Nissan Leaf jako první elektromobil dokončil věhlasnou Mongol Rally

Manželé Chris a Julie Ramseyovi ze Skotska projeli v sobotu 9. září v Ulan-Ude cílem závodu Mongol Rally a stali se tak prvním týmem, který dokončil tuto náročnou „trans-kontinentální“ soutěž s elektromobilem. Tím elektromobilem je upravený Nissan LEAF z roku 2016 s označením AT-EV (All-Terrain Electric Vehicle). Chris s Julií do závodu odstartovali v sobotu 16. července ze startovního roštu britského okruhu Goodwood a v soutěži urazili 13 000 kilometrů. Projeli celkem 13 zemí a svůj vůz nabili 111krát. Náklady na elektřinu činily do průjezdu cílem v sibiřské oblasti poblíž mongolské hranice méně než 100 liber (cca 2 900 Kč).

E.ON RÁDCE: VYPLATÍ SE ELEKTROMOBIL?

Teď jejich Nissan LEAF spolu s ostatními vozy účastníků soutěže naloží na vlak a přes celý kontinent jej převezou až do Estonska. Tam si ho Chris s Julií opět převezmou a vyrazí na další část cesty, která je po 4 000 kilometrech dovede zpět domů do města Aberdeen. Celkově tedy pár najede zhruba 17 000 kilometrů. „Hodně lidí mě od soutěže odrazovalo. Říkali, že elektromobil se na dlouhé cesty nehodí. Po těch tisících kilometrů, které jsme zvládli prakticky bez problémů, ale můžu říct, že se spletli. Byla to cesta, kterou podniknete jednou za život. Ani se mi nechce věřit, že už jsme v cíli. Projeli jsme bezpočet zemí, a to s nulovými emisemi a jen na energii z akumulátoru. Jsem nadšený, trochu vyčerpaný, ale ten zážitek mě doslova nabil!“ řekl Chris Ramsey v cíli Mongol Rally.

Při jízdě po Evropě využívali Chris s Julií rozsáhlou síť rychlonabíječek. Jimi lze akumulátor vozidla nabít na 80 % kapacity za pouhých 30 minut. Když se ale dostali do Bulharska a dál, možností rychlého nabití vozidla ubývalo, takže se museli spolehnout na různé jiné možnosti, jak si zajistit energii. Do těchto možností patřilo nabíjení v barech, kavárnách, hotelech, noclehárnách, garážích a dealerstvích. Došlo ale i na nabíjení v holičství, na poště, v prodejně traktorů, na policejní stanici a ve třech ruských hasičských stanicích. Uprostřed sibiřských lesů dokonce potkali profesionálního elektrikáře, který jim jejich LEAF připojil přímo ke stožáru s elektrickým vedením. V každé zemi, kterou projížděli, si Chris a Julie užívali vstřícného přístupu lidí a platili tak jen za několik málo nabití v některé z nabíjecích stanic. Jejich prosbu o nabití elektromobilu odmítl jen málokdo. Navíc je lidé zvali na skleničku, k jídlu, nebo jim dokonce nabízeli možnost přenocování. Takto Chris Ramsey popsal pohostinnost, kterou zažil během závodu: „Setkali jsme se s tak obrovskou pohostinností, že víc už to snad ani nejde. Určitě se teď jinak díváme i na to, jak se k lidem chovat i ve své vlastní zemi. Příklad, který nám zůstane v paměti, je z Ruska. Tam jsme se ve dvě ráno objevili v jednom místním dealerství Nissan. Už tam na nás čekal muž, který nám vůz bezpečně připojil v dílně. Potom nás zavedl do prodejny, uvařil čaj, dal nám najíst a na noc nás uložil na pohodlných pohovkách.“

E.ON RÁDCE: VYPLATÍ SE ELEKTROMOBIL?

K výzvám, kterými pár prošel, Chris poznamenal: „Samozřejmě, že přišlo i pár krušných chvilek. V etapách před koncem cesty jsme se museli vypořádat s nemocí, což bylo náročné. Jinak ale bylo všechno v pohodě. Při dlouhém nabíjení u čerpacích stanic uprostřed pustiny nám někdy moc veselo nebylo. Když jsme ale přijeli do nějakého městečka nebo vesnice a místní nás vřele přivítali, nálada se hned zlepšila a příjemně nás to nabudilo.“

nissan
zdroj: Nissan Plug In Adventures

Tým Plug In Adventures Chrise a Julie během své cesty s radostí propagoval výhody provozu elektromobilu. V každé zemi, kterou manželé navštívili, se jejich cesta i elektromobil samotný setkávaly se zájmem místních. Chris byl dokonce pozván k účasti v panelové diskusi na výstavě EXPO 2017 v Astaně, kde téma výstavy – „Energie budoucnosti“ – mohl přímo ukázat v praxi. LEAF AT-EV na výstavě EXPO posloužil nejen jako dopravní prostředek, ale rovněž jako exponát.

E.ON RÁDCE: VYPLATÍ SE ELEKTROMOBIL?

Manželé projeli některé z úchvatných cest, které Evropa i Asie nabízí, a to včetně rumunské transfagarašské magistrály. Tato silnice svými serpentinami překonává horský průsmyk a poskytuje tak četné příležitosti k regenerativnímu brzdění v režimu B.

nissan
zdroj: Nissan Plug In Adventures

Největší vzdálenost, kterou pár s plně naloženým vozem ujel na jedno nabití, bylo 185 kilometrů. V akumulátoru tehdy zbývalo 6 % energie. Vzdálenost, kterou Chris s Julií průměrně ujeli mezi nabíjeními, byla 153 kilometrů. V akumulátoru bylo tedy vždy dostatek energie pro případ přesunu k jinému zdroji energie.

Julie Ramseyová uzavřela celou cestu na Mongol Rally takto: „Byla to má životní cesta. Jedli jsme neobvyklá jídla, přespávali na podivných místech a dokonce jsme jeli i nákladní lodí. Potkávali jsme ty nejpozoruhodnější lidi a všichni nás zahrnovali nejen štědrostí, ale i zájmem o naše elektrické dobrodružství. Řekla bych, že tento výlet určitě není pro každého. Někdy to bylo opravdu velmi náročné. Zážitky z cesty a lidi, které jsme během ní potkali, pro nás však mají nevyčíslitelnou hodnotu. Myslím, že bychom do toho šli bez váhání znovu.“

nissan
zdroj: Nissan Plug In Adventures

nissan
zdroj: Nissan Plug In Adventure

nissan
zdroj: Nissan Plug In Adventures

nissan
zdroj: Nissan Plug In Adventures

Témata:

Doporučujeme

Jak dosáhnout největších úspor za energie?

E.ON Rádce vám rád poradí, jak na to.