Dvanáct let prodával ropu, dnes stojí v čele revolučního elektromobilového start-upu – Rozhovor s Janem Burdou, CEO Elektra Cars

Elektromobilita je trend dneška, který pomalu a jistě mění rozložení sil nejen na evropském automobilovém trhu. I přesto, že se o ní aktuálně mluví téměř na každém rohu, stále stojí před mnoha bariérami, zejména ve formě předsudků veřejnosti. S těmi se rozhodla zatočit nedávno vzniklá společnost Elektra Cars, nabízející krátkodobý operativní leasing elektromobilů. Tento projekt vznikl na popud energetické společnosti E.ON ve spolupráci s kreativním centrem Creative Dock. O vzniku a poslání tohoto projektu, o elektromobilitě v České republice i neobvyklém životním příběhu jsme si promluvili s Janem Burdou, ředitelem společnosti Elektra Cars.

Jan burda, CEO Elektra Cars
Jan Burda, CEO Elektra Cars

Mohl byste nám prosím stručně představit společnost Creative Dock a projekt Elektra Cars? V čem se tento tolik projekt liší od všech ostatních na trhu?
Creative Dock je společnost, která už od roku 2011 vytváří nové start-upy pohybující se úspěšně na trhu. Lidé tak mnohdy neznají samotnou společnost, ale znají naše startu-upy. Nejznámější je například crowdfundingová platforma Zonky. Jedním takovým projektem, který vznikl v minulém roce, je i Elektra Cars. Vznik těchto start-upů funguje ve dvou rovinách: buď je vytváříme pro sebe, nebo na objednávku pro klienta, kterým většinou bývá velká společnost, která není s ohledem na svou velikost schopna rychle reagovat na přicházející trendy a je omezena svými procesy. Na rozdíl od ostatních podobných firem Creative Dock nevytvoří jen návrh budoucího projektu, ale celý start-up vymyslí, založí a po nějakou dobu i provozuje. Klient tak dostane zaběhlý projekt se zaměstnanci, klienty, strategií i marketingem. A přesně to je případ projektu Elektra Cars. Zhruba před rokem za námi přišla energetická společnost E.ON s několika tématy a jedním z nich byla i elektromobilita. Na této společnosti nás zaujala chuť dělat věci jinak, přinášet inovace a propojovat dobré věci dohromady tak, aby přinesly co největší užitek. Při úvahách, jak toto téma pojmout, jsme došli k závěru, že je potřeba změnit pohled lidí na elektromobilitu jako takovou. Už dnes je na trhu dost lidí, kteří by si elektrické auto pořídili, žijí ale v domněnce, že je to věc budoucnosti, která tu bude za 5–10 let, nebo se bojí bariér spojených s nabíjením a podobně. Tím tématem jsme se začali čím dál víc zabývat a přišli jsme na to, že trh je připravený, my ale musíme zákazníkům nabídnout komplexní službu, která pokryje veškeré jejich potřeby. K elektrickému autu totiž člověk přistupuje jinak než k současnému a není to jen ve formě tankování nebo dobíjení. Proto jsme přišli se službou krátkodobého operativního leasingu na 8 měsíců. Díky tomu si bude moci zákazník každých 8 měsíců užívat lepší a lepší auto. K ceně pronájmu zákazník dostává „palivo“ a veškerý servis auta. Tím ale není myšlena jen výměna pneumatik a vlastní servis, ale i zaměření instalace domácí nabíjecí stanice. Sám si zákazník navíc platí pouze samotnou instalaci nabíjecí stanice, protože ta se liší podle toho, jak má kdo prostory přizpůsobeny. Co se týče paliva zdarma, funguje to díky inteligentním domácím nabíječkám. Ty dokáží nejen balancovat síť v domě při zvýšeném odběru, ale zároveň nám odesílají data o nabíjení. My tak známe množství kW, které zákazník odebral pro nabíjení auta, a na základě dat z jeho tarifu, který má s dodavatelem elektřiny, mu po vypršení leasingu částku za elektřinu vrátíme. Pokud chce zákazník nabíjet elektromobil mimo domov, ani to není problém. Každý od nás dostane čipovou kartu, která mu umožní dobíjení elektromobilu zdarma na více než 100 nabíjecích stanicích v České republice.

