Naše stránky přizpůsobujeme podle toho, o které služby jste projevili zájem, a také sledujeme využití našich stránek. K těmto účelům používáme cookies a obdobné technologie, včetně cookies třetích stran. Kliknutí na tlačítko „Rozumím“ nebo pokračování v používání našich stránek bez vypnutí těchto funkcí vnímáme jako udělení souhlasu také s využíváním cookies a předáním údajů o vašem chování na webu reklamním a sociálním sítím pro zobrazení cílené reklamy na dalších webech. Tyto funkce můžete vypnout a souhlas odvolat v sekci „Ochrana osobních údajů“.

Než se baterie z elektromobilů vydají na odpočinek

Jeden z nejčastějších argumentů odpůrců elektromobility je (ne)využití vysloužilých baterií. Jenže když to vezmete zevrubně, dost možná dospějete k názoru, že to není zdaleka tak žhavé téma, jako by se mohlo na první pohled zdát


Baterie z elektromobilu

Je snadné napsat článek s titulkem ve stylu „Staré baterie z elektromobilů zamořují svět,“ ostatně taky jich pár dohledáte. Pravda to ale nebude. Kdyby končily někde na skládce a kupily se jedna vedle druhé, svět by opravdu zamořily. Jednak to ale automobilky nedovolí, a to, že už se nehodí pro provoz v autě, nemusí nutně znamenat, že už jsou na sklonku svojí životnosti. Ale postupně…

Z čeho se baterie vyrábí?

Proces výroby Li-Ion akumulátorů by vydal na samostatný článek, důležité však je, že baterie obsahují měděnou fólii pro odvod proudu z anody vyrobenou z lithia a uhlíku. Její protikus, tedy katoda, je z hliníku a z lithia. Pro odvod proudu se používá hliníková fólie. 

Ceny li-ion baterií postupně klesají, což souvisí s přibýváním výrobců a vylepšováním technologie výroby. Za zmínku pak určitě stoji i to, že jejich výroba zatěžuje životní prostředí výrazně méně než výroba nikl-kadmiových nebo olověných akumulátorů.

Baterie z elektromobilu

V současné době se využívají baterie, které obsahují tekutý elektrolyt. Budoucnost akumulátorů je ale v takzvaném pevném elektrolytu, který je nejen mnohem bezpečnější, ale taky má vyšší potenciál pro zvýšení kapacity baterií a zkrácení času jejich nabíjení. Do této technologie investují peníze všechny velké automobilky. Například Toyota a Nissan je chtějí uvést na trh do roku 2025.   

Recyklace se (zatím) nevyplatí

Tak to dnes bohužel je. Lithium získané recyklací je dražší, než to, které se dá získat klasickou těžbou. Jenže svět na automobilky tlačí, aby se k recyklaci baterií zavázaly. A tak se spousta vědců snaží vymyslet procesy, jak celou operaci zlevnit.


Jaká je reálná životnost baterií?

Volkswagen garantuje minimální kapacitu sedmdesát procent i po osmi letech nebo 160 tisících kilometrech provozu. Podobná čísla nabízí i Toyota, Nissan či BMW. Vídeňský taxikář už se svou Toytou Prius najel milion kilometrů. S původními bateriemi.


Podle všeho jsou na dobré cestě, protože aktuálně recyklace probíhá nejen za vysokých teplot a použití vysokého tlaku vzduchu. Nejnovější pokusy už ji zvládají v běžných podmínkách. Zatím však platí, že spotřeba energie při recyklaci je tak vysoká, že to finančně nedává smysl.

Baterie z elektromobilu

Tak jako se mění technologie výroby, projde proměnou i způsob recyklace akumulátorů. Zkrátka platí, že čím víc akumulátorů se bude recyklovat, tím levnější bude i opětovný zisk lithia.

Jak se recykluje? A jaké je další využití baterií?

Akumulátory, které už nevyhovují svou kapacitou, automobilky přeprodávají společnostem, které se zabývají recyklací. A ten proces není rozhodně jen o tom, jak získat z baterií lithium a další použité materiály.

Baterie z elektromobilu

Začíná se rozložením bloku baterií na jednotlivé články, které se následně testují v několika nabíjecích a vybíjecích cyklech. Poté se třídí podle kapacity a každé čeká trochu jiný osud. Z těch, které jsou bez závad, se jednoduše složí nová baterie. Funkční, ale jen nedostatečné pro použití ve vozidle, se dají použít jako záložní zdroje s širokou mírou uplatnění. A konečně ty nevyhovující se definitivně recyklují.

Baterie z elektromobilu

A právě ty články, které se dají ještě využít, představují podle automobilek zajímavé zboží. Nissan uvádí, že baterie modelu Leaf první generace, která umožňovala dojezd cca 120 kilometrů, v sobě dokáže udržet energii pro průměrný rodinný dům na dva dny. Nabízí se tedy hromadné bateriové uložiště pro získávaní energie z alternativních zdrojů, jako je třeba vítr či slunce. Třeba 208 baterií z Toyoty Camry slouží od roku 2015 jako úložiště pro sluneční elektrárnu národního parku Yellowstone.

button clanku