Elektrocyklistická sezóna už je v plném proudu. Jaké budou její hlavní trendy?

Elektrocyklistika je trend, který zhruba od roku 2012 roste mezi českou cyklistickou veřejností jako houby po dešti. Stejně jako každý jiný obor i cyklistika (a elektrocyklistika zvláště) prochází každým rokem velkými změnami, které jsou závislé nejen na moderních trendech, ale i na pokroku výrobců baterií a elektromotorů, jež jsou logicky nedílnou součástí každého elektrokola. Abychom zjistili, jaké aktuální trendy budou v tomto světě nejvíce promlouvat do začínající cyklistické sezóny, vypravili jsme se do největší specializované prodejny elektrokol – ekolo.cz, v pražské Krči, kde nás tamní, na slovo vzatí, experti provedli světem elektrocyklistiky a jejími nejnovějšími trendy.

VYZKOUŠEJTE SI V  LÉTĚ  ELEKTROKOLO NEBO ELEKTROSKÚTR V JEDNÉ Z PŮJČOVEN PROVOZOVANÝCH SPOLEČNOSTÍ E.ON

Showroom obchodu ekolo.cz nabízí zákazníkům nejen možnost si elektrokola prohlédnout a osahat, ale dokonce si je na vlastní kůži i „projet“. K vidění je zde většinové zastoupení značek, které se na českém trhu pohybují. Vlastenecky založené jedince jistě potěší skutečnost, že jasně převažují elektrokola od českých výrobců, jako jsou značky Leader Fox, Apache, Agogs, Author, Lectron nebo Crusis. Z mezinárodních značek v prodejně nalezneme taková jména jako Giant, BH nebo Ghost. Zmínit ale musíme i zajímavé elektrokolo Gocycle. To se na trhu sice objevilo již před 3 roky, dodnes ale zaujme svým až kosmickým designem a vysokou cenou. Ale jak jsme byli ujištěni, i městské elektrokolo za 130 000 korun si v Čechách najde své kupce.

Mgr. Jakub Ditrich
Mgr. Jakub Ditrich, jednatel společnosti ekola.cz

Abychom se v záplavě modelů různorodých variant elektrokol vyznali, požádali jsme o pomoc Jakuba Ditricha, jednatele společnosti ekolo.cz, aby nás provedl těmi hlavními trendy, které aktuálně v tomto odvětví panují.

Už na první pohled je patrné, že elektrokola za posledních několik let urazily velký kus cesty. Doby, kdy jste i ty nejnovější modely elektrokol od klasického bicyklu rozpoznali na první pohled, jsou totiž už dávno pryč. „Integrace motoru a baterie do rámu, aby elektrokolo vypadalo jako klasické kolo, je dnes obrovským trendem,“ říká Jakub Ditrich. A skutečně by při pohledu na některé modely elektrokol s důmyslně uloženými bateriemi do rámu kola a elektromotory menších rozměrů laika na první pohled vůbec nenapadlo, že nejde o běžné jízdní kolo.

Elektrokolo Agogs s kapacitou baterie 1000 mAh
Elektrokolo Agogs s naprůměrnou kapacitou baterie 1000 mAh

Dalším velkým trendem v oblasti elektrocyklistiky je podobně jako v případě elektromobilů postupné navyšování kapacity baterie a prodlužování dojezdu. S tím samozřejmě souvisí i jeden z nejčastějších dotazů zákazníků na prodejce, a to kolik kilometrů elektrokolo ujede na jedno nabití. Na tuto otázku ale není zas tak jednoduchá odpověď. „U elektrokola nejsme schopní garantovat přesný dojezd. Je zde naprosto zásadní hmotnost jezdce. Na rozdíl od elektromobilu, kde je hmotnost posádky zhruba 5 % z celkové hmotnosti vozu, u elektrokola dělá jezdec cca 70 % celkové hmotnosti. Záleží samozřejmě i na typu terénu, ve kterém jedeme a kolik energie motor spotřebovává. Konkrétní kolo tak může ujet 20, ale i 120 km.“ Pro snadnější orientaci v předpokládaném dojezdu má zákazník k dispozici níže přiloženou tabulku s orientačním dojezdem kol na jedno nabití v závislosti na kapacitě baterie, náročnosti terénu a hmotnosti jezdce.

Tabulka dojezdu elektrokol

Obecně vzato ale stále platí, že kapacita baterie je spolu s výkonem motoru hlavní parametr, podle kterého se můžeme při pořizování elektrokola řídit. V případě jeho nákupu je ale vždy dobré si ujasnit, kde a jak daleko s kolem plánujete jezdit, vzít v potaz vlastní hmotnost a rozhodně se poradit s prodejcem, který by vám měl poradit, jaké ekolo a s jakou baterií bude pro vaše potřeby ideální.