Jaké elektromobily si u vás mohou zákazníci pronajmout?
Aktuálně nabízíme ke krátkodobému pronájmu BMW i3. Spouštíme nyní také možnost operativního leasingu pro Volkswagen e-Golf. Jednáme ale i se všemi dalšími značkami na trhu. V blízké budoucnosti chceme přivést našim zákazníkům nabídku všech známých elektromobilů na trhu.

Elektra Cars

S jakými reakcemi na krátkodobý pronájem elektromobilu se setkáváte ze strany zákazníků?
Ohlasy máme veskrze pozitivní. To je podle mého názoru dáno hlavně osobním přístupem k zákazníkovi. Ten si při poptávání vozu může objednat na našem webu nebo telefonicky individuální testovací jízdu v Praze. Stačí si zvolit místo a čas testovací jízdy. V momentě, kdy si člověk může do auta sednout, osahat si ho a má příležitost ho řídit, je to pro něj jasný impulz pro racionální rozhodnutí. V rámci této testovací jízdy si zákazníci mohou vyzkoušet jak BMW i3, tak i Volkswagen e-Golf a stále pracujeme i na dalších modelech. Pro mnohé zákazníky je tato jízda navíc první setkání s elektromobilem a všemi jeho odlišnostmi. Tou nejvýraznější je určitě systém pro rekuperaci energie při brzdění. To je věc, která ovlivňuje elektromobilisty nejvíce. Člověk si pak rozmyslí, jestli bude ještě držet plyn, nebo ho před křižovatkou pustí. Řidiči se tak stávají ohleduplnějšími. I to je jeden ze skvělých přínosů elektromobility.

Jedním z vašich hlavních cílů je rozvoj elektromobility v České republice. Jak byste zhodnotil aktuální situaci u nás a co je potřeba změnit?
Dnes se na českých silnicích pohybuje zhruba 1500 elektromobilů. Každý rok se prodá cca 400 nových elektroaut. To, co tu hodně chybí, je sekundární trh – ojetiny. Ten se částečně snažíme budovat i my. Nabízíme zákazníkům osmiměsíční operativní leasing, po jehož uplynutí auto umisťujeme na sekundární trh. Díky tomu, že se bude objevovat více ojetých elektromobilů, mohou leasingové společnosti lépe cenit jejich hodnotu a začnou zlevňovat. Samozřejmě tu také chybí státní podpora elektromobility jako v severských zemích. A co tu chybí jsou chytrá řešení, která propojí elektromobilitu s dalšími odvětvími, jako například získávání el. energie ze solárních panelů s následným uložištěm v domácí baterii a podobně. Tím bychom mohli uzavřít celý kruh používání čisté elektřiny vyrobené ze slunce k mobilitě.

Elektra Cars

Mluvíte o budování sekundárního trhu. I velké sítě autobazarů dnes stále vyčkávají s prodejem ojetých elektromobilů. Nebojíte se toho, že ojetým elektromobilům dnes lidé ještě nevěří?
Nemyslím si, že by tyto obavy byly na místě. My poskytujeme krátkodobé (osmiměsíční) pronájmy aut. Po osmi měsících a 18 000 km (maximální nájezd v rámci operativního leasingu Elektra Cars, pozn. redakce), jde stále o zánovní auto. Většina výrobců poskytuje garanci, že po dobu 8 let nebo 100 000 ujetých km neklesne kapacita baterie pod 80 %. Pokud se bavíme o ročních nebo dvouletých ojetinách, nejsou obavy na místě. Lidé naopak získají auto v ceně často převyšující jeden milion korun výrazně levněji. Navíc provozní náklady jsou u elektromobilu o mnoho nižší než u auta se spalovacím motorem. Lidé se ojetých elektromobilů nemusí bát, je to ale něco nového a musí se s tím teprve seznámit. Potřeba je na sekundární trh dostat více aut.

