E.ON Energy Globe: Dva nejlepší projekty v kategorii Firma

Soutěž E.ON Energy Globe oceňuje projekty a inovativní nápady v oblasti ochrany přírody a úspory energií. Soutěž je vyhlašována v šesti kategoriích – Obec, Kutil, Firma, Mládež, Stavba a Nápad. V kategorii firma jsou oceňovány společnosti, pro které není primární pouze honba za výší obratu, ale která naopak hledí i na zájmy svého okolí. Do velkého finále letošního ročníku soutěže E.ON Energy Globe se v kategorii firma probojovala ekologická prádelna BSB spolu se společností Lidl Česká republika.

Vítězem kategorie Firma se ve velkém fínále soutěže E.ON Energy Globe stala ekologická prádelna BSB.

 

Ekologická prádelna BSB

Jednatel BSB prádelen Mgr. Roman Chlopčík
Jednatel BSB prádelen Mgr. Roman Chlopčík

První projekt, který se v soutěži E.ON Energy Globe v kategorii firma probojoval až do finále, zaujal odbornou porotu především svou důmyslností a snahou neplýtvat zbytečně energií ani přírodními zdroji. Řeč je o ekologicky šetrných prádelnách BSB z Olomouce, které ke svému provozu využívají elektřinu, a dokonce i teplo z přilehlé bioplynové stanice.

„Bioplynová stanice se nachází asi 400 metrů od prádelny. Potrubím z ní proudí voda ohřátá na 80 °C, která jde v prádelně ještě před pracím procesem do čističky neboli úpravny vody. Ta ji změkčuje a zbavuje železa, manganu a podobných látek. Voda se pak dále využívá v pracím procesu. Klasickým vedením je od bioplynové stanice také přivedena elektrická energie. Nepoužíváme žádnou jinou elektřinu než tu vyrobenou bioplynovou stanicí. Jedna z podstatných věcí také je, že jsme se rozhodli odebrat technologie od společnosti Miele, které nám umožnily využívat sušičky na principu sušení teplou vodou. Teplá voda vlastně ohřívá vzduch, který pak suší v sušičce, takže se tam opět nevyužívá elektrická energie, ale ona teplá voda. Řádově odčerpáme asi 2 % elektřiny, kterou bioplynka vyprodukuje, a zbytek se distribuuje do klasické sítě města Olomouc,“ popsal fungování prádelny Mgr. Roman Chlopčík, jednatel společnosti BSB.

Šetrný odběr tepelné a elektrické energie ale není jediným ekologickým jednáním těchto prádelen. „Pereme v pracích prostředcích, které svým složením a působením nezatěžují životní prostředí. To znamená, že neobsahují fosfáty a jsou odbouratelné. Také se snažíme režim odpadní vody nastavit tak, aby se nám voda z prádelny po vyčištění a projití čisticí stanicí vrátila zpátky do oběhu, a jen malá část, která je opravdu zatížená nějak více, se odváží do čističky odpadních vod.“

 

Ekologická prodejna Lidl Průhonice

Martin Molnár, jednatel společnosti Lidl Česká republika.
Martin Molnár, jednatel společnosti Lidl Česká republika

Druhým projektem, který se uchází o vítězství ve finále v kategorii firma ekologické soutěže E.ON Energy Globe, je aktivita společnosti Lidl Česká republika, jež se snaží svou prodejní síť přeměnit tak, aby byl čas zde strávený příjemnější pro zákazníky i samotné zaměstnance prodejny. Skvělým příkladem tohoto počínání je nedávno vybudovaná prodejna v pražských Průhonicích, kterou sama společnost nazývá prodejnou nové generace. „Předností je celá řada a týkají se třech základních pilířů, kvůli kterým tyto prodejny stavíme: zákazníků, zaměstnanců a životního prostředí. Pokud se však zaměříme na šetrnost nových prodejen k životnímu prostředí, používáme v nich nejmodernější úsporné technologie jako LED osvětlení, využíváme odpadní teplo z vybraných zařízení, lepší izolační vlastnosti budovy nebo přírodní chladivo. Jedná se především o aktivaci betonového jádra (podlahové vytápění/chlazení) napojeného na tepelná čerpadla se zpětným získáváním tepla, vzduchotechnické jednotky pro prodejní plochu i zázemí a měření a regulaci celé prodejny s napojením na centrální sběr dat naší společnosti. Do budoucna také plánujeme ve vybraných prodejnách instalaci rychlodobíjecích stanic pro elektromobily a elektrokola a zvažujeme osazení fotovoltaické elektrárny na střechu. Takto vyprodukovaná ,zelená‘ elektřina pokryje téměř čtvrtinu roční spotřeby celé prodejny,“ sdělil Martin Molnár, jednatel společnosti Lidl Česká republika.

Podobně by v budoucnu měla vypadat celá prodejní síť společnosti Lidl. „Výstavbu těchto prodejen provádíme postupně: buď se jedná o výstavbu zcela nové prodejny, nebo o nahrazení staré budovy, kde v rozhodování hraje roli několik faktorů. Tím zásadním faktorem je lokalita a otázka, zda je vůbec možné realizovat prodejnu nové generace v daném místě. Pak následují faktory jako stáří prodejny, v minulosti realizované úpravy dané prodejny, frekvence zákazníků, počet zaměstnanců a tím i množství zboží, které prodejnou prochází.  Pokud však stavíme prodejnu nové generace, pak vždy s technologiemi šetrnými k životnímu prostředí. Nyní máme těchto prodejen sedmnáct, koncem léta bychom jich měli mít v provozu již 22,“ popsal Martin Molnár budoucí plány společnosti Lidl Česká republika.

Témata:

Doporučujeme

Jak dosáhnout největších úspor za energie?

E.ON Rádce vám rád poradí, jak na to.