QiCycle
Elektrokolo QiCycle od čínského Xiaomi

„Elektrokola nejsou o sportu, ale o transportu.“ Tato věta Jakuba Ditricha, která skvěle vystihuje povahu elektrocyklistiky nás plynule přivádí k další kategorii „e-kol“. Tou jsou malá, většinou skládací kola určená primárně pro městský provoz. Ty se už na první pohled vymykají běžným kolům a razí si svou vlastní cestu. Skvělým příkladem toho je kolo od známého čínského výrobce elektroniky Xiaomi s názvem Qicycle. Na první pohled roztomilé městské elektrokolo nás mile překvapilo nejen kvalitou nabízené jízdy, ale i svou nízkou hmotností (pouze 14,5 kg) a zejména svou konektivitou. Toto elektrokolo je vybaveno OLED displejem, kde jezdec nalezne aktuální stav baterie, aktuální využití energie a podobně. Po připojení k mobilnímu telefonu skrze funkci Bluetooth kolo dokáže svému majiteli sdělit i podrobnosti o svém technickém stavu a v případě poruchy motoru nebo baterie mu odeslat zprávu, popřípadě ji přímo předat do servisního centra.

Aplikace Xiaomi
Ukázka konektivity QiCycle a chytrého telefonu

VYZKOUŠEJTE SI V  LÉTĚ  ELEKTROKOLO NEBO ELEKTROSKÚTR V JEDNÉ Z PŮJČOVEN PROVOZOVANÝCH SPOLEČNOSTÍ E.ON

Celoodpružená kola spadající do tak zvané kategorie MTB jsou hitem posledních let, a to nejen u profesionálních bikerů, ale i u široké veřejnosti. Tento trend následují i elektrokola. Vznikla tak relativně nová kategorie označovaná jako eMTB. Tyto „e-kola“ se vyznačují vysokým výkonem motoru, až překvapivě robustní konstrukcí a některé i relativně vysokou cenou, pohybující se i nad hranicí 70 000 Kč. Jak nám ale sdělil Jakub Ditrich, je třeba pamatovat na to, že takové e-kolo opravdu není pro každého. „Člověk, co to kolo používá, musí opravdu umět jezdit na kole a mít zkušenosti. Ten, který je ale má, dokáže na podobném kole vyjet kopec, který nevyjdete ani pěšky, klidně i po zadním kole.“

eMTB ekolo Giant
Celoodpružené ekolo Giant

Již jednou jsme zmínili, že trh s elektrokoly prochází podobným vývojem jako trh s osobními automobily. Skvělým příkladem tohoto přirovnání je rozmach univerzálních elektrokol, které dokáží nasytit rozličné požadavky náročných zákazníků. „Stejně jako v autech, kde je nyní obrovský trend v kategorii SUV, je to i v elektrokolech. Výrobci začali vyrábět tak zvané multi-purpose e-bikes. Tedy ,ekola‘, která jsou co možná nejuniverzálnější, aby splnily všechny nároky zákazníka – dokáží jezdit v terénu i na silnici, mají velkou kapacitu baterie a unesou až 150 kg,“ shrnul Jakub Ditrich charakteristiku těchto modelů na příkladu jednoho z posledních kol značky Agogs.

ekolo agogs
Příklad univerzálního elektrokola Agogs

Poslední kategorií elektrokol, které se v našem přehledu budeme věnovat, jsou kola nižší cenové kategorie. Mezi ně patří například nízko-nástupový model určený primárně do města od společnosti Apache (viz přiložená fotografie níže). Takové elektrokolo nabídne pohodlí, dostatečný výkon i kapacitu baterie za cenu pohybující se již od 20 000 Kč. Ačkoli zde mluvíme o „ekolech“ nižší cenové kategorie, stále jde o značkový produkt od společnosti, které se v tomto odvětví pohybuje několik let a má se stavbou podobných kol bohaté zkušenosti. Problémem prodejců značkových ekol totiž často bývají zákazníci, prahnoucí po elektrokolech za cenu pod 10 000 Kč, které jim nabízí různé velkoobchodní řetězce nebo teleshoppingy. Stavba podobných kol je ovšem podmíněna co nejnižší konečné ceně, což se vždy projeví i na kvalitě použitého materiálu a především velmi nízké životnosti baterie.

apache
Městské elektrokolo nižší cenové kategorie od značky Apache

3

Agogs

agogs

giant

 

 

Témata:

Doporučujeme

Další
Jak se žije prasatům na biofarmě Sasov