E.ON Energy Globe 2018: Dva nejlepší projekty v kategorii Mládež

Soutěž E.ON Energy Globe oceňuje projekty a inovativní nápady v oblasti ochrany přírody a úspory energií. Soutěž je vyhlašována v šesti kategoriích – Obec, Kutil, Firma, Mládež, Stavba a Nápad. V kategorii Mládež jsou oceňovány projekty z oblasti úspor energií a využívání obnovitelných zdrojů, které jsou iniciovány mladými lidmi nebo jsou zamýšlené pro mladé lidi a děti. Ve finále letošního, již desátého, ročníku soutěže E.ON Energy Globe se o vaše hlasy v kategorii Mládež popere CO2 liga pořádaná Ekologickým institutem Veronica a MŠ Mateřídouška z Frýdku-Místku.

CO2 liga – Ekologická soutěž, která dětem ukazuje nebezpečí klimatických změn

co2 liga

CO2 liga je ekologická soutěž pro děti ze středních a základních škol z celé České republiky. Iniciátorem soutěže je již osm let v řadě Ekologický institut Veronica z Hostětína. Cílem soutěže je zábavnou metodou mezi českou mládeží šířit povědomí o aktuálních klimatických a ekologických problémech a změnách. Děti se snaží tyto problémy analyzovat a hledat vlastní řešení, jak proti nim bojovat.

 „Snažíme se, aby soutěž nebyla zaměřena jen jedním směrem, ale aby měli žáci možnost plnit úkoly tak, jak se jim zlíbí. Za úkol mají například předat svému okolí určitou informaci a je na nich, zda zahrají divadlo, vytisknou letáky nebo vydají časopis. Snažíme se dát jim co největší volnost, aby sami přišli na to, co je baví, a aby si soutěž užili. Druhou věcí je, že se snažíme, aby žáci museli dané úkoly plnit sami,“ popsal nám princip plnění soutěžních úkolů Petr Kucka, programový pracovník institutu Veronica.

V čem  je projekt CO2 liga výjimečný, co pro jeho organizátory znamená trvalá udržitelnost a další se dozvíte v krátkém rozhovoru s Petrem Kuckou, ředitelkou institutu Veronica Marií Křivákovou a vedoucí propagace Hanou Machů.

V čem je váš projekt výjimečný?
Petr Kucka: Myslím si, že náš projekt je výjimečný, protože se ho účastní školy z celé České republiky a práce s nimi je dlouhodobá. Snažíme se, aby soutěž nebyla zaměřená jedním směrem, ale aby mohli úkoly vypracovávat tak, jak to je baví.

Co pro vás znamená trvalá udržitelnost?
Petr Kucka: Trvalá udržitelnost pro mě znamená fungovat na naší omezené planetě tak, abychom zde vydrželi co nejdéle. Spotřeba všeho stále roste, což na planetě s omezenými zdroji nedává smysl. Abychom dokázali fungovat udržitelně, musíme najít rovnováhu, abychom dokázali dalším generacím předat naši planetu ideálně v lepším stavu, než jsme ji dostali my, což se nám zoufale nedaří.

Proč jste se přihlásili do soutěže E.ON Energy Globe?
Marie Křiváková: Už jednou jsme v soutěži Energy Globe se svým projektem uspěli. Nyní jsme se rozhodli přihlásit do další kategorie. Máme produkt, který si to zaslouží. Pracujeme s veřejnými prostředky a nechceme je skrývat. Proto je pro nás důležité, aby se o naší práci lidé dozvídali.

Hana Machů: CO₂ liga je kvalitní věc a my o ní chtěli dát vědět světu. Zaslouží si to, jak soutěž, tak i děti, které se jí účastní.

Jak byste váš projekt chtěli vylepšit?
Petr Kucka: CO2 ligu vylepšujeme každý rok. Na konci roku provádíme analýzu zpětné vazby z každého ročníku. Na základě toho upravujeme úkoly i průběh příštích ročníků.

ČTĚTE VÍCE O SOUTĚŽNÍM PROJEKTU CO2 LIGA

MŠ MATEŘÍDOUŠKA – Školka, která vštěpuje malým dětem základy ekologické výchovy

MŠ Mateřídouška

Mateřská škola Mateřídouška z Frýdku-Místku se už několik let snaží vést děti k ekologickému smýšlení od útlého věku. Učitelé pro děti pravidelně organizují akce jako sběr papíru, vysloužilých alkalických baterií a elektrických spotřebičů, kaštanů, žaludů nebo pomerančové kůry. Na pozemku mateřské školy nalezneme také originální přírodní zahradu, na jejíž realizaci se podíleli pedagogové, zaměstnanci MŠ Mateřídouška i rodiče samotných dětí. Na zahradě se navíc pěstují bylinky, které jsou často využívány ve školní kuchyni.

„Většina dětí, které naši školku navštěvují, žije v okolních panelových domech. To jim nenabízí mnoho možností v oblasti environmentálního vzdělávání. Naším přístupem a dalšími aktivitami se jim snažíme tento deficit vynahradit,“ uvádí ředitelka MŠ Mateřídouška, Šárka Čerňáková.

V čem je projekt ekologického vzdělávání v MŠ Mateřídouška výjimečný, co pro jeho organizátory znamená trvalá udržitelnost a další se dozvíte v krátkém rozhovoru se Šárkou Čerňákovou.

V čem je váš projekt výjimečný?
Náš projekt je výjimečný zejména kvůli tomu, jak malých dětí se týká.

Co pro vás znamená trvalá udržitelnost?
Osobně si myslím, že trvalá udržitelnost je důležitá zejména u malých dětí. To, co do nich vložíme, ony dokáží zúročit ve svém budoucím životě a v přístupu ke svému okolí.

Proč jste se přihlásili do soutěže E.ON Energy Globe?
V momentě. kdy jsem viděla úspěšné základní a střední školy z minulých ročníků soutěže, uvědomila jsme si, že to je přesně to, co děláme. A možná, že děláme i mnohem víc. Naše děti jsou jen menší.

Jak byste váš projekt chtěli vylepšit?
Naší mateřskou školku vylepšujeme prakticky nepřetržitě. Aktuálně se snažíme o vybudování nového hmyzího domku, aby děti mohly pozorovat hmyz. Ocenili bychom také další úložné prostředky pro prostředky na údržbu naší zahrádky.

ČTĚTE VÍCE O SOUTĚŽNÍM PROJEKTU MŠ MATEŘÍDOUŠKA

Témata:

Doporučujeme

Další
S iniciativou Na ovoce vstříc sadaření a původním odrůdám