Na návštěvě ve Škoda Auto DigiLab, místě, kde se utvoří budoucí podoba mobility

Moderní společnost v současné době stojí na prahu velkých změn. Osobní vlastnictví se pro mladé lidi stává přežitkem, který přináší pouze starosti a zbytečné investice. To platí hlavně v otázce nákupu osobních aut. Ačkoli v celospolečenském měřítku prodeje aut stále rostou, u mladé městské populace do 24 let je tomu naopak.  Mobilita dnes už není spojena s nutností osobně vlastnit auto. Stala se z ní služba, čímž se otevírají zcela nové možností pro její nabízení i využívání. Toho se snaží využít nové i zavedené společnosti. Jednou z nich je i česká Škoda Auto se svou dceřinou společností Škoda Auto DigiLab, kam jsme se nedávno vypravili na návštěvu.

Škoda DigiLab

Nacházíme se v jedné z kancelářských budov, kterých je v Holešovicích nepočítaně. Kancelář, kde právě sedíme, je ale jiná než ty ostatní. Už jen proto, že jinde na stěnách jen tak neuvidíte části automobilové karoserie jako dekoraci. Není ale čemu se divit. Za návrhem originálně pojatých prostor kanceláří Škody Auto DigiLab stojí stejné designové studio, které navrhuje osobní vozy s okřídleným šípem na kapotě.

Hlavním předmětem zájmu DigiLabu je mobilita. Zhruba před rokem, kdy tato společnost přišla na světlo světa, na jejich projektech v pražských Holešovicích pracovalo zhruba 20 zaměstnanců. Dnes je DigiLab na dvojnásobku.

Škoda DigiLab

„Chceme budovat nové digitální obchodní modely, produkty a služby,“ říká vedoucí Škoda Auto DigiLab Jarmila Plachá. „Nemusíte přece nutně vlastnit auto, abyste byli mobilní. Chceme se proto soustředit na různá řešení mobility ušitá na míru potřebám zákazníka.“

Business developeři, projektoví manažeři a další zaměstnanci se zde aktuálně podílí na 40 projektech v různé fázi rozpracovanosti. Šest z nich je dokonce již na trhu. Mezi nejznámější projekty, které se zde zrodily, patří například carsharingová služba HoppyGo a CareDriver (služba zabezpečující služby mobility pro malé děti, seniory a zdravotně handicapované v Mnichově a Wolfsburgu).

Martin Ježek
DigiLab Martin Ježek, mluvčí společnosti Škoda Auto DigiLab

„Škoda Auto DigiLab si velmi dobře uvědomuje, že musí být rychlý. Pokud najdeme nápad, je pro nás obrovskou motivací rychle ho odzkoušet a dojít k závěru, zda je výhodné ho přivést do další fáze nebo dokonce přivést na trh. V ideálním případě tento proces trvá několik týdnů, maximálně několik měsíců. Nemůžeme si dovolit, aby to trvalo déle. Trh je v obrovském pohybu a flexibilita je ze všeho nejdůležitější,“ okomentoval činnost Škody Auto DigiLab Martin Ježek, mluvčí společnosti.

Jak bylo již zmíněno, mobilita je pro Digilab hlavní obor zájmu, není ale jediný. Holešovickou kanceláří prochází i další projekty, které mají co nabídnout i samotné Škodě Auto ve vývoji, výrobě a dalších odvětvích automobilového trhu.

Škoda DigiLab

Škoda Auto DigiLab navíc pravidelně podporuje akce pro mladé talenty. Ti získávají možnost podílet se na zajímavých projektech nebo mají možnost přímo rozvíjet svůj vlastní projekt a své vlastní nápady. Mezi projekty pro mladé talenty, které Škoda DigiLab podporuje, patří například Smart Mobility Hackathon nebo Smart Energies Hackathon, jež se zaměřují na hledání nových myšlenek v mobilitě i energetické budoucnosti měst.

„V našem Škoda DigiLabu pracujeme na inovativních nápadech, díky nimž má být mobilita stále efektivnější, komfortnější a bezpečnější. Přitom sázíme i na náměty externích kreativních hlav,“ komentuje Andre Wehner, Chief Digital Officer Škoda Auto, a dodává: „Neustále investuje do rozvoje chytrého auta a služeb kolem něj, ale bez budoucí chytré infrastruktury ve městech nebude možné využít obrovský potenciál konektivity naplno. Z tohoto důvodu hledáme nové nápady na poli konektivity a mobility pro chytrá města. Chytré nápady pak budeme s jejich autory dále rozvíjet.“

Škoda DigiLab

Témata:

Doporučujeme

Další
Třebíč má zamířeno na rozvoj elektromobility a smart city