Jaké jsou další plány Elektra Cars?
Pro letošní rok rozhodně nechceme prodat stovky aut a vykřikovat, jak jsme dobří. My chceme mít hlavně dobře udělanou službu. Mít desítky aut, desítky zákazníků, kteří budou spokojení s naší prací, za kterou se můžeme postavit. To je pro nás cíl číslo jedna. V příštím roce chceme díky jistotě, že to děláme dobře navyšovat čísla a od roku 2020, kdy se například může změnit legislativa a na český trh dorazí velké množství nových elektromobilů, budeme chtít zase větší čísla. Dál zatím nevidíme. Může se změnit legislativa nebo cokoli jiného a nemá cenu si malovat nějaké delší vize.

Volkswagen e-Golf
Volkswagen e-Golf nabízený společností Elektr Cars k operativnímu leasingu

Vím, že jste dlouhé roky pracoval v ropném businessu. Jak se člověk, který obchoduje s ropou, dostane k vedení společnosti zabývající se elektromobilitou?
Dvanáct let jsem pracoval ve společnosti Slovnaft, což je prakticky společnost MOL, kterou dnes lidé hodně registrují díky čerpacím stanicím. Slovnaft je ale na trhu od nepaměti a držela si čtvrtinový podíl dodávek pohonných hmot na českém trhu. Já jsem pracoval na pozici manažera pro klíčové zákazníky. To znamená, že jsem měl na starosti celý velkoobchodní sektor pro nadnárodní společnosti a distributory. Odešel jsem odtud v roce 2016. Poslední 4 roky už jsem cítil, že nevěřím produktu, který prodávám. Pořád mě bavil obchod, ale věděl jsem, že ten produkt není to, co chci prodávat. Po dvanácti letech jsem odešel a pár měsíců jsem si dal pauzu od práce. Náhodou jsem narazil na společnost Creative Dock a začal se zajímat o její aktivity a jejich přístup k inovacím v různých odvětvích, které bourají zaběhlé stereotypy. Rozhodl jsem se tuto firmu kontaktovat a to, že jsem přišel a zrovna se ke mně dostal projekt týkající se elektromobility, bylo příjemné překvapení.

Je podle Vás elektřina opravdu energií budoucnosti, nebo jí předčí nějaká jiná technologie?
Myslím si, že už je, ale spousta lidí si to neuvědomuje. Neříkám, že půjde o jediný typ pohonu, dokážu si představit elektřinu a například vodík, jak souběžně fungují vedle sebe jako například dnes benzín a nafta. Elektřina může fungovat pro městský a příměstský provoz, zatímco vodík bude preferovaný na delší trasy. Osobně si ale myslím, že elektřina je ve vývoji nejdál. Nepochybuji o tom, že v mém životě začne elektřina a možná vodík hrát prim. V životě mých dětí a dalších generací to může být už zase něco jiného. Lidé jsou tak vynalézaví, že určitě najdou další zdroje energie. V příštích 100 letech bude ale podle mě primární elektřina.

Na závěr se zeptám, jak moc se Vám změnil život od doby, kdy se zabýváte elektromobilitou, a jakým autem jezdíte v osobním životě.
Ovlivnilo mě to hodně a ovlivňuje to i všechny v mém okolí i v celém našem týmu. I lidé, kteří přišli a byli vůči elektromobilitě neutrální nebo skeptičtí, razantně změnili názor po své vlastní zkušenosti a dnes lobují za elektromobilitu. V současné době vlastní auto nemám. Na obchodní setkání většinou jezdím v předváděcím autě Elektra Cars, takže v BMW i3 nebo ve Volkswagenu e-Golf. A při cestách po Praze nejčastěji využívám MHD.

Elektra Cars

Témata:

Doporučujeme

Dvanáct let prodával ropu, dnes stojí v čele revolučního elektromobilového start-upu – Rozhovor s Janem Burdou, CEO Elektra Cars
Další
40 % Čechů při nákupu automobilu volí alternativní pohon. Nejdříve ale musí zlevnit