Je lepší CNG, elektro nebo LPG? Srovnáváme alternativní pohony

V posledních letech registrujeme značný nástup obnovitelných zdrojů energie. Rozšířily se do povědomí veřejnosti a raketově roste míra, jakou je využíváme. Zdroje energie jsme si tedy v posledních letech rozškatulkovali na ty obnovitelné, dobré, a nerostné, špatné. To ale vůbec není správně. Ne každé fosilní palivo je nutně neekologické. Skvělým příkladem tvrzení, že zdroje energie nemůžeme vidět černobíle, jsou paliva jako například LPG nebo CNG. Ty při spalování uvolňují daleko méně zplodin a navíc dokážou ušetřit i vaší peněžence.

Pohon na LPG je mezi motoristy velice dobře známý. Naopak v posledních letech se toto alternativní fosilní palivo dostává do pozadí díky narůstající oblibě vozů na CNG.

Jaký je rozdíl mezi LPG a CNG?

Nejprve bychom si měli říci, jaký je vlastně rozdíl mezi LPG a CNG. Zkratka LPG pochází z anglických slov Liquid Petroleum Gas, tedy zkapalněný ropný plyn. Jde  o vedlejší produkt, který doprovází těžbu ropy. V nádržích osobních aut se nachází ve zkapalněném skupenství. Jeho největší výhodou jsou nižší emise a levnější provoz vozu. Jeho litrová spotřeba je u osobních aut sice vyšší než v případě benzinu, na druhou stranu je ale LPG výrazně levnější a produkuje mnohem méně zplodin. Omezením vozů spalující LPG je zákaz vjezdu do podzemních garáží. LPG je totiž těžší než vzduch a při případném úniku jej není možné běžně odvětrat.

Zkratka CNG nebo BioCNG označuje anglická slova Compressed Natural Gas. Tedy zemní plyn, vyrobený z obnovitelných zdrojů stlačený většinou na 200 barů. Již zde je jasně patrná výhoda CNG oproti LPG – obnovitelnost. CNG se nachází v nádržích vozidel v plynném skupenství. Na rozdíl od LPG se spotřeba i množství CNG počítá v kilogramech, a ne v litrech. Vedle obnovitelnosti je největší výhodou CNG vysoká míra úspory a výrazně nižší množství zplodin uvolněných do ovzduší.

1
Pistol plnící stanice CNG

V dnešní době výroba nových vozů na LPG výrazně ubývá. Aktuálně tyto modely nabízí pouze čtyři výrobci automobilů (Dacia, Fiat, Hyundai, Opel). LPG se tak aktuálně stává oblastí, kde profitují především dílny specializující se na přestavby starších vozů na tento typ paliva. Taková úprava je oblíbená především o majitelů benzinových aut, kdy může přinést opravdu významnou finanční úsporu. Na spalovaní LPG je možné upravit i dieselový motor. Tato přestavba je ale finančně výrazně náročnější a nemusí se vyplatit.

Naopak vozům spalujícím CNG se daří na výbornou. Stále se setkáváme s novými modely i rostoucí poptávkou po nich. V tomto směru jsou aktuálními lídry prodejů vozy koncernu Volkswagen. A právě na jeho nejznámějším modelu si můžeme ukázat, jak si vede CNG vedle dalších pohonů.

Vyplatí se jezdit na CNG? Podívejme se na modelový příklad

Model Volkswagen Golf je nejprodávanější osobní auto v Evropě. Je nabízen v několika karosářských variantách a s pestrou paletou motorizací. Ty spalují benzin, naftu i CNG. Vedle těchto modelů využívající fosilní paliva existuje i jeho elektrická varianta s názvem e-Golf.

Pro naše srovnání jsme vybrali 4 varianty Golfu – 1,4 TGI, 1,5 TSI, 1,6 TDI a e-Golf. Všechny čtyři modely jsme porovnali v přiložené tabulce na základě pořizovací ceny, spotřeby paliva na 100 km a provozních nákladů na 1 ujetý km, v závislosti na aktuální ceně daného paliva.

tabulka

Z naší tabulky jasně vyplývá, že z pohledu nákladů na jeden ujetý kilometr je nejlepší variantou elektrický pohon. Navíc, pokud jeho majitel vlastní i fotovoltaickou elektrárnu s akumulátorem, jezdí prakticky zadarmo (pokud nepočítáme pořizovací náklady za vůz a fotovoltaický systém s akumulátorem). Problémem elektromobilu je ale jeho vysoká pořizovací cena. Naprosto nejlépe z našeho srovnání tedy vychází vůz, jehož motor spaluje CNG.

SOUTĚŽTE DO 7.11. SE SPOLEČNOSTÍ E.ON  O ZAPŮJČENÍ VOLKSWAGEN GOLF TGI NA JEDEN MĚSÍC.

Témata:

Doporučujeme

Další
V Německu byl spuštěn provoz prvního vodíkového vlaku na světě