Naše stránky přizpůsobujeme podle toho, o které služby jste projevili zájem, a také sledujeme využití našich stránek. K těmto účelům používáme cookies a obdobné technologie, včetně cookies třetích stran. Kliknutí na tlačítko „Rozumím“ nebo pokračování v používání našich stránek bez vypnutí těchto funkcí vnímáme jako udělení souhlasu také s využíváním cookies a předáním údajů o vašem chování na webu reklamním a sociálním sítím pro zobrazení cílené reklamy na dalších webech. Tyto funkce můžete vypnout a souhlas odvolat v sekci „Ochrana osobních údajů“.

Energie a spánek

Jestli něco v životě opravdu potřebujeme, tak je to vyspat se do růžova. Kvalitní spánek ovlivňuje naši produktivitu, zvyšuje imunitu a celkovou kvalitu života. Se zdravou spánkovou hygienou ale souvisí i úspora energie. Můžeme tedy sladce spát a zároveň šetřit – svou peněženku i sebe. Já si to vyzkoušela na vlastní kůži.


Světlo

Jaké světelné podmínky se nejvíce hodí k ideálnímu spánku?

Všichni vědí, že před spaním se nemají pít nápoje s kofeinem a jíst tučná jídla. Mnohem méně lidí ale tuší, že pro kvalitní spánek musíte tělu dopřát správné světelné podmínky přes den fungovat na světle a večer převážně ve tmě. S tím souvisí také používání mobilních telefonů, tabletů, počítačů a sledování televize bezprostředně před spaním. Přístroje vyzařují modré světlo, které snižuje produkci melatoninu – spánkového hormonu. Čtete si před spaním maily, zprávy od kamarádů, díváte se na seriál nebo sledujete sociální sítě? Pokud ano, pravděpodobně se vám usíná hůř, než je nutné. A to nejen kvůli modrému světlu, ale stálé stimulaci mozku různými podněty. Namísto telefonu si zkuste k posteli vzít starou dobrou knihu, rozsvítit lampičku s tlumeným teplým světlem a s každým dalším řádkem pomalu vklouznout do spánku.

Co jsem vyzkoušela:

Před spaním jsem pár večerů pročítala zprávy na telefonu, jindy si vzala k ruce knihu. Dny, kdy jsem četla zprávy z telefonu, jsem usínala déle. Nějakou dobu zkrátka trvalo, než jsem vůbec zvládla „vypnout“. Naopak po pár stránkách knížky jsem místo přemýšlení začala zívat a usnula prakticky hned, co jsem knihu zavřela.

Teplo

Teplo

Lidskému organismu vyhovuje nejlépe spaní při teplotě mezi 17 a 19 °C, kdy tělo optimálně regeneruje a odpočívá. Během celého dne naše tělesná teplota kolísá a klesá ve chvíli, kdy se večer začínáme cítit ospalí. Pokud je v místnosti příliš teplo, organismu to může vadit – naruší se klidný a kvalitní spánek, což může vyústit až v poruchy spánku. Máte-li domácí termostat, pravděpodobně používáte odlišné režimy teploty pro den a noc. Noční zkuste snížit a zjistíte, při jaké nejnižší teplotě se budete cítit nejvíce odpočatí. Nemáte-li termostat, určitě zvažte jeho pořízení. Nejen kvůli pohodlí ke spánku, ale i úspoře energií. Pod zimní přikrývkou by vám nemělo být chladno. Občas stačí vzít deku navíc a přehodit ji přes nohy nebo si obléknout ponožky.

Co jsem vyzkoušela:

Ke spánku mi nejvíce vyhovuje teplota 18 °C a zachumlat se pod zimní přikrývkou, což je za prvé strašně příjemné na usínání, za druhé se tím zásadně zvyšuje kvalita spánku. Pokud je v místnosti byť jen o dva stupně více, probouzím se ráno otupělá. A místo pocitu, jak skvěle jsem spala, mě do nového dne vítá lehce nateklý nosohltan.

Teplo - box

Klid

Klid

Kromě světla a teploty vnímá naše tělo při usínání i hluk. Některé zvuky jsou tak rušivé, že o nich víme hned zapnutý televizor, puštěná pračka, hlučný soused, ruch ulice nebo zvuk videa z notebooku. Tyto podněty mozek zpracovává a udržují ho vzhůru. Špatně usínáte, nebo se ani po 79hodinovém spánku necítíte odpočatí? Na vině může být právě nepřetržitý nebo nahodilý hluk. Některé spotřebiče vydávají zvuky, které běžně nepostřehnete, ale před spánkem a během něj umí rušit víc než sbíječka. Často se jedná o nabíječky, světla, lampičky či Wi-Fi routery. Své spotřebiče můžete zapojit do prodlužovaček s vypínačem, které každý večer obejdete a vypnete. Spotřebiče přestanou hučet, bzučet a jinak obtěžovat. Permanentně zapojená nabíječka na notebook vás sice nezruinuje, ale něco na ní ušetříte. Na rozdíl od pravidelného nákupu prášků na spaní.

Co jsem vyzkoušela:

Jakýkoliv hluk, ať už nahodilý či nepřetržitý, mi v usnutí brání. Rozhodně mi tedy prospívá před spaním vše nepotřebné vypnout a vám doporučuju totéž. Udělejte ze své ložnice místo, kam nesmí telefon, notebook ani televizor. Uvidíte, že pro vás v dnešní uspěchané době začne být oázou klidu.

Klid - box

button clanku