Nejodvážnější koncepty létajících prostředků budoucnosti

Zdá se, že rok 2020 s sebou přinese technickou revoluci. Tento letopočet si většina velkých společností vytyčila pro představení svých nejpřevratnějších technologií. Mnoho z jejich plánů se týká elektromobility. Nemají to být ale jen pozemní dopravní prostředky. Několik velkých hráčů z automobilového a leteckého průmyslu by ve zmíněném roce na trh rádi uvedli i použitelné létající osobní dopravní prostředky poháněné elektřinou. Ty nejzajímavější létající stroje, kterých bychom se v příští dekádě mohli dočkat, si můžete prohlédnout níže.

KOLIK STOJÍ NEJLEVNĚJŠÍ ELEKTROMOBIL? CENA VÁS PŘEKVAPÍ.

 

Po ulicích chce Uber dobít i vzdušný prostor

UBER AIR

Jedním z největších průkopníků v oblasti létajících strojů budoucnosti je americká společnost Uber. Kalifornská společnost veřejnosti představila už několik verzí a generací svých autonomních létajících dopravních prostředků. O tom, že Uber bere vývoj těchto strojů smrtelně vážně, svědčí fakt, že spolupracuje hned s pěti technologickými společnostmi, které patří mezi naprosté špičky ve vývoji lehkých letadel, autonomních leteckých systémů a rotorových systémů. Významným partnerem je při vývoji autonomního létajícího stroje i americký Národní úřad pro letectví a kosmonautiku neboli NASA. První sériový létající stroj UBER by měl zákazníky přepravit už v roce 2023.

 

Terrafugia s Geely v zádech

Terrafugia TF-X

Terrafugia patří mezi společnosti, které se snahou vytvořit létající osobní dopravní prostředek využitelný ve velkých městech přišla jako jedna z prvních. Ačkoli její začátky byly opravdu těžké a jen málokdo věřil, že by se vývoj a výzkum této malé společnosti mohl vyplatit, v loňském roce celou společnost Terrafugia odkoupil čínský gigant Geely, koncern, který vlastní například automobilku Volvo. Prvního výrobku značky Terrafugia se na trhu máme dočkat už v příštím roce. Bude se jednat o lehký stroj, který můžeme označit za létající auto kombinující spalovací a elektrický motor. Plně elektrického létajícího stroje Terrafugia bychom se mohli dočkat v roce 2025. Cena prozatím nebyla zveřejněna.

 

Lilium

Lilium

Pod názvem Lilium se skrývá společnost, které se jako první na světě podařilo postavit funkční prototyp proudového letadla poháněného čistě elektřinou s vertikální dráhou vzletu a přistání. Zmíněný německý stroj je navíc plně autonomní a má za sebou už několik desítek úspěšných leteckých testů. Dvoumístný létající stroj, který je poháněn 36 elektrickými proudovými motory, představuje ale jen začátek. Sám ředitel společnosti Lilium, Daniel Wiegand, oznámil, že jeho inženýři po úspěšných testech dvoumístného stroje už pracují na dalším prototypu. Tentokrát pětimístného, na základě kterého má vzniknout i sériový produkt.

 

Autonomní letecké taxi pro Dubaj

 EHANG 184 AAV

O autonomních dronech, které budou schopny přepravovat cestující ve velkých městech jako taxi služba, se prakticky vždy mluví v budoucím čase. V Dubaji je tomu ale jinak. Místní by podobný typ osobní dopravy rádi spustili co nejdříve. Z toho důvodu zde už přes rok provádí ostré testy čínská společnost Ehang. Ta už v roce 2016 představila model EHANG 184 AAV. Jednomístný autonomní dron, který je schopen přepravit osobu o hmotnosti do 100 kg na krátkou vzdálenost do 5 km. Ehang uvádí, že od začátku vývoje do června 2018 již model 184 AAV absolvoval přes 1 000 testovacích letů. Společnost navíc nedávno představila i druhou verzi osobního dronu – 216 AAV. Ta je již schopna přepravit 2 osoby na vzdálenost 8 km. Tuto verzi autonomního dronu si nedávno vyzkoušel i nizozemský princ.

