Děti napříč republikou spolu s projektem CO2 liga bojují se změnou klimatu

Zvyšování množství skleníkových plynů v atmosféře a s tím spojená změna světového klimatu je problém, který nás trápí už delší dobu. Ještě více ale bude trápit příští generace obyvatel naší planety. Bojovat proti tomuto stavu je těžké. Přesto může každý z nás přispět svou trochou do mlýna. Jako tomu činí například Ekologický institut Veronica východomoravského Hostětína. V rámci tohoto boje se hostětínští rozhodli šířit zábavnou metodou poselství o škodlivosti skleníkových plynů a o možnostech je společně snižovat mezi žáky základních a středních škol.

Před osmi lety tedy vyhlásil Ekologický institut Veronica první ročník soutěže s názvem CO₂ liga. Původně krajská soutěž se před třemi lety rozrostla na soutěž celostátního rozsahu, do které se v letošním roce zapojilo zhruba 70 týmů. Tato soutěž reaguje na celospolečenské problémy jako je probíhající změna klimatu a podobně. 

V letošním se ekologický institut Veronika rozhodl projekt CO2₂ liga přihlásit do soutěže E.ON Energy Globe a dotáhl to až do samotného finále v kategorii Mládež.

Projekt CO2 liga můžete svým hlasem podpořit ve finále soutěže E.ON Energy Globe ZDE.

Cílem soutěže je poukázat na probíhající klimatické změny přímo v našem okolí a uvědomit si, jakým způsobem se příroda kolem nás za poslední léta změnila. Soutěžící musí plnit úkoly celkem v pěti soutěžních kolech.  

Každým rokem se témata i soutěžní úkoly inovují a proměňují, reagují na zpětnou vazbu od soutěžících i na společenské požadavky. Celá soutěž je tedy velmi dynamická a reaguje na aktuální poznatky, potřeby i politiky v oblasti ochrany životního prostředí v naší společnosti.

Loňský ročník se věnoval tématům každodenních činností žáků, které souvisejí s klimatickou změnou. Žáci se zabývali tématy voda, energie, doprava, jídlo a tím, jak se nám bude žít v roce 2040. Letošní ročník byl zaměřen spíše na obce a žáci řešili vliv klimatické změny, zmírnění dopadů, dělali analýzu zranitelnosti, určovali rizika obce a hledali možnosti nápravy a realizace opatření.

 „Snažíme se, aby soutěž nebyla zaměřena jen jedním směrem, ale aby měli žáci možnost plnit úkoly tak, jak se jim zlíbí. Za úkol mají například předat svému okolí určitou informaci a je na nich, zda zahrají divadlo, vytisknou letáky nebo vydají časopis. Snažíme se dát jim co největší volnost, aby sami přišli na to, co je baví, a aby si soutěž užili. Druhou věcí je, že se snažíme, aby žáci museli dané úkoly plnit sami. Pokud je za úkol snížit uhlíkovou stopu, nechceme, aby nám jen napsali, jak by se to dalo udělat, ale aby sami zkusili týden chodit pěšky a podobně a následně nám napsali, jak se jim to líbilo, co jim šlo a co naopak nešlo,“ popsal nám princip plnění soutěžních úkolů Petr Kucka, programový pracovník institutu Veronica.

Slavnostní vyhlášení výsledků CO2 ligy v prostorách Valdštejnského plaáce
Slavnostní vyhlášení výsledků CO2 ligy v prostorách Valdštejnského paláce

"Úkoly letošní CO2 ligy se týkají místa, kde žijeme. Naším cílem je, aby si studenti při jejich plnění uvědomili, že změna klimatu se dotkne každého z nás, i v České republice. Můžeme očekávat například větší vlny veder, sucha, více extrémních projevů počasí a nedostatek zásob podzemní vody. Když to víme, tak se na to můžeme připravit – a například již nyní sázet stromy, které nám pak budou za 25 let dávat stín v parném a bezsrážkovém létě. Můžeme to vzít jako příležitost ke změně našeho chování vůči přírodě, krajině, rodině i společnosti“, říká o soutěži organizátorka Karla Vincenecová.

Celá soutěž směřovala k závěrečnému kolu, ve kterém měli žáci zrealizovat jedno pozitivní opatření ve svém okolí, které probíhající změny pomůže zvládnout. Svou celoroční práci zároveň představili vedení školy nebo obce. Týmy tak například prosadili pořízení sudů na dešťovou vodu na školní pozemky, sázeli stromy v obci nebo budovali na školní zahradě jezírko. „Do tohoto úkolu jsme se vrhli opravdu s nadšením, konečně jsme mohli něco přímo změnit k lepšímu, udělat viditelnou změnu! Dalo nám to hodně práce a trvalo dlouho, ale myslíme, že jsme odvedli pěkný kus práce – asi nejvíce ze všech kol. Pracovali jsme od rána do večera a všechno do nejmenších detailů dokumentovali,“ shrnují svou práci žáci z gymnázia Dr. Emila Holuba v Holicích, kteří mimo jiné sázeli stromy a čistili potok.

