Naše stránky přizpůsobujeme podle toho, o které služby jste projevili zájem, a také sledujeme využití našich stránek. K těmto účelům používáme cookies a obdobné technologie, včetně cookies třetích stran. Kliknutí na tlačítko „Rozumím“ nebo pokračování v používání našich stránek bez vypnutí těchto funkcí vnímáme jako udělení souhlasu také s využíváním cookies a předáním údajů o vašem chování na webu reklamním a sociálním sítím pro zobrazení cílené reklamy na dalších webech. Tyto funkce můžete vypnout a souhlas odvolat v sekci „Ochrana osobních údajů“.

Dovážkové služby: ekologický dopad naší lenosti

Na všechno máme málo času, z práce i do práce chodíme urvaní. Na vaření si pánové vyčleňují 20 minut, dámy o 50 minut více. Na denní nákup máme cca půl hodiny. Proto vznikly firmy, které nám mají vytrhnout trn z paty – dovážkové služby. Na zákazníky berou ohled, jak to jen jde, ale mají i nějaký vztah k přírodě? Zaměřili jsme se na ty, které při doručování hledí i na ekologii.


Dřív jsme si zvládali skočit pro maso k řezníkovi, pro zeleninu do večerky a na večeři jsme zašli do oblíbené restaurace. Dnes prostě není čas. Důvody, proč se proměnily role, životní styl, pracovní nároky a ostatní faktory necháváme sociologům, berme to tak, jak to je.

Když ale mluvíme o rozšíření dovážkových služeb, nemůžeme kromě společnosti opomenout ještě jednu věc – rozmach technologií. Zatímco v roce 2012 používalo smartphone 17 % Čechů a Češek, v roce 2017 už se bavíme o pětinásobku. Hned 74 % online populace na internetu nakupuje. Díky možnosti objednat cokoli odkudkoli jen pár kliky na telefonu rozvážkovým službám pšenka kvete. Jestli z toho trochu nekvete i životní prostředí, to je věc druhá.

Oběd, který miluje cyklistiku

Funguje to samozřejmě i u jídla – otevřete telefon nebo počítač, párkrát kliknete, potvrdíte platbu a za pár minut jíte. Vybrat si navíc můžete (alespoň v Praze) hned z několika společností, které vám jídlo přivezou až pod nos. A nabídka je opravdu široká – od svačinek přes fastfood až po svíčkovou jako od maminky. Jak se k vám oběd nebo večeře dostanou?

Wolt

V případě služby Wolt to bude pravděpodobně kolo. „V lednu 2019 jednu třetinu všech objednávek doručili kurýři na kolech,“ popisuje Jan Foret, generální ředitel společnosti Wolt pro Českou republiku. „Tento poměr se ale během roku mění, například v posledních dvou měsících roku 2018 dovážel jídlo na kole každý druhý kurýr,“ doplňuje statistiku posledního roku.

Emise z dopravy jsou jedna věc, ale jak je na tom Wolt s balením jídla? „Dost nám na obalových materiálech záleží, stejně jako našim zákazníkům. I proto si můžete v naší aplikaci nebo na webu vyfiltrovat restaurace využívající ekologické obaly, popřípadě ty, které vaří z bio nebo lokálních surovin. Ostatním restauracím jsme v případě zájmu schopni doporučit výrobce obalů, které přírodu nezatěžují,“ popisuje balení jídla Foret.

Nákup, který přijde sám

Češi v Praze, Brně, Olomouci, Plzni, Hradci Králové, Pardubicích, Jablonci a Liberci si zvykli, že pro nákup nemusí nikam běžet a služba Rohlik.cz jim nákup doveze takřka pod nos. Myslí u toho firma i na přírodu? „Pro naše zákazníky je ekologie zásadním tématem. Dlouhodobě veškeré nákupy doručujeme v taškách z dobře recyklovatelného papíru. Počet se snažíme snižovat a nabízíme také následný odvoz tašek,“ prohlásil Rostislav Brzobohatý, marketingový ředitel Rohlik.cz. Stejně tak si od vás kurýr převezme i vratné lahve.

