Nejznámější české značky elektromobility

Automobilový a motocyklový průmysl má v České republice dlouhou tradici, kterou by nám mohla závidět nejedna evropská země. Vždyť první sériově vyráběný motocykl na našem území byl představen v Mladé Boleslavi už v roce 1899 a první sériový automobil vyjel z kopřivnických dílen ještě o dva roky dříve.

Dnes patří automobilový průmysl mezi tahouny české ekonomiky. Každý rok naše země vyprodukuje zhruba 1,3 milionu motorových vozidel a jejich podíl na celém exportu České republiky pravidelně překračuje hranici padesáti procent. Abychom si dokázali udržet aktuální postavení ve výrobě dopravních prostředků, musí naše značky následovat trendy dnešní doby, mezi které bezesporu patří i postupný příchod elektromobility.

V následujících řádcích vás proto seznámíme s českými značkami, které se věnují výrobě motorových dopravních prostředků a zároveň již nyní pracují na postupném zařazení elektrického pohonu do svého portfolia nebo se na elektromobilitu přímo specializují.

Kolik stojí nejlevnější elektromobil? Cena vás překvapí

KOLIK STOJÍ NEJLEVNĚJŠÍ ELEKTROMOBIL? CENA VÁS PŘEKVAPÍ

Elektrické motorky

 

Čezeta
 

Čezeta

Výroba motorek má u nás dlouhou tradici, kterou založila dvojice průmyslníků Václav Laurin a Václav Klement. Zlatým obdobím českého motocyklového průmyslu byla druhá polovina dvacátého století, kdy stroje značky Jawa a ČZ dobývaly první příčky v motocyklových závodech po celém světě. Druhá zmíněná česko-slovenská značka motocyklů se proslavila zejména výrobou legendárního skútru „Čezeta“, který se stal oblíbeným dopravním prostředkem doma i v zahraničí. Jeho výroba byla ukončena v roce 1964. Našli se ale nadšenci, kteří skútr, jenž býval často hanlivě označován jako „prase“, přeměnili na moderní elektrickou motorku. Stylový skútr s retro designem z roku 1957 s dojezdem až 150 km na jedno nabití pořídíte od 255 000 Kč.

 

Kuberg
 

Pravým opakem luxusního skútru Čezeta jsou elektrické motorky, které vznikají v Mankovicích u Nového Jičína v areálu bývalého vepřína. Zde sídlí společnost Kuberg, která se věnuje výrobě lehkých terénních elektromotorek. Tato malá společnost ročně prodá na 2000 elektromotorek do všech koutů světa. Mezi její zákazníky dokonce patří i známý americký raper Kanye West. Vrcholný model nese jméno Freerider, na jedno nabití ujede 40 km, maximální rychlostí až 55 km/h. Motorka přitom váží pouhých 36 kg. Tento model pro dospělé vyjde cca na 120 000 Kč.

 

Elektromobily

 

Škoda Vison E
 

škoda vision e

Škoda Auto, stejně jako všechny značky německého koncernu Volkswagen, usilovně pracuje na zařazení elektrického pohonu do svého portfolia. Skvělým příkladem je například nedávno představená studie elektrického SUV se splývavou zádí – Škoda Vision E. Mladoboleslavská automobilka usilovně pracuje i na elektrifikaci stávající nabídky. První čistý elektromobil by společnost měla představit ještě před rokem 2020. Tím bude elektrická verze malého modelu CitiGo, jenž je v podstatě kopií Volkswagenu Up!, s jehož elektrickou verzí naše redakce nedávno absolvovala závod Czech New Energies Rallye.