 

Rolls-Royce s ambicí stát se lídrem trhu

Rolls-Royce eVTOL

Značku Rolls-Royce má většina z nás spojenou především s výrobou přepychových limuzín. Věděli jste ale, že Rolls-Royce patří mezi nejstarší výrobce leteckých motorů a v rámci rozsahu produkce mu dnes patří celosvětově druhé místo? Není tedy divu, že i Rolls by se rád ve 20 letech 21. století stal jedním z lídrů na poli vzdušných dopravních prostředků. V červnu 2018 dokonce představili koncept elektrického létajícího stroje s vertikálním vzletem. EVTOL, jak je letoun označován, je poháněn šesticí sklopných rotorů. Zde Rolls-Royce těží ze svých zkušeností s leteckým průmyslem, tuto technologii totiž už dlouhá léta používá u svých leteckých motorů na fosilní paliva. Vedení společnosti uvedlo, že tento koncept vznikl zcela nezávisle na automobilové divizi. Nemá se totiž jednat o luxusní osobní stroj pro několik vyvolených. EVTOL by své uplatnění měl najít především u hromadné dopravy nebo při humanitárních či militárních operacích.

KOLIK STOJÍ NEJLEVNĚJŠÍ ELEKTROMOBIL? CENA VÁS PŘEKVAPÍ.

 

Volocopter

Volocopter 2X

O výrobu malé autonomní helikoptéry, která by v budoucnosti mohla plnit funkci létajícího taxíku, se snaží start-up Volocoper. S tím nedávno spojil síly počítačový gigant Intel. Díky značné finanční i technologické podpoře Intelu byla na letošní výstavě CES v Las Vegas prezentována druhá verze autonomního dronu pro 2 pasažéry. Slovo dron je skutečně namístě, místo jednoho velkého rotoru totiž Volocepter využívá systém devatenácti malých rotorů. Aktuální verze letounu se ve vzduchu dokáže udržet pouze 30 minut. Jeho tvůrci to ale nevidí jako zásadní problém. Volocopter je dle jejich slov aktuálně navržen k rychlému přesunu na kratší vzdálenosti. Jde tak o alternativu k dopravě ve velkých městech.

 

Autonomní letecké taxi Airbusu

Vahana

Airbus  aktuálně patří mezi jednu z nejúspěšnějších společností v leteckém průmyslu a tento status by si Němci rádi udrželi i v dalších letech. Snaží se intenzivně pracovat i na poli osobních létajících prostředků pro blízkou budoucnost. Z důvodu urychlení tohoto výzkumu byla v Silicon Valley založena mladá dceřiná společnost Airbusu s názvem A3. Jejím prvním počinem se stal prototyp Vahana. Podobně jako většina zmíněných konceptů a prototypů disponuje Vahana sklopnými rotory, které jí umožňují vzlétat a přistávat jako helikoptéře. Vahana se aktuálně považuje za jeden z nejlépe připravených projektů podobného typu. Jednomístný stroj za sebou má už několik úspěšných testovacích letů. Do výroby a ostrého provozu by jej společnost A3 ráda nasadila v roce 2020.

 

Napůl autem napůl helikoptérou

Pop.Up Next

S možná nejzajímavější myšlenkou, jak spojit auto a letadlo, přišla trojice Audi, Airbus a Italdesign. Výsledkem kolaborace zmíněných společností je koncept Pop.up Next. Jedná se o vizi malého městského, plně autonomního, elektromobilu. Jediným stiskem tlačítka se z něj ale rázem stane helikoptéra se čtyřmi rotory. Ty si s sebou vůz ovšem nevozí. Celý rotorový systém jednoduše sám přiletí jako obrovský dron, připojí se ke kabině a vznese se do vzduchu. Během toho se kabina odpojí od podvozku, který by byl ve vzduchu jen zbytečnou zátěží a na zemi jej mohou využít další cestující, kteří naopak k danému místu právě přiletěli.

Témata:

Doporučujeme

Další
Jak moc se snižuje dojezd elektromobilů v zimě a jak se dá prodloužit?