Jak to je s dotacemi na elektromobily u nás a ve světě?

Zdá se, že spalovacím motorům a s nimi i benzínu a naftě zvoní umíráček. Do minulosti je posílá nejen celosvětová Pařížská klimatická dohoda, ve které se státy světa zavázaly ukončit spalování fosilních paliv nejpozději do roku 2065 (doprava je zodpovědná za čtvrtinu globálních emisí skleníkových plynů), ale od nafty a benzínu odcházejí sami výrobci automobilů. Stratégové automobilek se už plně soustředí na vývoj elektromobilů a robotických aut bez řidiče. Je docela možné, že vaše dnešní auto je posledním autem se spalovacím motorem. Příští už možná bude elektromobil.

Důvodem odchodu od spalovacích motorů není jen poptávka po takzvané čisté mobilitě: tedy ochrana klimatu, ovzduší a zdraví, ale také katastroficky nízká účinnost spalovacích motorů ve srovnání s elektromobily. Klasický spalovací motor využije pro pohyb vozu jen 16 % energie, která je v palivu. Zhruba 80 % energie se ztrácí zahříváním motoru a uniká ve výfukových plynech. Naproti tomu elektromotor má účinnost 90 %, pět procent energie se ztratí při přeměně střídavého na stejnosměrné napětí a zhruba 10 % je ztráta v akumulátoru a při nabíjení. Suma sumárum vychází účinnost elektromobilu na 73 procent. Elektromotor je tedy téměř pětkrát účinnější než spalovací motor.

E.ON RÁDCE: KOLIK STOJÍ NEJLEVNĚJŠÍ ELEKTROMOBIL? CENA VÁS PŘEKVAPÍ

Elektromobilitě nahrávají i vysoké spotřební daně z paliv, kterým elektřina není vystavena. Náklady na provoz elektromobilu jsou proto v Evropě čtyři- až pětkrát nižší než u benzínu či nafty, ve Spojených státech jsou zhruba poloviční.

škoda vision e
První koncept elektromobilu od Škody Auto, Vision E. foto: Škoda Auto

Aby však komentář o elektromobilitě nezněl příliš optimisticky, je třeba připomenout, že je zcela zásadní, z jakého zdroje pochází elektřina, kterou je elektromobil napájen. V České republice je stále téměř polovina elektřiny vyráběna v uhelných elektrárnách (48 % v r. 2015). To znamená, že když někdo nabije baterii svého elektromotoru z běžné zásuvky, nelze v žádném případě mluvit o nulových emisích jeho elektromobilu. Ve skutečnosti se jedná o přímotop na kolečkách, se všemi negativními dopady tzv. čistého provozu na stav životního prostředí a zdraví zejména v severozápadních Čechách. Ruku v ruce s rozvojem e-mobility musí být proto i splněna podmínka nabíjení čistou, tedy bezfosilní elektřinou. Je sympatické, že klíčový domácí výrobce automobilů Škoda Auto hodlá podle dostupných zdrojů opřít svůj model e-mobility právě o obnovitelné zdroje energie.

E.ON RÁDCE: KOLIK STOJÍ NEJLEVNĚJŠÍ ELEKTROMOBIL? CENA VÁS PŘEKVAPÍ

Zatím tvoří elektromobily v celosvětovém měřítku pouhou desetinu procenta automobilů. Zájem o ně a jejich podíl na trhu však raketově roste. V Norsku činí podíl elektromobilů na prodaných autech rekordních 23 %, v Holandsku téměř 10 %. Z dnešních 1,26 milionu elektromobilů ve světě jich téměř polovina přibyla jen v roce 2015.

