Dětské experimentárium učí děti, jak zdravě bydlet


Sdílejte:

Snad všichni se shodneme, že děti představují naši budoucnost. Zároveň každý z nás sní o zdravém, krásném a moderním bydlení, kde se neplatí velké sumy za energie a kde spolu vnitřní i vnější prostředí funguje a komunikuje. V Centru pasivního domu si uvědomili, že k cílům tohoto charakteru je třeba vést děti již odmalička.Mezi své rozsáhlé aktivity ohledně popularizace staveb nízkoenergetických a úsporných objektů proto zařadili i vzdělávací experimentárium pro děti. K vytvoření interaktivní expozice s názvem „Mámo, táto, pojďme bydlet zdravě!“ se inspirovali světovými vědeckými centry, která dokážou zaujmout a přiblížit veřejnosti mnohdy velmi složité přírodní a fyzikální zákony.

Určitě tedy nebude překvapením, že díky svému pozitivnímu vlivu nejenom na dospělé, ale i na mládež se Centrum pasivního domu dostalo s dětským experimentáriem do finále soutěže E.ON Energy Globe, která oceňuje inovativní projekty s důrazem na životní prostředí a šetření energií. Po zhlédnutí expozice, která připomíná spíše dětské hřiště, kde se dětem místo svalů rozpohybují a protáhnou mozkové závity, nám bylo jasné, že i my chceme bydlet zdravě. Co všechno ale takové bydlení obnáší a jak funguje?

Čím přesně se zabývá Centrum pasivního domu?
Kateřina Tydlačková
: Jsme nezisková organizace, která se snaží dělat osvětu ohledně energeticky úsporných domů. Založeni jsme byli před 11 lety za účelem podpory a propagace standardu pasivního domu a zajištění jeho odpovídající kvality. Sdružujeme prověřené architekty, projektanty, stavební firmy a výrobce stavebních materiálů, kteří se na výstavbu v pasivním standardu zaměřují. V rámci své osvětové činnosti pořádáme kurzy pro laiky i odborníky, dále se snažíme proniknout na vysoké a vyšší odborné školy a vzdělávat a vést k úspoře energií i mládež. Nejprve jsme začínali semináři pro dospělé a řekli si, proč neudělat nějaké zábavné kurzy i pro děti. Ty si teprve utváří své názory, takže s nimi je komunikace snazší.

adwsd
Kateřina Tydlačková pracuje jako projektová manažerka Centra pasivního domu.

Jaký je koncept takových kurzů?
Hlavní je, aby to děti bavilo. Tedy škola hrou. Při stavbě pasivního domu se musí dodržovat určité zásady, které se týkají orientace domu na pozemku, tloušťky izolace, typu oken, rekuperace a dalších principů. Oříškem bylo vymyslet, jak takové technické téma podat dětem, aby mu rozuměly a zároveň je to bavilo.

Podařilo se?
Myslím, že ano. Snažili jsme se experimentárium udělat co nejvíce interaktivní. Fouká se tam, pumpuje, skládá, doplňuje, všechno se to různě hýbe, takže výstava musí být robustní a vydržet nápor dětí a zároveň musíme být schopni ji kamkoliv převézt. Navštívili jsme už 4 největší science centra v České republice, dále nějaká technická muzea a nyní plánujeme proniknout i do regionů. Výstavu navštěvují školy, případně rodiny s dětmi. Na interaktivních panelech je samozřejmě i sekce pro rodiče, kde najdou odbornější informace.

„O tom, jak fungují pasivní domy, toho bohužel lidé moc neví. Přes komunikaci k dětem můžou tyto principy ale snadno chápat i dospělí."
Kateřina Tydlačková (projektová manažerka Centra pasivního domu)

Jaká atrakce vám na experimentáriu přijde nejzajímavější?
Mně samotné přijde nejzábavnější dívat se na děti, jak si hrají nebo si jezdí s vláčkem. Jsou tam třeba dvě pumpy, kde někdo nafukuje děravý dům a někdo utěsněný. Dvě děti si tak mohou dát závod, které svůj dům nafoukne nejdřív. Vítěz je ale vždy daný předem. Dále mají třeba model domu s místnostmi a vnitřním vybavením, kde se učí, na kterou světovou stranu jej správně natočit. Nejtěžší bylo ale vymyslet, jak dětem znázornit rekuperaci.

Jak vlastně rekuperace funguje?
Princip je v tom, že my lidé produkujeme CO2, s jehož nárůstem přibývají v místnosti i další škodliviny či plísně. To určitě znáte, když je vydýchaný vzduch a chybí kyslík, cítíme se otupěle a unaveně. Tudíž je potřeba vyvětrat, což je v pořádku v létě, ale když je venku –20 °C, tak se nikomu moc větrat nechce. Správně by se přitom mělo větrat každé dvě hodiny po dobu 3 až 5 minut, ideálně s okny dokořán. Kdo z nás to takto dělá? Rekuperační jednotky proto zabezpečují vynikající kvalitu vzduchu při dodržení tepelné pohody. Zvenčí nasávají studený vzduch, který proudí v sousedních kanálcích oproti odpadnímu vzduchu zevnitř. Během procesu si vymění teplotu a zároveň dochází k filtraci prachu nebo pylů.

de_1
Návštěvníci experimentária se učí, jak funguje rekuperační jednotka.

