Jak jsme závodili v Krumlově aneb reportáž posádky ecoFuture.cz z Czech New Energies Rallye

„Automobilové závody vznikly pět minut poté, co bylo postaveno druhé auto,“ říká známý citát průmyslníka Henryho Forda. A skutečně. Lidská touha poměřovat vzájemně síly se táhne každou motoristickou kategorií. Není tomu jinak ani u elektromobilů. Ty si našly své uplatnění i v rallycrossu nebo závodech do vrchu. A stále častěji se můžeme setkat i s alternativními formami „závodění“, kdy spolu řidiči a navigátoři měří své síly v naprosto odlišných disciplínách.

Jedním z příkladů je i tzv. rallye pravidelnosti. Od roku 2011 se její elektrická verze jezdí i v ČR. Jmenuje se Czech New Energies Rallye a jezdí se v rámci českého automobilového svátku – Rallye Český Krumlov.

Závod se jede v otevřeném provozu, soutěží se s běžnými elektromobily bez závodních úprav. Posádka tedy nemusí oplývat závodními zkušenostmi, stačí být aktivním řidičem. Závodní licenci pak za vás zařídí organizátoři. Jede se v několika kategoriích. Jedna je zařazena do hodnocení mistrovství světa – té se mohou účastnit pouze čisté elektromobily. Zároveň se jede kategorie Česká Trophy v ECO Rally, které se mohly zúčastnit také hybridy nebo vozy spalující CNG, LPG a další alternativní paliva.

1

My jsme si pro závod vybrali Volkswagen e-Up!, tedy jeden z nejmenších elektromobilů na trhu, který je určený spíše pro městský provoz. Zároveň jsme ho tedy otestovali i v netradičních podmínkách a v konkurenci těch nejlepších současných elektromobilů jako je Tesla nebo Nissan.

Den první

Czech New Energies Rallye pro naši posádku (Petr Míka a Adam Pešek) začala ve čtvrtek 17. května. Závod začínal u písecké nabíjecí stanice. Zde závod oficiálně startoval tzv. hvězdicovou jízdou, tedy hromadným přesunem závodníků do místa startu všech závodních etap – Českého Krumlova.

Posádka týmu ecoFuture.cz (z leva Petr Míka a Adam Pešek
Posádka týmu ecoFuture.cz (z leva Petr Míka a Adam Pešek)

Krom Písku se start hvězdicové jízdy konal i v Humpolci od tamní nabíjecí stanice a z rakouského Rainbachu im Mühlkreis, kde sídlí společnost Kreisel, věnující se vývoji a výrobě elektromotorů a přestavbám běžných aut na elektromobily – mimo jiné postavili elektrický Mercedes-Benz třídy G pro Arnolda Schwarzeneggera.

E.ON RÁDCE: KOLIK STOJÍ NEJLEVNĚJŠÍ ELEKTROMOBIL? CENA VÁS PŘEKVAPÍ

Písek
Volkswagen e-Up! naší posádky na na startu hvězdicové jízdy v Písku.

Rozprava s jezdci v Písku
Rozprava s jezdci v Písku jak se orientovat v jízdním itineráři.

Na start jsme přijeli polepeným autem jako z televize a na mávnutí naší státní vlajky jsme se vydali na cestu jihočeskými silničkami. Cílem prvního dne bylo otestovat si elektromobil a navigaci podle roadbooku. Po cestě byla zastávka na dobití a odpočinek v Mydlovarech, kde se nachází největší bateriové uložiště v České republice.

Mydlovary
Přestávka u mydlovarského bateriového uložiště.

Technická přejímka
Technická přejímka vozů v Českém Krumlově

Po příjezdu do Českého Krumlova nás čekala průtrž mračen, administrativní záležitosti a technická přejímka vozu. Poté jsme auto odstavili na uzavřené parkoviště soutěžních vozů, které je v závodním světě označováno francouzským termínem „parc fermé“. Večer probíhaly přípravy na závod, jehož měřené etapy začínaly další den.

1

Den druhý

Zatímco při jízdě z Písku do Českého Krumlova jsme se seznamovali s navigací i systémem závodu, druhý den se jelo již „naostro“. První vůz se na trať závodu vydal přesně v 7:20, a my, se startovním číslem 8, jsme jej zanedlouho následovali. Nyní je čas na vysvětlení, jakým způsobem vlastně závod probíhá. Závodníci se vydávají na trasu o určité vzdálenosti, na kterou mají přesně daný čas, ve kterém ji musí absolvovat v toleranci dvou sekund. Pokud se zpozdí nebo přijedou do cíle příliš brzy, je jim udělena penalizace. Zároveň posádky na trati projíždí měřené úseky, tzv. „regularity stage“. V rámci nich se vůz musí pohybovat předem danou průměrnou rychlostí a v určitém čase. Navíc je na každém takovém úseku několik tajných měřících bodů, kdy je závodníkům pomocí dat GPS měřena okamžitá rychlost. Ta má opět korespondovat s danou průměrnou rychlostí. Za každou odchylku od ní následuje penalizace. Zmíněná průměrná rychlost se mění pro každou měřenou část. Vždy se ale pohybovala v rozmezí 35–50 km/h. Možná se nyní smějete. V klikatých úsecích vedoucích po úzkých cestách skrze husté šumavské lesy bylo ale i takové tempo často dost rychlé.

