VIDEO: Nejrychlejší kolo na světě, které může jednou nahradit auto


Sdílejte:

Vývojem strojů a dopravních prostředků poháněných lidskou silou se v současné době zabývá mnoho výzkumných teamů, jež zaštiťuje světová organizace WHPVA (World Human Powered Vehicle Asociation). Členové této organizace stavějí různé dopravní prostředky, které dokáží létat, jezdit nebo plout. V tomto článku se podíváme na kategorii Pozemní HPV – Velomobily, jež by v budoucnosti mohly zasáhnout do každodenní veřejné dopravy a částečně omezit užívání klasických automobilů.

Světové rekordy z Holandska

Holandský Human Power Team je jedním z těch, kteří se svým neustálým vývojem snaží ukázat, jakých limitů může dosáhnout čistá biologická síla lidského těla. Už jejich třetí model se jménem VeloX3 dosahoval rychlosti až 133 km/h a překonal světový rekord.

Team vývojářů modelů VeloX se skládá převážně ze studentů Technologické Univerzity v Delftu. V jejich dílnách vzniká mnoho nových nápadů, které posouvají technologii přepravy osob vlastní silou. Jejich modely jsou již několik let testovány nedaleko městečka Battle Mountain na silnici vedoucí Nevadskou pouští, která je pro tyto účely ve večerních hodinách uzavřena. Zde bylo také dosaženo světového rychlostního rekordu s modelem VeloX3.

E.ON RÁDCE: JAK POZNÁM DOBRÉ ELEKTROKOLO?

V současné době jsou ve vývoji dva nejprogresivnější modely. VeloX6 je pokračováním vítězného VeloX3 a spíše než o dopravní prostředek běžného denního užití se jedná o závodní model. Ať již mluvíme o podvozku z extrémně tvrdého odlehčeného karbonu, aerodynamice testované ve větrném tunelu ve vesmírném centru, speciálním převodovém systému či součástkách tištěných 3D tiskárnou – veškeré komponenty VeloX6 jsou konstruovány a navrženy individuálně a na míru.

Dokáže kolo nahradit osobní auto?

velox
autor: Bas de Meijer

Práce v Human Power Team pro většinu vývojářů neznamená pouze možnost překonání světového rekordu, především jde o průkopnický projekt schopný zvýšit frekvenci každodenního užívání jízdního kola jako plnohodnotného dopravního prostředku. Druhým zmiňovaným projektem je model Velo Tilt, dílo Wima Schermera, schopné i při velmi malé námaze jet až 60 kilometrů v hodině. Vysoký potenciál tohoto projektu by do budoucna mohl přinést alespoň částečnou redukci nadužívání automobilů při běžné pracovní dopravě. Jen v Čechách urazí každý řidič v průměru 15 000 km ročně. Tyto cesty by bez větší námahy a spalování fosilních paliv mohly být absolvovány právě díky Velo Tilt.

Velo Tilt nabízí dostatečně velký kufr schopný pojmout běžná denní zavazadla a díky pevné základně tří kol s ním může snadno operovat i ten největší začátečník (to je definitivní výhodou oproti VeloX, což uznává i jeho hlavní konstruktér). „Ke všem našim jezdcům chovám velký respekt. Sám bych v tom jezdit nemohl. Spadl bych hned po pár metrech,“ přiznává Dennis Berckmoes, vedoucí konstrukčního teamu.

Většina řidičů VeloX pochází z řad atletů Amsterdamské Univerzity. Velice složitým ovládacím prvkem je kamerový systém, který umožňuje řidiči sledovat okolní dění. Je to jediný způsob, jak vidět z kokpitu vozidla na cestu, což manipulaci neusnadňuje. Společně s jeho vratkostí je VeloX určeno opravdu jen pro malou hrstku uživatelů z řad atletů a profesionálních jezdců.

Dennis doufá, že další generace VeloX bude schopna dosáhnout rychlosti až sto kilometrů za hodinu. Největší vidinou pro Dennise a Wima je šetrnější zacházení s životním prostředím. „Mám auto na elektřinu, ale chtěl bych i takové kolo. Méně plynu v ovzduší znamená výhru pro nás všechny. Přesně to je síla, díky které ujedu ročně více kilometrů na kole nežli v autě.“

Témata:
Sdílejte:

Doporučujeme

To nejlepší, co jsme podle čtenářů v roce 2016 napsali

Podívejte se na nejlépe hodnocené a nejčtenější články z minulého roku.