Elektrický Mercedes třídy G, kterým jezdí Arnold Schwarzenegger


Sdílejte:

Terénní vozy jsou po dlouhá léta symbolem dopravy mimo silnice, která je vykoupená žíznivým motorem pod kapotou – ten je k pohybu velkých a těžkých aut v divočině potřeba. Rakouská společnost Kreisel se ale tento zažitý stereotyp snaží změnit přestavbou mohutných silničních korábů na čistě elektrická auta. Mimo firemního testování na alpských stráních ho vyzkoušel i Arnold Schwarzenegger během světové premiéry vozu při závodu světového poháru v lyžování na kitzbühelském Hahnenkammu a z konceptu elektrického teréňáku byl nadšený: „Tenhle skvělý offroad že má čistý a rychlý elektrický pohon? To je sen!“ prohlásil Schwarzenegger po odhalení upravené třídy G. Byl to právě slavný Arnie, který vypomáhal při navrhování a vývoji vozu a po testování v zasněžených alpách sám usedne za volant prototypu a odzkouší ho na pobřeží Pacifiku v jeho nové domovině Kalifornii.

Původní premisa zněla jasně: přetvořit dopravní prostředek zarytých offroaďáků na elektrické auto, které se dovede bez výfukových plynů prohánět po silnicích se stejným komfortem jako původní předloha. Na začátku stál zbrusu nový Mercedes třídy G s dieselovým motorem a vize bratrů Kreiselových, kteří chtěli krabicovité SUV opatřit moderním pohonem, jenž by u takového vozu čekal málokdo.

Podívejte se, jak se vyráběl elektrický Mercedes - Benz třídy G pro Arnolda Schwarzenegger:

 

 

Navzdory na první pohled téměř neznatelným změnám je auto po technické stránce diametrálně odlišné od svého továrního nastavení. Prostor motoru byl zbaven původního agregátu a nahrazen bateriemi a elektrickým motorem o výkonu 360 kilowattů, za který by se nemuselo stydět kdejaké sportovní auto. Taková síla dokáže dostat 2,6 tun vážící Mercedes z nuly na sto za 5,6 vteřiny, číslo srovnatelné například s vrcholnou verzí třídy G s pěti a půl litrovým přeplňovaným benzínovým motorem V8.

Baterie s kapacitou 80 kWh nijak neomezují vnitřní prostor – články uchovávají energii v prostoru, kde dříve byla nádrž, pod kapotou i pod vstupními dveřmi. Při plném nabití umožňují upravené třídě G dojezd až 300 kilometrů a díky technologii rychlého nabíjení dokážou získat 80 % své kapacity za pouhých 25 minut připojení k rychlonabíječce. Takové parametry jsou špičkové při porovnání s jinými technologickými řešeními ostatních výrobců, zároveň ale články baterií slibují dlouhou životnost.

 

 

 

Jízdní vlastnosti zmíněnými úpravami rozhodně neutrpí. O svižném zrychlení už tu byla řeč, ale ani terénní schopnosti nepřijdou nijak zkrátka. Naopak, plynulý proud výkonu umožňuje ještě jemnější práci s plynovým pedálem, což offroadoví nadšenci ocení. Nárůst hmotnosti by při adekvátním nárůstu výkonu taky neměl mít nijak zásadní vliv.

Mercedes od Kreiselu sice nejspíš nebude pro každého, ale společnost využívá svých enormně malých a výkonných baterií i k dalším účelům. Můžeme je najít v elektrických motokárách a vodních nebo elektrických skútrech. Tam ale inovace Kreiselu nekončí a jejich vylepšená technologie dobíjení nejspíš také najde širší využití. Je tedy velmi pravděpodobné, že o rodinné rakouské firmě ještě uslyšíme a stane se synonymem pro další pokrok v oblasti elektrické mobility. Nyní se však podívejte na celý proces přeměny Mercedesu třídy G na elektromobil.

Témata:
Sdílejte:

Doporučujeme

Jak dosáhnout největších úspor za energie?

E.ON Rádce vám rád poradí, jak na to.