Nákup domů

Samozřejmě je minimálně stejně důležité to, co obaly ukrývají. I proto má Rohlík.cz na svém webu tzv. éčkový semafor, který zákazníky upozorňuje na to, jaká éčka jednotlivé položky obsahují – od těch přírodních až po ta riziková. Stejně tak si můžete objednat spoustu jídla v bio kvalitě nebo třeba „ošklivou“ zeleninu a ovoce, která je zcela nezávadná a stejně chutná, jen nesplňuje estetická kritéria většiny supermarketů a dalších prodejců.

Aby za sebou nákup nechával co nejnižší ekologickou stopu, doveze vám jej některý z 200 vozů s pohonem na CNG. Ta mají řádově nižší emise a nižší náklady na provoz než naftové motory. Z toho následně těží jak příroda, tak i zákazníci v nákladech na dopravu.

Přejete si cokoli dalšího?

Nestíháte zajít na poštu, chcete poslat babičce květinu k svátku, nebo vám došel prací prášek, který potřebujete do hodiny použít? Řešení je najít si čas, popřípadě zvednout zadek. Anebo využít některých z „on demand“ asistentů, například startupové DODO. Jakou stopu doručení má a jak si DODO hlídá, aby byla co nejnižší?

„Z podstaty služby musí auta jezdit naložená a nejkratšími a nejrychlejšími možnými trasami. Tím se samozřejmě minimalizuje ekologický dopad. Máme vyvinutý vlastní logistický systém Gaia, na základě kterého přiřazujeme objednávky kurýrům. Všichni naši řidiči mají navíc v autech lokátory, díky kterým víme, jakým způsobem řidiči jezdí. Nejde jen o ekologii, ale i o renomé,“ vysvětluje fungování DODO marketingová manažerka Jana Hejnicová.

DODO.

Čím ještě Dodo zahlazuje svou uhlíkovou stopu? „Z důvodu ekologičnosti jsme se vzdali vlastních obalů. I když by bylo fajn, aby zásilka nesla naši značku, byl to jen další obal navíc. Zároveň jsme členem projektu Ekologis, iniciativy za zlepšení životního prostředí v Praze, která je dopravou přesycená. To nás mimo jiné zavazuje školit kurýry, aby se v tomto ohledu chovali odpovědně.“

Budoucnost (ne)patří dronům a sharingu

Přenesme se nyní o pár let do budoucnosti a několik tisíc kilometrů jinam. Americký Amazon testuje svůj program Amazon Prime, tedy rozvážku zboží s pomocí dronů. To může být cesta, rozhodně ekologická, nicméně zde existují ekonomické a legislativní limity, kdy většina měst není koncipována pro tento druh dopravy a nemá vyřešené krizové scénáře pro případ pádu dronu nebo zranění kolemjdoucích.

Kurýr

V Česku se ale líhne varianta, která je vysoce efektivní a přitom celkem reálná. „Segment doručování neustále roste. Co uvidíte v pražském satelitu, když tam přijedete ve všední den dopoledne? Poštu, auta DHL, PPL, možná právě Rohlíku… My se díváme do budoucna a rádi bychom vyvinuli softwarové řešení, které by kurýrní služby propojilo a ‚poslední míle‘ (doručení zákazníkovi) byla efektivnější a auta jezdila naplněnější,“ odhaluje blízkou budoucnost Jana Hejnicová z DODO.

V čem je tedy přínos?

Dost záleží na úhlu pohledu. I pro firmy je alfou a omegou podnikání, aby auta nejezdila prázdná. Takže když se vydáte na velký nákup do obchodního centra na periferii, vaše auto v přepočtu na doručený nákup vypustí mnohem více emisí, než když ho svěříte do rukou dovozové služby. Tehdy rozpočítáváte emise mezi zákazníky a dostáváte se k mnohem příjemnějším hodnotám.

Emise z nákupu.

Když se ale rozhodnete dojít si na jídlo pěšky, popřípadě na poštu skočit sami, nestojí vaše cesta přírodu, co se týče emisí, jediný gram. Totéž se dá ale říct i o dovozu na kole nebo kurýrovi s taškou. Rozuzlení tedy není úplně jednoznačné a musíme jej přenechat na vašem svědomí.

button clanku