Elektřina míří do oblak

Zatímco šetrný elektrický pohon nabírá ve světovém měřítku stále větší význam především díky vyvíjeným vozům značek Tesla nebo LucidAir, jiné způsoby dopravy se v souvislosti s upuštěním od fosilních paliv přílišnou mediální pozorností nepyšní. Vedle železniční dopravy se očekávání upínají k oblakům, která by mohla v blízké budoucnosti brázdit letadla na elektřinu.

Sny o létání na elektromotor a baterii se začaly projevovat už v polovině minulého století, ale úroveň tehdejších technologií nedovolovala odvážnou myšlenku zrealizovat. Letuschopné prototypy se začaly objevovat teprve v posledních několika letech. Speciální disciplínou jsou potom letadla poháněná energií slunce, která ve formě dvou generací letadla Solar Impulse dokázala opakovaně potvrdit svůj potenciál obletem celé planety.

Na základě těchto úspěchů založili zkušení konstruktéři elektrických letadel André Borschberg a Bertrand Piccard společnost H55, která se chce pokusit nasměrovat elektrická letadla k mainstreamu letecké dopravy. Díky know-how získanému z projektu Solar Impulse mohou švýcarští konstruktéři napomoci revoluci v letecké dopravě, která by přinesla výrazné zlevnění, zefektivnění a snížení dopadu na životní prostředí ve srovnání s konvenčními tryskovými a vrtulovými motory.

„Když jsem začínal se Solar Impulse, byla všem představa elektrického pohonu pro smích. Dnes je středobodem vývoje většiny společností v leteckém průmyslu.“
André Borschberg

Prvním počinem nově vzniklé firmy je letadlo aEro1, které se již osvědčilo při padesátihodinovém letu bez mezipřistání. Potenciál nových lehkých a výkonných elektrických pohonných jednotek si uvědomují i zavedení výrobci letadel v čele s francouzským Airbusem, který chce v příštím roce sériově vyrábět malý cvičný elektroletoun E-Fan 2.0.

Elektrické letadlo aEro1

Obdobně jako se Tesla úspěšně pokouší vyvolat revoluci v automobilovém průmyslu, H55 se snaží k elektrickým zítřkům posunout celé letecké odvětví. Jejím hlavním záměrem tedy není prodat co možná nejvíce strojů, ale napomáhat jiným společnostem ve vývoji leteckých elektromotorů. Za tímto účelem založil Bertrand Piccard Světovou alianci úsporných řešení, která bude protežovat čisté technologie s důrazem na jejich výdělečnost a prospěšnost pro životní prostředí, a tyto premisy bude šířit potenciálním zájemcům z oboru.

Zdá se tedy, že iniciativa, kterou odstartovalo letadlo Solar Impulse, tak nepřijde nazmar a jeho tvůrci ji plánují nadále rozvíjet. Doby, kdy budeme usedat do letadel, která místo palivových nádrží ponesou baterie, mohou možná být pořád hudbou budoucnosti, ale díky projektům, jako je H55, jsou každým dnem blíž a blíž.

Elektrické letadlo aEro1

Témata:

Doporučujeme

Jak dosáhnout největších úspor za energie?

E.ON Rádce vám rád poradí, jak na to.