Kde pořídit elektromobil a čemu se naopak vyhnout při jeho nákupu?

Na našem portále se elektromobilům a elektromobilitě obecně věnujeme poměrně často. Pravidelně našim čtenářům přinášíme informace o představení nových modelů, analýzy vlivu elektromobility na distribuční síť i vize, kam se může doprava v budoucnu posunout. Ještě nikdy jsme si ale neřekli, kde se dá takový elektromobil pořídit.

Oficiální dealerství

V případě, že se rozhodnete pro koupi elektromobilu od některé ze zavedených automobilek, není jednodušší varianty než se osobně vypravit do dealerství značky, kde si svůj elektromobil zakoupíte stejně jako každý jiný automobil.

bmw i3
BMW i3 v pražském showroomu obchodu Alza.cz

E.ON RÁDCE: KDE KOUPÍM, NEBO PRODÁM ELEKTROMOBIL? BAZAR JE RIZIKOVÝ

Když není dealerství po ruce

Problém ovšem nastává v momentě, kdy se rozhodnete pro koupi elektromobilu, jehož značka v České republice nemá oficiální dealerství. V takové případě máte dvě možnosti. Za prvé se po dealerství můžete poohlédnout za hranicemi. To platí například u americké automobilky Tesla. Ta sice v Čechách vlastní prodejní sítí nedisponuje, ačkoli první showroom značky na našem území je již budován ve Vestci u Prahy. Český zákazník se ale může vydat do Vídně, kde se nachází oficiální prodejní místo i autorizovaný servis Tesla, a zakoupit si vůz tam. Druhou možností je využít služeb lokálních prodejců, kteří sice elektromobily prodávají, ale nepatří mezi oficiální dealery určité značky. Jedním z těchto „obchodníků s elektromobily“ je například největší český internetový obchod – Alza.cz. Více se o nákupu elektromobilu u tohoto prodejce můžete dočíst v rozhovoru se zástupcem Alza.cz Jaromírem Řánkem, který nedávno vyšel na našem webu. Není to ale jen Alza. Na českém trhu na podobném principu operuje hned několik dalších prodejců elektromobilů jako například TrendPark nebo Protech.

Autobazary zatím vyčkávají

Do teď jsme se ale bavili pouze o prodeji nových elektromobilů. Češi jsou přitom milovníci ojetin. Ze statistik vyplývá, že více než polovinu všech prodaných aut na našem území tvoří ojetiny. S prodejem elektromobilů je to ovšem jiné. Zatímco u ojetin se spalovacím motorem se průměrný věk vozu pohybuje kolem osmi let, podobně „staré“ elektromobily v bazaru jen tak nepotkáte. Hlavním důvodem, proč starší elektromobily na trhu s ojetými vozy netáhnou, jsou náklady na výměnu baterie. Ty tvoří nejdražší část elektromobilu a zároveň jde o součást, která podléhá největšímu opotřebení. I to je důvod, proč některé elektromobily po pěti letech ztratí až 90 % své původní ceny. Výměna baterie totiž není nic jednoduchého a například u modelu Nissan Leaf tento krok vyjde při nejmenším na 150 000 Kč. Právě proto velké sítě autobazarů zatím vyčkávají s masovým zařazením elektromobilů do svého portfolia a elektřinou poháněné vozy se v jejich nabídkách objevují jen zřídka kdy a zpravidla jde o mladší vozy.

bmw i3

E.ON RÁDCE: KDE KOUPÍM, NEBO PRODÁM ELEKTROMOBIL? BAZAR JE RIZIKOVÝ

Elektromobil na „operák“

Operativní leasing je trend, který v poslední době patří mezi nejoblíbenější formy pořízení vozu, a platí to i v případě elektromobilů. Možnost dlouhodobého pronájmu, kdy je uživatel vozu oproštěn od pravidelných i neočekávaných nákladů na provozu vozu. Užívání elektromobilu na operativní leasing nabízí celá řada společností, ať už prodejci běžných automobilů nebo firmy zaměřené speciálně na prodej elektromobilů jako například společnost Elektracars.

Témata:

Doporučujeme

Další
89 % Čechů uvádí, že pro jízdu do práce by jim stačil elektromobil. Pořídit si ho plánuje polovina z nich