Český kutil z Olomouce svépomocí vyvíjí sportovní tříkolku s elektrickým motorem, který předčí i zaběhlé firmy

Říká se: „Co Čech, to muzikant.“ Nevíme, zda tato stará pranostika stále platí. Dovolíme si ji ale upravit tak, aby platila: „Co Čech, to kutil.“ Toto potvrzuje i Jaroslav Frais z Olomouce, který se se svým projektem stavby elektrické naklápěcí terénní tříkolky Tilting Vehicle probojoval až do samotného finále soutěže E.ON Energy Globe v kategorii Kutil.

Jaroslav Frais
Jaroslav Frais

„Nakláněcí tříkolky se mi vždy líbily. Už když přišly první tříkolové skútry, byl jsem z toho nadšený. Jako rekreační motorkář jsem očekával, kdy se na trhu objeví i výkonná sportovní tříkolka. K tomu ale nedošlo, takže jsem si začal pohrávat s myšlenkou postavit si vlastní,“ popisuje nám Jaroslav Frais, jak ho před deseti lety napadla myšlenka na stavbu vlastní tříkolové motorky. „Nejprve jsem se ale jen se vším seznamoval a přemýšlel, jak by celá konstrukce mohla vypadat. Intenzivně se stavbě motorky věnuji 3 roky.“

tilting vehicle
elektrická tříkolka Tilting Vehicle

Možná se ptáte, proč si pan Frais zvolil tak složitou konstrukci naklápěcí tříkolky namísto klasické dvoukolové motorky. Odpověď je jednoduchá: „Když máme o kolo více, má jezdec vyšší stabilitu v zatáčkách, a tím nabízíme mnohem vyšší bezpečnost než v případě běžné motorky. Řidič navíc není pod takovým stresem a může si jízdu více užít.“

systém pro naklánění kol tříkolky
systém pro naklánění kol tříkolky JaroslavaFraise

Nejde ale jen o samotnou konstrukci tříkolové motorky, která je kvůli svým specifikům dvou kol vpředu a jejich tlumení a funkce zatáčení tolik složitá. Jaroslav Frais se dokonce vrhl i na výrobu vlastního elektromotoru. „První nápad na stavbu vlastního elektromotoru přišel asi před sedmi lety. Následně jsem ale tuto myšlenku kvůli její komplikovanosti zavrhl a odmítal stavět vlastní motor. Po dvou letech jsem ale dospěl k závěru, že motor, který by splňoval naše požadavky, na trhu není, proto jsme se rozhodli vyrobit si vlastní,“ uvádí Jaroslav Frais k vývoj vlastního elektromotoru a dodává důvody, proč se rozhodl, že jeho tříkolka bude poháněna elektřinou. „Elektromobily mě vždy zajímaly pro své pozitivní aspekty. Navíc je to pro nás i nejlepší varianta. Je nejjednodušší na konstrukci. Spalovací motor bychom museli koupit od velkého výrobce. Elektrický motor si dokážeme postavit sami.“

Elektromotor
elektromotor vyrobený pod taktovkou Jaroslava Fraise

Elektromotor z dílny pana Fraise je navíc velice unikátní. Na rozdíl od konkurence nevyužívá jeho motor 3 elektrické fáze, ale je vícefázový. Díky tomu dokáže při stejné hmotnosti generovat o třetinu vyšší výkon než motory, které jsou běžně dostupné na trhu.

Elektromotor uložený v zadním kole samozřejmě čerpá energii z baterií. Ta je uložena ve středu rámu a v konečné verzi motorky by měla jezdci nabídnout dostatek energie pro ujetí až 250 km na jedno nabití.

Fascinující přitom je, že pan Jaroslav Frais tuto tříkolku i celý motor dokázal postavit i bez technického vzdělání. „Spoustu věcí jsem vyčetl na internetu, půjčoval jsem si knihy a dlouho studoval. Nejvíce se ale člověk naučí metodou pokus-omyl,“ komentuje Jaroslav Frais.

řídící jednotka elektromotoru
řídící jednotka elektromotoru

V momentě, kdy se projekt začal rozrůstat, se k Jaroslavu Fraisovi přidávali i spolupracovníci. Dnes se celý tým pravidelně schází v poloprofesionálně zařízené dílně, kde celý proces vývoje tříkolky i elektromotoru probíhá.

„Vše postupem času gradovalo. I když od samého začátku jsem měl podporu své přítelkyně, která mi pomáhá s administrativou, oslovováním partnerů, nebo dokonce pomáhá i v dílně při samotné výrobě, tak prvotní práce na projektu, protože šlo o vývoj konstrukčních návrhů a výběr možností jejich realizace, byly hlavně na mně.  Později přibyl kolega na vývoj elektroniky k motoru, spolu s dalším kolegou, který k elektronice programuje software. Nedávno jsme do týmu přizvali ještě dalšího člena, který se rovněž věnuje elektronice. To je v současné době věc, na kterou se zaměřujeme nejvíce.“

První prototyp vlastního elektromotoru si Jaroslav Frais postavil z populární stavebnice Merkur, stejně jako první prototyp systému naklánění kol.
První prototyp vlastního elektromotoru si Jaroslav Frais postavil z populární stavebnice Merkur, stejně jako první prototyp systému naklánění kol.

Do projektu jsou také zapojeni už i dva čeští výrobní partneři.

Vedle tisíce hodin, které pan Frais i celý jeho tým nad vývojem tříkolky strávil, musíme zmínit i nemalé finanční výdaje, které jsou spolu s výrobou motorky a elektromotoru spojené.

První prototyp nakláněcí tříkolky postavený ze stavebnice Merkur.
První prototyp nakláněcí tříkolky postavený ze stavebnice Merkur.

Cílem Jaroslava Fraise je dotáhnout celý projekt do takové fáze, kdy bude možné spustit sériovou výrobu jak jeho elektromotoru, tak i elektrické tříkolky. S tím je spojená samozřejmě i propagace projektu. V tom mu může pomoci jeho účast v soutěži E.ON Energy Globe a pomoci mu mohou i Vaše hlasy.

STÁLE NEVÍTE PRO KOHO SE ROZHODNOUT? PŘEČTĚTE SI ČLÁNEK O DRUHÉM SOUTĚŽNÍM PROJEKTU: LITOMĚŘICE – TVOŘENÍ Z DRUHOTNÝCH SUROVIN

Témata:

Doporučujeme

Český kutil z Olomouce svépomocí vyvíjí sportovní tříkolku s elektrickým motorem, který předčí i zaběhlé firmy
Další
Jak se žije prasatům na biofarmě Sasov