To zní složitě. Jak tohle vysvětlujete dětem?
K tomu jsme použili vláček, který symbolizuje cirkulaci vzduchu. Když jede zvenku dovnitř, nabírá na sebe takové kuličky, které simulují molekuly kyslíku nebo prachu a dalších látek. Pak dojede do filtru, kde se molekuly prachu oddělí, a kyslík se přiveze do domu. Ven se pak přes rekuperační jednotku odvádí znečištěný vzduch s kuličkami CO2, prachu a vlhkosti.

Jaké máte na experimentárium ohlasy?
Ohlasy máme hlavně od učitelů. Většinou jsou překvapeni, že je možné určité technické téma podat zábavným způsobem a tak, že to pochopí nejenom oni, ale i samotné děti. O tom, jak fungují pasivní domy, toho bohužel lidé ještě moc neví. Přes komunikaci k dětem můžou tyto principy ale snadno chápat i dospělí. Děti výuku v experimentáriu samozřejmě berou jako hru, takže jsou určitě radši, že nemusí sedět v lavici a vyrazí se školou někam na výlet.

„Současné standardy míří k nulovým domům, které jsou schopny vytvořit tolik energie, kolik spotřebují. "
Kateřina Tydlačková (projektová manažerka Centra pasivního domu)

Rozhodl se někdo na základě expozice stavět pasivní dům?
Ano, to se nám už párkrát stalo. Přišli za námi lidé, kteří se tou dobou zrovna chystali dům stavět a navštívili naše experimentárium, které je inspirovalo. Celkově jsme proškolili přes 4 000 dětí, takže pár rodičů se už také ozvalo. Vy vlastně zasejete semínko a čekáte, co z něj vzejde. Rodiče se mohou rozhodnout o stavbě domu klidně za dva roky nebo až za pět let, jejich děti až za dvacet. Dopad tohoto projektu bude patrný až v budoucnosti.

Jsou nějaké dopady vašich dalších vzdělávacích projektů patrné už dnes?
Aktuálně jsou důležité hlavně veřejné projekty, u kterých se také snažíme radit. Chodíme za starosty a primátory a vysvětlujeme jim, že když budovu postaví v energeticky úsporném standardu, následný provoz už je nebude stát moc peněz. Každá veřejná budova nad 1 500 m2 se už dnes musí stavět s takzvanou téměř nulovou spotřebou energie. Tato povinnost se bude rok od roku rozšiřovat i na menší budovy. Od roku 2020 bude tomuto standardu muset vyhovět každý nově postavený dům včetně rodinných domů.

de_2
Jeden k panelů slouží k názornému seznámení se s různými druhy izolačních materiálů.

Jak vnímáte rozvoj pasivních domů a celkově ekologie v ČR?
Kdysi byl pasivní dům cílem sám o sobě. Tehdy šlo o to dosáhnout velikých, v České republice až nepředstavitelných úspor a takových domů tu bylo postaveno tak málo, že byste je spočítali na prstech jedné ruky. Dnes už jde jejich počet ale do úplně jiných čísel. Současné standardy míří ke zmíněným nulovým domům, které jsou schopny vytvořit tolik energie, kolik spotřebují. Dále existují dokonce i plusové domy, které vytvoří více energie, než jsou schopny spotřebovat.

Plánujete do budoucna podobné vzdělávací projekty pro děti?
Chceme udělat ještě druhou expozici. Na základě zkušeností by měla být podobná jako ta předchozí, ale o něco jednodušší a hlavně z nějakého nerozbitného materiálu. Sem tam se totiž něco utrhne, znáte přece děti. Půjde ale opět o vysvětlení principu energetických úspor v budovách. Koncept máme nastavený tak, že expozice bude nejenom pojízdná, ale různá centra a muzea si ji můžou podle návodu sama vyrobit a vystavit. Bude tedy k vidění na více místech současně, klidně i někde v zahraničí. Ten projekt je jedinečný tím, že i když jsou v Německu nebo v Belgii v oblasti pasivních domů dál, pro děti tam něco takového ještě neudělali.

Proč jste se přihlásili do E.ON Energy Globe?
Jelikož se v oboru pohybujeme, o soutěži už dlouho víme. Je to prestižní záležitost, která má svoji tradici, a my zrovna máme zajímavý projekt, jenž by soutěži mohl něco nabídnout. Pro nás je velmi cenné, že jsme ve finále. Budeme rádi, když se o experimentáriu dozví i více vzdělávacích center, která ho mohou ve svých prostorách vystavit, a také široká veřejnost, jež jej zase bude moci navštívit.

de_3
Vláček s molekulami látek, které procházejí rekuperační jednotkou.

de_4
Návštěvník experimentária u panelu, který se věnuje utěsnění domu.

de_7
Panely jsou plné různých interaktivních výukových ploch.

de_10
Mezi dětmi je vláček s rekuperační jednotkou tou nejoblíbenější atrakcí. 

de_7
Dětským experimentáriem provází holčička Týna s kocourem Mikešem.

de_8
Celá expozice s názvem Mámo, táto, pojďme bydlet zdravě!" se dá snadno složit a převézt.

de_12
Na tomto panelu návštěvníci rozhodují, co patří do domu a co je lepší nechat za dveřmi.

de_11
Po absolvování prohlídky si děti z experimentária mohou odnést kromě nabytých znalostí i tematickou deskovou hru.
 

Témata:
Sdílejte:

Doporučujeme

Jak dosáhnout největších úspor za energie?

E.ON Rádce vám rád poradí, jak na to.