KOLIK STOJÍ NEJLEVNĚJŠÍ ELEKTROMOBIL? CENA VÁS PŘEKVAPÍ

Kaipan
 

kaipan e

Výroba aut se v České republice netočí jen kolem Škody, TPCA a Hyundai. Na místním trhu se řadu let pohybuje i několik menších výrobců, mezi které patří například společnost Kaipan ze Smržovky. Zde jsou už od roku 1991 vyráběny malé dvoumístné sportovní vozy, podobné legendárnímu Lotusu 7 od geniálního konstruktéra Colina Chapmana. Ačkoli se tato malosériová automobilka soustředí primárně na sportovní vozy, nemálo energie věnuje i vývoji elektromobilů a dokonce i vozů na vodíkový pohon. V rámci tohoto vývoje značka úzce spolupracuje s ostravskou VŠB-TUO. Nejznámějším počinem Kaipanu na poli elektromobility je prozatím prototyp VoltAge, který byl rovněž vyvinut ve spolupráci s univerzitou v Ostravě. První sériový elektromobil by měl Kaipan představit ještě v průběhu letošního roku.

 

MW Motors
 

Jméno MW Motors je široké veřejnosti asi ještě méně povědomé než Kaipan. Tato malá automobilka sídlící nedaleko Plzně o sobě dala vědět teprve před nedávnem, zato ale pořádně. V dubnu letošního roku automobilka MW Motors představila svůj první elektromobil Luka EV. Ten zaujme nejen úžasným retrodesignem, ale i použitou technikou. Vůz je poháněn čtveřicí elektromotorů umístěných přímo v kolech vozu. Ty mají kombinovaný výkon 66 koňských sil. To není nijak oslnivé číslo, důležité ale je, že díky lehké konstrukci váží Luka EV pouhých 815 kg. Na jedno nabití vůz ujede až 300 km. Jeho základní cena se pohybuje kolem půl milionu korun.   

                                                                    

Elektrobusy

 

SOR Libchavy
 

SOR Libchavy

SOR Libchavy patří mezi nejvýraznější české výrobce autobusů, trolejbusů a elektrobusů. První elektrobus značka představila už v roce 2013. Od té doby se elektrobusy z pardubického kraje rozšířily do všech koutů naší republiky. Setkat se s nimi můžete v Praze, Hradci Králové, Plzni, Českých Budějovicích, ale i v Košicích, Bratislavě nebo ve Vídni.

 

Škoda Electric
 

I plzeňská firma těží ze svých zkušeností s výrobou klasických autobusů a trolejbusů. Škoda Electric navíc na vývoji elektrobusů intenzivně spolupracuje i se společností Iveco. Elektrický autobus Škoda Perun HP se před časem dokonce stal jedním z lákadel českého pavilonu na mezinárodním veletrhu EXPO v kazašské Astaně. Škoda se vydala proti proudu a na místo baterií, které by autobusu garantovaly dojezd minimálně 150 km, ujede elektrobus Škoda Perun HP na jedno nabití jen 30 km. Proč? Městské autobusy málokdy ujedou více než 20 km, po čemž následuje desetiminutová přestávka. Právě na tu Škoda sází. Baterie elektrobusu lze do plné kapacity dobít zhruba do osmi minut. Elektrobusy Škoda se stejně jako konkurenční stroje SOR pomalu rozšiřují po celé ČR, ale i po celé Evropě.

KOLIK STOJÍ NEJLEVNĚJŠÍ ELEKTROMOBIL? CENA VÁS PŘEKVAPÍ

 

Ekova Electric
 

Ekova Electric

Značka Ekova nepatří mezi kdo ví jak známé výrobce, přesto patří mezi české přední výrobce vozů MHD. Primárně se společnost specializuje na výrobu a renovaci tramvají, trolejbusů a autobusů. V posledních několika letech věnovali ale ostravští nemalé úsilí i vývoji vlastního elektrobusu. Nese název Ekova Electron a setkat se s ním můžete nejen v Ostravě, ale i na Slovensku, v Německu nebo ve Švédsku.

Témata:

Doporučujeme

Další
10 veteránů, u kterých byste spalovací motor hledali marně