Elektrické BMW postavené ze šrotu láme světové rekordy

Kritici elektromobilů často vypichují neslavný dojezd většiny sériově vyráběných elektrických vozů, který v kombinaci s delším časem stráveným nabíjením oproti tankování může být pro řadu řidičů svazující. Je pravdou, že pokud jde o ujetou vzdálenost, nemohou elektromotory zápolit s úspornějšími spalovacími motory, které propůjčují vozům schopnost ujet na jednu nádrž i více než 1000 kilometrů. Společnost ITAP se ale rozhodla ukázat, že taková hranice nemusí být pro elektroauta nepřekonatelnou překážkou, naopak se jí dá dosáhnout s minimálními náklady a kopou recyklovaných komponentů.

E.ON RÁDCE: JAK OBTÍŽNÁ JE PŘESTAVBA NA ELEKTROMOBIL?

Technici z kalifornské společnosti ITAP, která podniká v oblasti recyklace hybridních vozů, si vytyčili nesmělý cíl: využít techniky z vysloužilých hybridů k vytvoření elektromobilu, který dojede dál než všichni jeho předchůdci. Nápad se začal převtělovat do karosérie starého BMW napumpované elektromotory a bateriemi vypreparovanými z odstavených vraků. Unikátní prototyp s příznačným názvem Fénix tak spatřil světlo světa a po prvních testech vzbudil nemalé nadšení u svých tvůrců a překonal i mnohá očekávání.

Karosérie a hromada součástek odsouzená k záhubě v hodnotě necelých 300 tisíc korun se pod rukama techniků přetransformovala v plně funkční elektromobil, který s přehledem prolomil tisícikilometrovou hranici dojezdu a směle pokračoval, až se zastavil u hranice 1600 kilometrů. Stavbu vozu podmínil iniciátor projektu a zakladatel společnosti ITAP Eric Lundgren maximálním využitím součástek recyklovaných z elektronického šrotu. Devadesát procent materiálů vozu tak pochází z Lundgrenovi recyklační dílny.

Prolomení původního Guinessova rekordu v nejdelší vzdálenosti ujeté na elektrický pohon z roku 2013 o více než 300 kilometrů by mohlo výrobcům elektromobilů přidělat vrásky na čele. Týmu z ITAP se podařilo na elektřinu ujet více než dvojnásobnou vzdálenost oproti těm nejvýkonnějším modelům od Tesly, a to za méně než poloviční pořizovací náklady. Nevinná výzva, která měla demonstrovat každoročně narůstající objem vyřazené elektroniky a předvést, jaký potenciál může nabídnout její recyklace, může rozčeřit vody automobilového průmyslu a přesvědčit více automobilek k širšímu experimentování s elektrickým pohonem.

E.ON RÁDCE: JAK OBTÍŽNÁ JE PŘESTAVBA NA ELEKTROMOBIL?

Společnost ITAP naneštěstí neplánuje elektrifikovat další stará auta ani použitou technologii zužitkovat v sériové výrobě. Místo toho nabádá širokou DIY komunitu, která ideu aut na elektřinu přiživovala po mnoho let, v době, kdy byla taková myšlenka spíše pro smích, aby podobnými projekty využila přetlak elektronického odpadu k recyklaci a novému využití starých součástek. I přes institucionální snahu totiž třídicí linky nezvládají stále větší vytížení a cenné kovy v hodnotě stovek miliard korun tak každoročně končí na skládkách.

Témata:

Doporučujeme

Další
10 veteránů, u kterých byste spalovací motor hledali marně