Jak moc se snižuje dojezd elektromobilů v zimě a jak se dá prodloužit?

Dojezd na jedno nabití je bez diskuse nejčastěji diskutovaným parametrem elektromobilů. Toto téma je aktuální hlavně v aktuální roční dobu. Nejednoho zájemce o elektromobil totiž zajímá, jestli a o kolik se zkrátí dojezd elektromobilu během zimy.

Hned na úvod si musíme přiznat, že fakt o snižování dojezdové kapacity elektromobilu v zimě je skutečně pravdivý. Na druhou stranu, dojezd v zimě klesá i autům se spalovacím motorem. V případě elektromobilu nás tento problém ovšem „pálí“ více, kvůli pomalejší době nabíjení. Jak moc se ve skutečnosti snižuje dojezd elektromobilu v zimě nám prozradili redaktoři britského magazínu Car. Ti dlouhodobému testu podrobili vůz Tesla Model S 85D. Tento vůz má urazit na jedno nabití ve standardních podmínkách až 475 km na jedno nabití. Redaktorům výše zmíněného britského magazínu se podařilo během chladného zimního počasí s Teslou Model S 85D ujet 322 km. Podobné zkušenosti popisují v různých internetových fórech i další majitelé tohoto vozu, kteří žijí v chladných oblastech jako Kanada nebo Dánsko. Celkově se majitelé elektromobilů shodují, že dojezd jejich vozů klesá přes zimní měsíce v průměru o 20 - 30 %. To je dáno nejen vyšší energetickou náročností na provoz v zimě, ale také nižším výkonem baterie v chladných podmínkách. Existuje ale několik rad a tipů, díky kterým je možné dojezd elektromobilu v zimě prodloužit na maximum.

Jak v zimě prodloužit dojezd elektromobilu?

Základem je dobrý technický stav vozu. Jistě ani nemusíme zdůrazňovat jak důležitou roli hraje například tlak vzduchu v pneumatikách na celkový dojezd vozu. Pokud má řidič možnost, rozhodně by měl parkovat elektromobil v garáži. Dlouhé stání v mrazu a následné zahřívání baterie se může negativně podepsat na jejím výkonu. Na spotřebu energie v zimě má velký vliv systém pro ohřev baterie. Tím jsou vybaveny moderní elektromobily, aby bylo možné předejií výkyvům ve výkonu baterie v důsledku nízké teploty. Pokud necháme elektromobil připojený v nabíječce, i když je jeho baterie nabita naplno, můžeme výrazně prodloužit dojezd vozu, díky úspoře za ohřev baterie před startem a při rozjezdu. V poslední řadě je nutno hospodárně myslet na vytápění vozu. To totiž může v zimě odkrojit až 30 % z celkové kapacity baterie. Je proto dobré kabinu vytopit ještě předtím, než opustíte teplo garáže.

Výhodami a nevýhodami elektromobilů v zimě se věnuje i následující video od norského youtubera jménem Bjørn Nyland.

Témata:

Doporučujeme

Další
Rozhovor s Petrem Medveděm, zástupcem největší české ekologické taxislužby