MInistr životního prostředí, Richard Brabec, během svého projevu před slavnostním vyhlášení výsledků CO2 ligy.
Ministr životního prostředí, Richard Brabec, během svého projevu před slavnostním vyhlášení výsledků CO2 ligy.

Celoroční snažení školních týmů vyvrcholilo 14. července 2018 v prostorách Valdštejnského paláce Senátu PČR v Praze. Zde týmy, která se probojovaly do velkého finále, představily své projekty. Následovalo závěrečné vyhlášení výsledků, po kterém převzaly vítězné týmy poháry a ceny z rukou zástupců Parlamentu České republiky, ministra životního prostředí Richarda Brabce a zástupců Ekologického institutu Veronica.

„V každém kole soutěžící plnili 3 povinné úkoly a další nepovinné. Na začátku soutěže se nám přihlásilo zhruba 70 týmů. Těch, které splnily všech 5 kol a došly až finále, bylo 20,“ popsala nám proces soutěže Barbora Valešová, hodnotitelka soutěže CO₂ liga.

Při prezentaci svých projektů mnoho soutěžních týmů využívalo rozličné způsoby předání informací publiku. Jedním z nich bylo například hraní divadla.
Při prezentaci svých projektů mnoho soutěžních týmů využívalo rozličné způsoby předání informací publiku. Jedním z nich bylo například hraní divadla.

Z vítězství se letos radovaly hned 3 týmy: ZŠ Vnorovy, ZŠ Brigádníků a ZŠ Ústí nad Labem Anežky České. „Největším problémem bylo, aby si děti našly společný čas, hodně dětí navštěvuje různé kroužky a nebylo to lehká si vždy ten čas najít. Má třída je ale plná živých a zvídavých dětí, které se na soutěž vždy čas našly. Navíc se děti při práci v týmu semkly. Když už se blížil čas odevzdání a vypadalo to, že nic nemáme, děti vždy přišly s něčím nápaditým. Ve finálním projektu jsme se spojili s občanským sdružením Solidarita. To jsme se snažili podpořit v obhajobě školního hřiště, které je v současnosti předmětem majetkových sporů a na jeho místě má vzniknout nová výstavba. Na hřišti jsme i vysadili vlastní trávník,“ prozradil nám Mgr. Václav Fiala, třídní učitel vítězného týmu ze ZŠ Brigádníků v Praze 10.

„Už jednou jsme v soutěži Energy Globe se svým projektem uspěli. Nyní jsme se rozhodli přihlásit do další kategorie. Máme produkt, který si to zaslouží. Pracujeme s veřejnými prostředky a nechceme je skrývat. Proto je pro nás důležité, aby se o naší práci lidé dozvídali,“ okomentovala účast CO₂ ligy v soutěži E.ON Energy Globe Marie Křiváková, ředitelka Centra Veronica.“ „CO₂ liga je kvalitní věc a my o ní chtěli dát vědět světu. Zaslouží si to, jak soutěž, tak i děti, které se jí účastní,“ dodala Hana Machů, vedoucí propagace Centra Veronica.

Projekt CO2 liga můžete svým hlasem podpořit ve finále soutěže E.ON Energy Globe ZDE.

„Soutěž vylepšujeme neustále. Každý ročník je lepší a lepší. Shodli jsme se ale na tom, že rozhodně nebudeme ubírat na obtížnosti. Chceme soutěž nechat i nadále jen pro skvělé týmy a nebudeme se za každou cenu udržet ve hře všechny, kteří na začátku projevili zájem,“ prozradila nám o budoucích plánech soutěže Marie Křiváková, ředitelka Centra Veronica.

A co pro organizační tým CO₂ ligy vůbec znamená trvalá udržitelnost? „Trvalá udržitelnost pro mě znamená fungovat na naší omezené planetě tak, abychom zde vydrželi co nejdéle. Spotřeba všeho stále roste, což na planetě s omezenými zdroji nedává smysl. Abychom dokázali fungovat udržitelně, musíme najít rovnováhu, abychom dokázali dalším generacím předat naši planetu ideálně v lepším stavu, než jsme ji dostali my, což se nám zoufale nedaří,“ říká Petr Kucka, programový pracovník institutu Veronica.

Ekologické vzdělávání pro nejmenší

Ekologické vzdělávání pro nejmenší

Mateřská škola Mateřídouška ve Frýdku-Místku už několik let aktivně vychovává své děti k ekologickému...
Hlasovat
CO2 liga – ekologická soutěž pro školy o ochraně klimatu

CO2 liga – ekologická soutěž pro školy o ochraně...

Ekologických soutěží pro školy je celá řada. CO2 liga se od nich odlišuje tím, že je celoroční, zaměřená na...
Hlasovat

STÁLE NEVÍTE PRO KOHO SE ROZHODNOUT? PŘEČTĚTE SI ČLÁNEK O DRUHÉM SOUTĚŽNÍM PROJEKTU: LITOMĚŘICE – EKOLOGICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ PRO NEJMENŠÍ

konference

konference 1

1

Témata:

Doporučujeme

Další
E.ON Energy Globe 2018: Dva nejlepší projekty v kategorii Stavba