E.ON RÁDCE: KOLIK STOJÍ NEJLEVNĚJŠÍ ELEKTROMOBIL? CENA VÁS PŘEKVAPÍ

1

V rámci dopolední části první etapy nás čekaly dva měřené úseky, se kterými jsme se poprali nadprůměrně. Dokonce se nám podařilo dorazit do cíle na výstavišti v Českých Budějovicích na vteřinu přesně. I díky tomu jsme si drželi průběžné osmé místo v rámci bodování hlavní kategorie. Po odstavení auta a jeho připojení k nabíjecí stanici v parc fermé jsme měli možnost sledovat start jedné z nejznámějších motoristických událostí v České republice – Rallye Český Krumlov.

Příjezd na výstaviště v Českých Budějovicích
Příjezd na výstaviště v Českých Budějovicích.

Ta začínala tradičním „shakedownem“ v areálu budějovického výstaviště. Krom sledování závodní rally speciálů využila většina posádek čtyř hodinovou přestávku i ke studiu itineráře neboli roadbooku. Ve 14:00 jsem již opět usedali do vozů. Čekala nás druhá část první etapy. Ta vedla z Českých Budějovic zpět do Českého Krumlova. Dříve než jsme se vydali tímto směrem, nás čekala speciální měřená část (regularity stage). Ta vedla po stejné trati, kterou na výstavišti absolvovaly výkonné rally speciály se spalovacími motory. Po svižném projetí této improvizované uzavřené závodní tratě jsme byli opět v otevřeném provozu a v rámci tratě, kterou nám vytyčili organizátoři, jsme se vraceli zpět do Krumlova. Zde se ale ukázalo, že druhá část první etapy už nebude tak růžová jako ta první. Již výsledky z měřené části na výstavišti jasně oddělily zkušené závodníky a začátečníky a profil dopolední části dal závodníkům pořádně zabrat a posádky v menších vozech, určených primárně pro městský a příměstský provoz (mezi které jsme patřily i my), musely předvést i umění nakládání s energií.

Posádka ecoFuture.cz na okruhu budějovického výstaviště
Posádka ecoFuture.cz na okruhu budějovického výstaviště.

Do cíle ale dorazily všechny posádky a nikomu se nestalo, že by mu „došla šťáva“. Odpolední výsledek pro nás už tak sladký jako ten dopolední nebyl. Kvůli několika potížím na cestě a snaze šestřit energii jsme nabrali časovou ztrátu. Do cíle v krumlovské Jelení zahradě jsme dorazily s deseti minutovým zpožděním. To nás odsunulo až na průběžné 17. místo. Druhý den nás tedy čekal těžký úkol, pokud jsme se chtěli vrátit do první desítky.

1
Parc fermé elektromobilů v Českém Krumlově

Den třetí

Podobně jako předchozí den se v sobotu první závodní vůz na trať vydal už v 7:30 a my jej brzy následovali. Tentokrát jsme nemířili do Českých Budějovic, ale k lyžařskému areálu v Lipně nad Vltavou. Cesta se klikatila ještě více než první den. Roadbook nás vedl skrze husté šumavské lesy, které nám ve svém ranním mlžném oparu nabízely více než pohledné scenérie. Přesto jsme se nemohli nechat příliš rozptylovat. V itineráři čekal navigátory nejeden chyták a členitá krajina nutila řidiče si každé sešlápnutí akcelerátoru rozmyslet. Tedy to platilo o nás, řidičích malých městských elektromobilů. Posádky vozů jako Hyundai Ioniq, Volkswagen e-Golf nebo Tesla Model S a X tyto starosti během závodu nepoznaly. 

1
Nabíjení elektromobilů v Lipně nad Vltavou

Do cíle se nám opět podařilo dojet na vteřinu přesně. Bohužel kvůli špatnému odbočení v rámci měřené části se nám i tak podařilo nasbírat větší množství trestných bodů a tak jsme nadále setrvávali na sedmnácté příčce.

Po nabití automobilu jsme opět usedli do vozů a vydali se na sedmdesátikilometrovou cestu do cíle poslední etapy závodu v česko krumlovské Jelení zahradě. 

E.ON RÁDCE: KOLIK STOJÍ NEJLEVNĚJŠÍ ELEKTROMOBIL? CENA VÁS PŘEKVAPÍ

1
Příjezd posádky ecoFuture.cz do cíle Czech New Energies Rallye

Těmi se v rámci hlavní kategorie i České Trophy v ECO Rally stala posádka týmu Autoklub Česká Lípa v AČR ve složení Petr Pavlát a Tomáš Brzek soutěžící ve voze Volkswagen e-Golf. Těsně za nimi skončil francouzsko-italský tým Torino-Pechino 2018 ve složení Artur Prsak (FRA) a Guido Guerrini (ITA), kteří v krumlovské New Energies Rallye dokázali již dvakrát zvítězit. Letos to ale na vítězné vavříny nestačilo a posádka druhé generace elektromobilu Nissan Leaf se musela spokojit s druhým místem. Třetí příčka v cíli patřila italské dvojici Walter Fuzzy Koffler a Franco Gaioni reprezentující tým Autotest Motorsport s vozem Tesla Model S 90D.

Vítězná posádka
Vítězná posádka týmu Autoklub Česká Lípa v AČR ve složení Petr Pavlát a Tomáš Brzek soutěžící s vozem Volkswagen e-Golf.

„Máme obrovskou radost. Takový úspěch jsme rozhodně nečekali. Podobnou rallye jsme jeli poprvé v životě. Dokonce jsme poprvé v životě řídili i elektromobil,“ prozradil nám Tomáš Brzek, navigátor vítězného týmu.

My jsme sice radost z vítězství nepoznali, ale dokázali jsme, že i malý městský elektromobil dokáže závodit s Teslou Model S a doveze svého majitele dál než jenom do supermarketu.

1

1

Témata:

Doporučujeme

Další
40 % Čechů při nákupu automobilu volí alternativní pohon. Nejdříve ale musí zlevnit