Elektromobilita jako budoucnost dopravy. Proč ji vůbec potřebujeme?

Česká republika bývá často kritizována pro vysoké stáří vozového parku pohybujícího se po tuzemských komunikacích. To je vzhledem k rychlosti technického pokroku a faktu, že automobilový průmysl patří mezi základní stavební kameny české ekonomiky, poměrně alarmující. Aby byla naše zem v budoucnu schopna držet krok s nejvyspělejšími státy světa, připravilo Ministerstvo průmyslu a obchodu ve spolupráci se Sdružením automobilového průmyslu dvojici klíčových dokumentů, které mohou mít významný dopad na podobu mobility v České republice.

Česká republika se začíná připravovat na příchod elektromobility

Konkrétně se jedná o Memorandum budoucnosti automobilového průmyslu v ČR a Akční plán o budoucnosti automobilového průmyslu v ČR „Český automobilový průmysl 2025“. Oba tyto dokumenty předložil ministr průmyslu a obchodu Jiří Havlíček během jednání vlády k projednaní. Přijetím těchto dokumentů se vláda naší země zavázala k podpoře možnosti přímé podpory nákupu elektromobilů, a to včetně podpory pro fyzické osoby a možností financování, možnosti zavedení dlouhodobé daňové nebo jiné provozní úlevy pro provoz elektromobilů, možnosti, jak centrální orgány státní správy mohou legislativně i nelegislativně motivovat města, aby umožnila zvýhodněný provoz elektromobilů ve městech. Zejména se jedná o zřízení nízkoemisních zón s umožněním vjezdu elektromobilům, zvýhodněné parkování a přístup do „rychlých“ pruhů vymezených pro autobusy.

E.ON RÁDCE: KOLIK STOJÍ NEJLEVNĚJŠÍ ELEKTROMOBIL? CENA VÁS PŘEKVAPÍ

Proč elektromobily potřebujeme?

Dalším výrazným důvodem, proč se česká vláda aktuálně snaží více věnovat budoucnosti automobilového průmyslu, je smogová situace v tuzemských městech. Stačí si vzpomenout na alarmující situaci, která v průběhu letošního ledna svazovala Prahu. Česká republika ale není jedinou zemí, která se potýká se znečištěným ovzduším ve svých městech. Z průzkumu Evropské unie, realizovaném v roce 2013, vychází, že maximální povolená koncentrace oxidu dusičnatého v ovzduší je překračována v 19 členských zemí EU. Vysoká koncentrace této škodlivé látky je přitom dle Světové zdravotnické organizace spolu s pevnými částmi polétavého prachu jedním z hlavních důvodů nárůstu výskytu rakoviny plic a kardiovaskulárních chorob. Druhým důvodem, proč může rozvoj elektromobility státu pomoci, je celkové snížení závislosti na dodávkách ropy ze zahraničí a možnost dávat přednost v tuzemsku vyrobené energii.

graf

Ačkoli má elektromobilita stále mnoho odpůrců, v současnosti se jedná o nejlepší způsob, jak aktuální smogovou situaci vyřešit. Elektromobily nabízí komfortní možnost osobní dopravy bez emisí a hluku. Ovšem pouze za splnění předpokladu, že elektřina, jež vůz pohání, nevznikla spalováním fosilních paliv, což nám blíže popisuje následující graf. Z něho jasně vyplývá, že ačkoli je výroba elektromobilu energeticky náročnější než výroba konvenčního automobilu, při využití elektřiny z obnovitelných zdrojů celkové emise vzniklé za život elektromobilu nedosáhnou ani třetinových hodnot, které za stejnou dobu vyprodukuje automobil se spalovacím motorem. Pokud ale bude vůz poháněn pouze elektřinou vyrobenou v tepelných elektrárnách, vzniklé emise výrazně předčí konvenční automobily.

Je rozvoj elektromobility energeticky udržitelný?

V loňském roce se po celém světě prodalo více než 750 tisíc nových elektromobilů. To je v porovnání s předchozím rokem 60% nárůst. Pokud bude tento strmě stoupající trend prodejů elektromobilů pokračovat i v dalších letech, měla by si současná rozvodná síť ve státech Evropské unie poradit s rostoucím odběrem elektřiny minimálně do roku 2030 bez nutných změn. V následujících desetiletích bude ovšem nutné navýšit kapacitu potřebnou pro pokrytí vyšších energetických nároků minimálně o 150 gigawattů. Norský Öko institut navrhuje, že by v rámci zelené budoucnosti měla být tato kapacita pokryta z 51 % elektrárnami větrnými, z 26 % solárními, z 14 % vodními a z 9 % tepelnými elektrárnami, které spalují biomasu.

E.ON RÁDCE: KOLIK STOJÍ NEJLEVNĚJŠÍ ELEKTROMOBIL? CENA VÁS PŘEKVAPÍ

V současnosti je největší poptávka po elektromobilech v Číně. Tam je prodáno 40 % všech nových elektromobilů na světě. Na evropském kontinentě se v loňském roce prodalo zhruba 160 000 elektromobilů. Lídrem evropského trhu je bez diskusí Norsko, kam směřuje 26 % prodaných elektroaut v Evropě. Za Norskem se v míře prodejů elektromobilů umístily Francie, Velká Británie, Dánsko, Německo, Nizozemsko a Švédsko.

Témata:

Doporučujeme

Jak dosáhnout největších úspor za energie?

E.ON Rádce vám rád poradí, jak na to.