Islandská aplikace vám poradí, jak cestovat šetrněji k přírodě

Achillovou patou současné osobní dopravy jsou řidiči, kteří každodenně cestují o samotě, a zvyšují tak poměr emisí skleníkových plynů na jednoho cestujícího. Neduhy tohoto způsobu přepravy pak dramaticky narůstají, pokud využíváte stará nebo výkonná auta, jejichž spotřeba a látky vylučované při spalování neodpovídají současným standardům a evropským normám. Konkrétní představu o tom, kolik kdo z nás vytváří emisí, má ale jen málokdo, a tak se Sigurdur Fridleifsson z islandského Úřadu pro energetiku rozhodl vytvořit webovou stránku, kde se každý může poučit o tom, jak svým cestováním méně zatěžovat životní prostředí. Za své elegantní řešení si vysloužil odměnu v podobě islandské Energy Globe Award.

Při pomyšlení na Island si možná vybavíte překrásnou divokou krajinu a sychravé atlantické počasí. Ostrovní národ se ale v otázce dopravy pyšní jedním z největších počtů aut na obyvatele. K této statistice ale zároveň přispívá fakt, že islandská auta v průměru spotřebují největší množství paliva v Evropě, protože jsou vesměs velká a se zastaralými motory. Právě proto chtěl Úřad pro energetiku s tímto nelíbivým prvenstvím něco udělat a začal Islanďanům ukazovat ekologičtější alternativy přepravy.

Za tímto účelem vytvořil jednoduché webové rozhraní, které přináší islandským řidičům aktuální data z Islandské správy silnic a Evropského systému registrovaných vozidel ve formě, která umožňuje si pomocí interaktivní kalkulačky spočítat, jakou zátěž představuje pro životní prostředí právě jejich auto. Součástí stránky je i databáze ekologičnosti aut, se kterou mohou uživatelé porovnávat své výsledky a zjistit, kolik mohou ušetřit, a jak to ovlivní jejich uhlíkovou stopu. Nechybí například ani další typy vizualizace dat jako srovnání objemu CO2 s počtem stromů, jaký je potřeba na jeho přeměnu zpět na kyslík. Uživatelé se mohou také dozvědět, jak cestovat ekologičtěji nebo kolik kalorií by spálili, kdyby se na zvolenou trasu vydali v sedle bicyklu.

kalkulacka
Ukázka rozhraní webové aplikace.

Vládní iniciativa aplikací cílí na řidiče, kteří zvažují koupi nového auta, a jejichž volba by tak mohla padnout na úspornější vůz. Širší povědomí o množství vyprodukovaných emisí by také mělo přesvědčit některé zaryté motoristy k cestování šetrnější hromadnou dopravou. Více než deset procent obyvatel ostrova už si stránku vyzkoušelo, a úřad tak plánuje její brzké rozšíření, které by zahrnovalo i auta na bioplyn a elektromobily. Tvůrce Sigurdur Fridleifsson také doufá, že pokud se bude aplikaci dařit, měla by se dát snadno adaptovat do jiných jazyků, a připravený systém by se tak dal duplikovat i v dalších zemích.

Webová aplikace je výsledkem dlouhodobého snažení islandské vlády o maximální využití šetrných řešení, což se projevilo v mnoha oblastech produkce skleníkových plynů. Island se tak může pochlubit propracovaným systémem nakládání s odpadem, zákazem nešetrných paliv (hlavně s obsahem síry) i plánem, jak zredukovat ekologickou zátěž průmyslové výroby. Ostrovní stát tak chce dostát krásám svých národních parků a udržet jejich typicky zamrzlou krajinu i po další desítky let, i proto se kalkulačka produkovaných emisí zdá jako ideální pojítko mezi nabízenými úspornými vozy a zájemci o nové auto, kteří dříve o objemu vyprodukovaného CO2 neměli ani ponětí.

kalkulacka
Ukázka rozhraní webové aplikace.

Jednoduchý nápad Sigurdura Fridleifssona převtělený do ještě jednoduššího systému možná nezpůsobí na Islandu elektromobilovou revoluci, jeho přínos je ale nevyčíslitelný a s každým dalším uživatelem pomáhá snižovat uhlíkovou stopu celého národa a snižuje nadměrnou spotřebu fosilních paliv. I přesto, že obdobné projekty se v mnoha zemích světa snaží o podobné propočty, nedokázaly zatím nabídnout alternativní možnosti a rady, i když vám nabídka úspornějších vozů může připadat jako samozřejmost.

Projekt zatím pokračuje v rozšiřování uživatelské základny pomocí dalších jazykových variant, datový základ ale zůstává stále stejný a přesnost výsledků mimo ostrovní stát tak může pokulhávat. Teprve po zapojení příslušných úřadů v každé zemi budou výsledky zastávat výpovědní hodnotu, která může změnit to, jak se samotná data o našich autech shromažďují, a jak se s nimi bude dál nakládat v zájmu dalšího snížení ekologické zátěže.

Témata:

Doporučujeme

Jak dosáhnout největších úspor za energie?

E.ON Rádce vám rád poradí, jak na to.