Největší nabíjecí stanice světa vyroste už příští rok u německé dálnice

Počet elektroaut na silnicích se svižným tempem zvyšuje, a ta se stávají plnohodnotnou alternativou k vozům se spalovacím motorem. Tento trend musí pochopitelně následovat i infrastruktura pro jejich dobíjení na cestách, a nabíjecí stanice tak rostou jako houby po dešti. Více nabíjecích lokalit sice majitelům umožní pohodlnější rychlonabíjení blíže u domova, narůstající poptávce a frontám u nabíječek to ale nezabrání. Nabíjecí stanice se proto musí rozrůstat, aby dovedly obsloužit více zákazníků najednou. O tom, jak by mohla vypadat dobíjecí stanice pro desítky aut, má jasno společnost Sortimo, a proto plánuje postavit tu největší stanici, jaká kdy spatřila světlo světa.

E.ON RÁDCE: JAKÁ JE NEJVĚTŠÍ NABÍJECÍ STANICE V ČR PRO ELEKTROMOBILY?

Velkolepá výstavba by měla v příštím roce započít v blízkosti německé dálnice A8 mezi Mnichovem a Stuttgartem, kde vedle dobíjecí stanice vyrostou i kancelářské prostory, nákupní zóna a řada restaurací. S kapacitou 144 nabíječek by měla stanice dokázat obsloužit na čtyři tisíce aut denně. Rychlosti nabíjení ale tvůrci věnovali stejnou pozornost jako samotnému počtu nabíjecích přípojek. Asi šestina by jich měla podporovat nabíjení o kapacitě 350 kilowatt, což je více než dvakrát tolik, kolik současným uživatelům poskytují například superchargery od společnosti Tesla.

1

Ekologické smýšlení nebude proudit pouze z dobíječek, ale z celého komplexu stanice a přilehlých budov. Stanice by měla být vybavena solárními panely, které budou udržovat infrastrukturu v chodu, v případě potřeby odlehčí náporu dobíječek na rozvodnou síť a přebytky budou sdílet s domy v okolí. Na odpadní teplo z výkonných nabíječek se také myslelo, a jinak ztracenou energii tak bude moct stanice využívat k vlastnímu vytápění.

Při zapojení všech zamýšlených zdrojů obnovitelné energie by měla stanice přinést obrovskou úsporu spotřebovaných fosilních paliv i skleníkových plynů. Při ideálním vytížení by elektřina z dobíječek měla pohánět auta na vzdálenosti, které v ročním výhledu odpovídají téměř třiceti milionům litrů paliva projetých tradičními auty. Druhotným efektem je pak ochránění životního prostředí před šedesáti tisíci tunami oxidu uhličitého, které by auta se spalovacím motorem jinak vypustila do ovzduší.

Filozofií zamýšleného návrhu stanice je blízkost k přírodě, což dokládají travnaté střechy všech budov a kultivovaná zeleň v širokém okolí. Přilehlý prostor parku by měl tvořit ideální místo k odpočinku pro řidiče, kteří čekají na nabití svého vozu, stejně jako by měl v harmonii s ostatní infrastrukturou a službami sloužit obyvatelům nedalekého městečka Zusmarshausen.

2

Samotný název komplexu Innovationspark značí, že největší dobíjecí stanice nebyla tou největší prioritou. Úprava místa sousedícího s dálnicí se ukázala být ideální příležitostí, jak využít moderní a ekologická řešení při stavbě kancelářského jádra a plně představit a ukotvit elektromobily v ulicích vzkvétajícího maloměsta. Všechna instalovaná zařízení budou spolupracovat s mobilní aplikací, která řidičům usnadní nabíjení i čas strávený čekáním na stanici. Vedle online nákupů ve vedlejším středisku budou moci řidiči být přiřazeni k nabíječce ideální pro jejich vůz a dostanou notifikaci o ukončeném nabíjení.

E.ON RÁDCE: JAKÁ JE NEJVĚTŠÍ NABÍJECÍ STANICE V ČR PRO ELEKTROMOBILY?

Na nákladném projektu se podílela i spolková vláda nemalým příspěvkem 300 milionů eur. Ministr dopravy Dobrindt novou nabíjecí stanici označil za důležitý krok kupředu k větší mobilitě s nižšími emisemi. Místo by se mělo stát frekventovanou křižovatkou elektromotoristů na cestě střední Evropou, z čehož by v konečném důsledku měl těžit celý region.

Projekt Innovationsparku ukazuje, že nabíjecí stanice nemusí pokračovat ve šlépějích čerpacích stanic a čekání s pohledem přilepeným k nabíječce. Široká možnost vyžití poskytuje rozptýlení nejen řidičům, ale i obyvatelům Zasmarshausenu. Moderní platforma představuje unikátní příležitost, jak spojit užitkovou část stanice se zelenými parky k relaxaci a kancelářskými prostory k vytvoření zcela nové vize městského plánovaní, která bude v budoucnu stále častěji využívaná.

Témata:

Doporučujeme

Další
40 % Čechů při nákupu automobilu volí alternativní pohon. Nejdříve ale musí zlevnit