Jak funguje zvýhodňování elektromobility v Praze

Parkování v Praze je dlouhodobým problémem, který se více či méně daří od roku 1996, alespoň co se pražských rezidentů týče, v určitých městských částech korigovat díky placeným parkovacím zónám. Nyní ovšem na lepší parkovací časy svítá i majitelům elektromobilů a sdílených aut carsharingových společností, kteří za minimální registrační poplatek mají možnost parkovat na všech modrých zónách jinak určených výhradně rezidentům.

bmw i3
Elektromobil BMW i3 zaparkovaný v "modré zóně" v jedné ulic centra Prahy

Zatímco Česko na svůj elektromobilový boom stále čeká, Praha se na něj připravuje už nyní. V současné době je v Praze zaregistrováno tisíc elektroaut a očekává se,  že  lidé budu  stále častěji vyhledávat alternativy ke klasickým motorům. Podle Ondřeje Mirovského, místostarosta Prahy 7, který se o návrh zasadil, proto počet elektroaut v následujících pěti až deseti letech naroste. „Masivní rozvoj nastane, až něco na úrovni oktávky bude na elektřinu a jeho cena klesne pod půl milionu.“

V současnosti mají větší zájem o elektroauta firmy, kterým se jejich provoz, i přes vyšší pořizovací cenu, začíná vyplácet. Důkazem je i nová možnost parkování za 100 korun na rok na modrých zónách všech městských částí, bez ohledu na místo trvalého bydliště nebo sídlo firmy. Výhoda se tak týká i mimopražských.

Projekt Čistou stopou Prahou

1

Dlouhodobou snahou Prahy je snížení emisí skleníkových plynů, které v důsledku napomáhají zvyšujícímu se počtu tropických dní, kdy teplota překročí 30 °C, se kterými se Praha v posledních letech potýká. V rámci projektu Čistou stopou Prahou metropole kromě podpory elektromobilů navýšila i kapacity hromadné dopravy, investuje do cyklistické infrastruktury nebo zasazuje více zeleně, která má na ochlazování vzduchu v městě velký vliv. Například v letošním roce pražská radnice investuje 99 milionů korun na rozvoj cyklistické infrastruktury ve městě a jeho přilehlém okolí. 

Po Žižkově a po Smíchově v elektrobusech

elektrobus praha
Elektrický autobus v pražských ulicích. Zdroj: dpp.cz - Petr Hejna

Jedním z dalších podpůrných kroků bylo testování bezemisních elektrobusů (Praha má zájem výhradně o autobusy, které se obejdou i bez naftových topení), zda by bylo možné nahradit jimi naftové autobusy. Jejich dojezd ve městě za běžného provozu se pohyboval kolem 260 km, toto číslo o víkendech v prázdné Praze stouplo na téměř 340 km ( Zdroj).

Brzy elektrobusy obohatí vozový park městské hromadné dopravy na linkách 104 a 207. Za rok jejich provozu se předpokládá snížení emisí o 155 tun oxidu uhličitého a o dalších 12 tun emisí prachu, oxidu siřičitého a oxidu dusíku (Zdroj).
 

Témata:

Doporučujeme

Další
40 % Čechů při nákupu automobilu volí alternativní pohon. Nejdříve ale musí zlevnit