Naše stránky přizpůsobujeme podle toho, o které služby jste projevili zájem, a také sledujeme využití našich stránek. K těmto účelům používáme cookies a obdobné technologie, včetně cookies třetích stran. Kliknutí na tlačítko „Rozumím“ nebo pokračování v používání našich stránek bez vypnutí těchto funkcí vnímáme jako udělení souhlasu také s využíváním cookies a předáním údajů o vašem chování na webu reklamním a sociálním sítím pro zobrazení cílené reklamy na dalších webech. Tyto funkce můžete vypnout a souhlas odvolat v sekci „Ochrana osobních údajů“.

Elektromobily jsou bezpečnější, než byste čekali

Bezpečnost posádky i chodců je dnes alfou a omegou při vývoji automobilů. Moderní vozy jsou důmyslně konstruovány, přesto je bezpečnost elektromobilů zejména po nehodě vášnivým tématem k diskusi. Pojďme se společně podívat na to, jak si elektromobily doopravdy vedou.


Bezpečnost posádky i chodců je dnes alfou a omegou při vývoji automobilů. Moderní vozy jsou důmyslně konstruovány – využívají deformační zóny, odolné materiály a speciální systémy, které v případě nehody odpojují elektrický systém. Tato tvrzení platí samozřejmě i o dnešních elektromobilech. Přesto je bezpečnost elektromobilů zejména po nehodě vášnivým tématem k diskusi. Pojďme se společně podívat na to, jak si elektromobily doopravdy vedou.

E.ON RÁDCE: JAKÉ JSOU VÝHODY A NEVÝHODY ELEKTROMOBILŮ?

 

Vývoj elektromobilů směrem k větší bezpečnosti

V otázce vyhodnocování bezpečnosti automobilů a jejich ochrany pasažérů patří mezi dvě nejrespektovanější organizace evropská EuroNCAP a americká NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration). Náročnými testy obou těchto organizací prochází pravidelně nejnovější automobily se spalovacím i alternativním pohonným systémem. Vozy během testů absolvují několik typů nárazů. Konkrétně jde o čelní náraz vozu v rychlosti 64 km/h, náraz zatíženého vozíku do boku automobilu v rychlosti 50 km/h nebo náraz vozu na ocelový sloup v rychlosti 29 km/h. Za posledních deset let testovací laboratoří obou organizací prošly desítky elektromobilů. Jejich výsledky jsou samozřejmě přímo závislé na segmentu, do kterého vůz spadá, stejně jako u konvenčních aut. Donedávna elektromobily v rámci zmíněných testů svými výsledky nijak výrazně nevyčnívaly. Přeci jen, většinu trhu s elektromobily tvořily vozy postavené na základě spalovacích verzí.

Teprve v posledních několika letech automobilky volí při vývoji elektromobilu zcela odlišnou filozofii. Platformy vozů jsou dnes šity na míru potřebám elektromobilu. Od začátku se tak počítá s tím, že nebude nutné nikam umisťovat benzinovou nádrž a další prvky typické pro konvenční automobily. Díky tomuto přístupu se inženýři mohou mnohem více zaměřit na bezpečnost. O tom svědčí několik výsledků. Například automobil Hyundai Nexo s vodíkovým pohonem se dle organizace EuroNCAP stal nejbezpečnějším velkým SUV roku 2018. Zajímavé je, že se stejným počtem bodů odešel z tohoto hodnocení i velký sedan Lexus ES, který tak zvítězil v kategorii velkých rodinných aut, ale také v kategorii elektromobilů a hybridů.

E.ON RÁDCE: JAKÉ JSOU VÝHODY A NEVÝHODY ELEKTROMOBILŮ?

 

Nejbezpečnější auto světa je elektromobil

Velice zajímavá zpráva dorazila na podzim loňského roku z USA. Výše zmíněná tamní organizace pro vyhodnocování bezpečnosti vozů oznámila, že jejími testy prošel vůz, který je zvládl s dosud nejvyšším počtem bodů, čímž si vysloužil neoficiální titul nejbezpečnějšího vozu světě. Tím se stal elektromobil Tesla Model 3. Nový model automobilky Elona Muska tak překonal nejen všechny konkurenty, ale i své předchůdce, Modely S a X, které držely tento titul před ním.

 

Nebezpečí požáru? U spalovacího motoru je mnohem vyšší

Největší slabinou dnešních elektromobilů jsou baterie. A to nejen z hlediska omezeného dojezdu vozů na jedno nabití. Baterie z elektrických vozidel jsou často neprávem kritizovány laickou veřejností kvůli údajně složité recyklaci a kvůli bezpečnosti. Tuto kritiku vyvolávají zejména případy, kdy elektromobil začne po dopravní nehodě hořet. Ona baterie je totiž jednou z mála součástí elektromobilu, která může vzplanout. K těmto požárům dochází nejčastěji při zkratu baterie při jejím fyzickém poškození. Tím vznikne vysoká teplota, která zapálí tenkou vrstvu hořčíku. Ačkoli zde toto riziko opravdu existuje, odborníci se shodují, že v porovnání s konvenčními vozy se spalovacím motorem je mnohem nižší. V případě vozů se spalovacími motory totiž hrozí několikanásobné riziko vzplanutí nejen palivové nádrže, ale i oleje v motoru a převodovce. Obě olejové náplně jsou navíc během jízdy zahřívány a v případě nehody jsou tedy mnohem náchylnější k vzplanutí. V tomto ohledu má elektromobil výhodu. Ten ve svých útrobách ukrývá pouze cca 1,5 litru oleje, což je z hlediska požáru zcela zanedbatelné množství, a tento olej navíc není vystavován zahřívání.

E.ON RÁDCE: JAKÉ JSOU VÝHODY A NEVÝHODY ELEKTROMOBILŮ?

 

button clanku