Průvodce klimatizací pro začátečníky


Sdílejte:

klimatizace

Výjimečně vysoké teploty v letošním roce srazily spotřebu zemního plynu v celé České republice. V létě ale naopak přicházejí ke slovu klimatizace. Jak vybrat tu správnou?

Klimatizace, obvykle označovaná také zkratkou AC (z anglického Air Conditioning), se využívá především v horkých letních měsících. Jde o zařízení principiálně podobné tepelnému čerpadlu. Klimatizace dnes nejčastěji najdeme v autech, domácnostech a kancelářích.

Zařízení funguje tak, že nasává čerstvý vzduch zvenčí, který následně upravuje a vypouští do obytného prostoru. Vzduch prochází nejrůznějšími filtry, ale především je upravena jeho teplota a vlhkost. Zatímco na vnitřní straně vychází z ventilátoru klimatizačního zařízení studený vzduch, na druhé straně, do venkovního prostoru, musí odcházet vzduch teplý.
    
Celý klimatizační přístroj obvykle tvoří několik částí, pročež se tyto jednotky označují jako „split“ či „multisplit“. Venkovní jednotka se nejčastěji umisťuje na střechu, venkovní zeď či balkon. Vnitřní jednotka se pak nejčastěji umisťuje pod okno, na strop či vrchní část stěny.

Jak vybrat klimatizaci?

Nabídka klimatizací na českém trhu je dnes velmi pestrá. A to i přesto, že v domácnostech se zde klimatizace teprve začínají uchycovat. Dvě hlavní kategorie tvoří mobilní a nástěnné klimatizace. Mobilní lze snadno přesouvat z pokoje do pokoje. Nebývají ale tak výkonné (cca od 2000 W do 3500 W) a navíc jsou hlučnější a méně energeticky efektivní. Výkon klimatizace je dnes brán jako ten zdaleka nejdůležitější údaj.

Jednoduše řečeno platí, že čím větší prostor chcete klimatizovat, tím vyšší výkon klimatizace budete potřebovat. Zároveň je ale třeba pamatovat i na fakt, že klimatizace je výkonný elektrický spotřebič s vysokou spotřebou elektřiny. Proto je dobré umisťovat jej do místností, kde žádné jiné výkonné spotřebiče (jako pračka, myčka, sušička apod.) neběží. Běžná stacionární klimatizace má výkon od 2500 W do 5000 W.

Dost možná druhým nejdůležitějším parametrem při výběru klimatizace je pochopitelně cena. Ta je odvislá od výkonu, ale také značky. A značka zase určuje design, tedy to, jak dobře klimatizační zařízení zapadne právě do vaší domácnosti. 

Obecně lze říci, že klimatizace známých značek (LG, Panasonic, Airwell) patří mezi ty dražší, ale spolehlivé a designově povedené. To samozřejmě neznamená, že by levnější přístroje od méně známých značek nutně musely být méně spolehlivé nebo nevzhledné. Vždy je ale potřeba dobře vybírat - ověřit si poskytovanou záruku, servis (a jeho cenu) i všechny parametry, případně si projít nezávislé odborné testy.

Pozor na spotřebu i zdravotní rizika

Klimatizaci je vždy třeba správně nastavit. Obvykle by měla trvale udržovat vnitřní teplotu kolem 24 °C. Rozdíl teplot mezi vnitřní obývanou místností a venkovním prostředím by nicméně nikdy neměl přesáhnout 7 °C. Relativní vzdušná vlhkost by pak klimatizací měla být udržována na rozmezí 35 % až 60 %.

Při nedodržení těchto pravidel mohou vznikat zdravotní rizika. U citlivějších osob se objevují zejména angíny, bolesti v krku či nachlazení. Chybné nastavení klimatizace (přechlazování místností) zároveň výrazně zvyšuje spotřebu elektrické energie, a tedy i provozní náklady klimatizace. 

Klimatizace dnes proto bývají vybaveny energetickým štítkem, který vám rychle a přehledně vypoví vše o energetické účinnosti zařízení. Samozřejmě platí, že ty účinnější (zelené energetické štítky C až A) bývají dražší. Moderní klimatizační jednotky bývají navíc vybaveny invertorem, který může výrazně snížit spotřebu energie. Během podzimu může klimatizace sloužit také k mírnému vytápění místností. 

Nezanedbatelné jsou i servisní náklady klimatizace. Každé klimatizační zařízení totiž vyžaduje pravidelnou údržbu. Především se jedná o výměnu filtrů. Orientační cena klimatizace pro dům či byt o třech místnostech se pohybuje kolem 40 000 Kč. Další náklady ale představuje montáž, která obvykle vyjde na přibližně 10-15 000 Kč.

Témata:
Sdílejte:

Doporučujeme

To nejlepší, co jsme podle čtenářů v roce 2016 napsali

Podívejte se na nejlépe hodnocené a nejčtenější články z minulého roku.