Bez podpory to zatím nejde

Rozvoj elektromobility však není možný bez politické podpory. Tak jako u každého nového produktu platí pravidlo trhu: čím více výrobků se vyrobí a umístí na trh, tím nižší jsou výrobní náklady. Studie dokládají, že největší vliv na rozhodnutí koupit si elektromobil mají přímé dotace na koupi. Sousední Německo nabízí od loňského května dotaci 4 000 eur na koupi elektromobilu, ta se ale nevztahuje na drahá auta například výrobce Tesla. Rakousko se nechalo Německem inspirovat a od 1. března tohoto roku nabízí stejnou podporu. Ve Francii nabízejí od roku 2013 ještě vyšší dotaci 6 300 eur. V Holandsku jsou auta s nulovými emisemi CO2 od roku 2016 osvobozena od registrační daně. Ostatní auta jsou zdaněna podle emisí CO2 ve výši 86 eur za gram CO2 na kilometr. V Norsku jsou majitelé elektromobilů vyloučeni z povinnosti hradit daň z koupě automobilu (je extrémně vysoká a je odvozena od hmotnosti vozu a jeho emisí), a ušetří tak až tři sta tisíc korun. Jsou také osvobozeni od DPH, která je u aut ve výši 25 %. V Portugalsku jsou elektromobily vyňaty z povinnosti hradit registrační daň a tzv. cirkulační daň, při sešrotování stávajícího auta a nákupu elektromobilu dostane kupující dotaci 4 500 eur. Ve Švédsku dostávají auta s emisemi pod 50 g CO2 /km rabat ve výši 4 000 eur. Ve Velké Británii dostává kupující dotaci pro nákup elektromobilu ve výši 4 500 liber. Je-li v Japonsku rozdíl mezi cenou elektromobilu a srovnatelného auta s benzínovým pohonem menší než zhruba dvě stě tisíc korun, obdrží kupující elektromobilu dotaci v přepočtu mezi 100 a 175 tisíci korun. Ve Spojených státech užívají elektromobily daňové kredity až do výše 7 500 dolarů. Dotace se liší stát od státu. V Číně majitelé elektromobilů neplatí registrační daň a spotřební daň. V přepočtu na dolary dělá podpora 6 až 10 tisíc dolarů.

Ale existují i jiné formy motivace automobilistů k přechodu na elektromobily. Například v Německu může místní radnice umožnit elektromobilům jízdu v rychlých pruzích, vyhrazených autobusům, anebo vjezd do jinak zakázaných zón. Toto upravuje dokonce zákon z roku 2015. V Rakousku mají elektromobily poznávací značky psané zelenou, nikoli černou barvou, což umožňuje  samosprávám je zvýhodňovat při vjezdu a parkování ve městech.

E.ON RÁDCE: KOLIK STOJÍ NEJLEVNĚJŠÍ ELEKTROMOBIL? CENA VÁS PŘEKVAPÍ

Podpora e-mobility se nevztahuje jen na nákup automobilů, ale i na výstavbu nabíjecích stanic. Ve Spojených státech bylo instalováno jen v roce 2015 celkem 36 500 veřejných nabíjecích stanic, které byly financovány z federálních peněz. Francie nabízí daňové odpočty pro firmy, které instalují a provozují nabíjecí stanice alespoň ve dvou různých regionech. V Japonsku dostaly firmy instalující nabíjecí stanice dvě třetiny investičních nákladů od vlády. Cíle počtu nabíjecích stanic jsou vysoké. Francie plánuje 7 milionů nabíjecích zásuvek do roku 2030.

A jaká je aktuální situace u nás doma? Přijímání žádostí do Programu ministerstva průmyslu pro podporu elektromobility, který byl určený pro podnikatele, je již uzavřeno. Z veřejných zdrojů se dočteme, že s žádostí o dotaci uspělo 53 podnikatelů, kteří dostali dotaci na elektromobil či nabíjecí stanici a celkově ministerstvo vyplatilo 40 milionů korun. Kolik elektromobilů či nabíjecích stanic kdo a kde dostal, však zatím veřejně známé není. Další ministerstvo, tentokráte životního prostředí, nedávno spustilo program, díky kterému mohou o dotaci na koupi elektromobilu požádat obce a kraje. Program je stále v běhu.

Česká republika však doposud nemá žádný program podpory nákupu elektromobilů, který by byl určen pro běžné občany. A vláda nemá ani jasný plán rozvoje a investic do sítě nabíjecích stanic, která je pro rozvoj elektromobility nezbytnou podmínkou. Inspirativních přístupů z celého světa je celá řada. Takže už jde jenom o to vybrat ten správný a nenechat si ujet… elektromobil.

Témata:

Doporučujeme

Jak dosáhnout největších úspor za energie?

E.ON Rádce vám rád poradí, jak na to.