

V budoucnu plánuje firma nabídku svých modelů rozšířit na další segmenty, a ještě letos představí tři zbrusu nové modely. Výdrž baterií je velmi rozličná napříč modely Kubergu, podle typu a určení motocyklu, všechny prodávané typy ale zvládnou přes hodinu jízdy na plný plyn, od čehož se následně odvíjí dojezd. I při vybití baterií není třeba zoufat, protože za 2 hodiny nabíjení z běžné elektrické zástrčky můžete na Freerideru pokračovat v cestě. Nejvíce motorek z mankovické továrny putuje do zahraničí, především do Švédska, Spojených států a západní Evropy. „I v České republice poptávka po našich motorkách výrazně roste, jsme ale bohužel globálně malý trh, a tak se drtivá většina motorek prodá do zahraničí. Těší nás, že k nám zákazníci z Česka a Slovenska jezdí přímo do továrny a pak si u nás motorku koupí. Máme tak s nimi přímý kontakt,“ vysvětluje Kubánek. Na zahraniční prodejní úspěchy reagoval Kuberg založením distribuční větve v USA, i v budoucnu se ale veškerý vývoj a výroba bude provádět v České republice.

kbg

Kubergu se v konkurenčním boji daří a soustředí se na vlastní cestu zdokonalení a vývoje nových produktů, které se už teď řadí ke špičce na trhu elektromotorek. „V posledních letech jsme rostli minimálně o 100 %, a pokud to budeme dělat dobře, náš růst může pokračovat tímto tempem. Nemůžeme se samozřejmě ukolébat, že to takhle bude pořád, takže své vývojové úsilí stále stupňujeme, abychom mohli zůstat na špici,“ vyhlíží Michal Kubánek do budoucnosti.

Na příkladu Kubergu je tedy vidět, že originální smýšlení může už během několika let nést ovoce a takřka na zelené louce vybudovat špičkovou techniku, ke které její konkurenti vzhlíží. Ať už se bude motocyklový průmysl v budoucnu vyvíjet jakkoliv, je to právě Kuberg, na jehož elektrických strojích každý rok vstupuje do světa motorismu několik tisíc nových motorkářů, pro něž je elektrický pohon ten „normální“.

kbg

kbg

kbg

kbg

kbg

kbg

kbg

Témata:
Sdílejte:

Doporučujeme

Jak dosáhnout největších úspor za energie?

E.ON Rádce vám rád poradí, jak na to.