Láska k veteránům a elektromobilům se nemusí nutně vylučovat

Rok co rok tradiční i nově vzniklé automobilky představují desítky konceptů i reálných, sériových elektromobilů. Ačkoli by se na první pohled mohlo zdát, že doba, kdy se elektromobilita stane masovou záležitostí, klepe na dveře, masovému rozšíření výroby elektromobilů brání především jejich stále omezený dojezd, malý počet dobíjecích stanic, zdlouhavé dobíjení a samozřejmě vysoká cena. Ostatně jsou si toho vědomy i samotné automobilky. Elektromobilů, které svým designem připomínají běžné vozy se spalovacím motorem, je jako šafránu a většina elektrických aut se chlubí futuristickým designem, který jako by hlásal, že elektromobily do našeho světa ještě nepatří.

Jak to ale ve světě chodí, najdou se i výjimky, které jdou přesně opačným směrem než mainstreamová konkurence. Jednou z těchto firem, které „dělají věci jinak“, je i malá dílna EV West, vedená Michaelem Breamem.

Mezi budovami velkých obchodních skladů v kalifornském městě San Marcos nedaleko San Diega se nachází skromná automobilová dílna, která ve světě jen těžko hledá konkurenci. Vlastně na první pohled by jen málokdo hádal, že jde o dílnu nebo garáž. Štiplavou vůni benzínu, mastné skvrny od oleje, a dokonce ani plakáty se spoře oděnými ženami zde neuvidíme. Naopak, místo připomíná spíše počítačovou laboratoř, což ještě umocňuje přítomnost výkonného akumulátor Tesla Powerwall, který se nachází v rohu místnosti a schraňuje v sobě energii z 18 solárních panelů, které jsou umístěny na střeše garáže. Jak vidno, EV West není běžnou autodílnou, ale vysoce specializovanou společností, která ručně mění moderní i historické automobily se spalovacími motory na elektromobily. Michael Bream a jeho tým deseti techniků se v rámci své práce nezastaví téměř před ničím. Mezi jejich nejlepší kousky patří výměna spalovacího motoru za elektromotor se soustavou výkonných baterií u dodávky Volkswagen Van nebo u Volkswagenu Brouk, včetně úpravy podvozku pro jízdu v terénu. Za vrcholné dílo této malé kalifornské společnosti můžeme považovat přestavbu italského supersportu z roku 1978 – Ferrari 308 GTS. Jeho majitel jej objevil v zuboženém stavu na skládce. Vůz byl poničen požárem. Podařilo se mu jej odkoupit za zlomek původní ceny a pustil se do náročné renovace. Problém byl ovšem se zničeným motorem. Namísto shánění původního třílitrového vidlicového osmiválce se Eric Hutchison rozhodl vůz svěřit do rukou společnosti EV West, která jej vybavila výkonným elektromotorem a bateriemi z vozu Tesla Model S.

S prací zmíněné společnosti, která každý rok přetvoří zhruba deset konvenčních aut na elektromobily, se můžeme ale setkávat i na obrazovkách televize, tedy v dnešním světě už spíše na obrazovkách chytrých přenosných zařízení. Michael Bream totiž velice intenzivně spolupracoval s americkým zastoupením společnosti E.ON během natáčení jejího propagačního spotu s názvem „Freedom is electric“.

V tomto videoklipu se energetické společnosti E.ON podařilo bok po boku postavit ty nejzajímavější ručně postavené elektromobily z celé Ameriky. Ty pocházejí jak z garáží nadšenců, tak i z dílen začínajících start-upů. Vedle zářivě žlutého Volkswagenu Brouk z dílny EV West si na videu můžete všimnout dalších zajímavých upravených elektromobilů.

Pozornost přitahuje například blankytně modrá replika britského roadsteru AC Cobra, která pod svou dlouhou kapotou ukrývá namísto osmiválcového motoru sadu lithium-iontových baterií. Ty zásobují energií elektromotor vypůjčený z vozu Tesla Model S. Díky němu a nízké hmotnosti dokáže vůz zrychlit z 0 na 100 km/h za pouhé 3 vteřiny.

Nejsou to ale jen upravená historická auta, která se nám na videospotu prezentují. Vedle nich si můžeme všimnout například tajemného, až děsivého supersportu jménem Tachyon Speed. Ten pochází z dílny americké společnosti Raesr a mohli bychom jej s nadsázkou připodobnit k Batmobilu. Tento vůz je jediný svého druhu a slouží firmě Raesr především k demonstraci jejích schopností. Vůz zaujme odvážně tvarovanou karbonovou karosérií, tandemovým uspořádáním dvojice sedadel a absencí dveří. Namísto toho se u vozu odklápí pro nasednutí jeho vrchní část. Tím vším nám připomíná spíš stíhačku než auto. Tachyon Speed je poháněn šesti elektromotory o celkovém výkonu převyšujícím hodnotu 1200 koňských sil. Díky tomu a nízké hmotnosti dokáže zrychlovat z 0 na 100 km/h za méně než 3 sekundy. Údaj o dojezdu na jedno nabití výrobce bohužel nezmiňuje.

Na své si ale přijdou i milovníci jednostopých vozidel. V propagačním snímku společnosti E.ON máme totiž možnost spatřit i elektřinou poháněnou motorku. Jedná se o model Lightning LS-218 a aktuálně tento elektrický superbike drží titul Nejrychlejší sériová motorka na světě a rovněž jde o motorku, která drží absolutní rekord v legendárním závodě do vrchu Pikes Peak, kdy své benzín požírající soky porazila o víc jak 20 sekund. Motorka je poháněná elektromotorem o výkonu 200 koní a na jedno nabití dokáže urazit 160-180 km (v závislosti na zvolené variantě baterií).

Témata:

Doporučujeme

Další
Sedmý ročník Czech New Energies Rallye je za námi. Kdo zvítězil v oblíbené rallye pravidelnosti?