Nizozemské solární auto se stává největším ekologickým inovátorem loňského roku. Brzo navíc zamíří do sériové výroby.

V posledních několika letech vzniklo po celém světě velké množství více či méně známých soutěží a žebříčků, které se snaží poukázat a podpořit ambiciózní projekty, jež si kladou za cíl snížit produkci oxidu uhličitého a dalších škodlivých plynů či emisí pevných částic, a tím snížit dopad lidské činnosti na naši planetu. Jednou z těch nejvýznamnějších anket tohoto typu je cena Climate Change Innovators Award. Tuto prestižní cenu každý rok vyhlašuje americká Asociace spotřebitelských technologií (Consumer Technology Association) v rámci mezinárodního veletrhu spotřební elektroniky (CES) v Las Vegas. Nejinak tomu bylo i letos. Do finále soutěže, jehož výsledky byly vyhlášeny 11. ledna, se probojovala šestice nadějných projektů.

E.ON RÁDCE: ELEKTROMOBILY A JEJICH VÝHODY

Absolutním vítězem letošního ročníku se stala nizozemská společnost Lightyear se svým koncepčním automobilem One, který slibuje revoluci v pojetí elektromobility.

One se má stát prvním elektromobilem na světě, který k dobíjení svých baterií aktivně využívá vlastní solární panely. Ty pokrývají většinu povrchu vozu, jehož konstrukci tvoří zejména uhlíková vlákna a další lehké materiály. Díky výkonným fotovoltaickým panelům, které se dají umístit na povrch karoserie auta, dokázala společnost Lightyear eliminovat základní problém elektromobilů – krátký dojezd na jedno nabití a závislost na nepříliš husté síti dobíjecích stanic. K návrhu vozu nizozemský tým využil svých mnohaletých zkušeností, které získal z nespočtu účastí ve vytrvalostních závodech experimentálních solárních automobilů, organizovaných napříč celým světem.

E.ON RÁDCE: ELEKTROMOBILY A JEJICH VÝHODY

Ačkoli společnost Lightyear svůj elektromobil představila pouze v koncepční variantě, neodpustila si několik ambiciózních prohlášení. Do roku 2020 bychom se měli dočkat vyrobení alespoň 100 sériových variant modelu One. Tyto vozy budou nejprve dostupné pouze v Evropě. Jejich cena se má pohybovat kolem částky 119 000 € (cca 3 030 000 Kč). To sice není vůbec málo, výrobce ale udává, že vůz bude mít v budoucnu téměř nulové náklady na provoz. Samozřejmě v tomto případě záleží na městě, kde budete vůz využívat. Například na slunných místech typu Havaj by prý mohl elektromobil One fungovat bez problému i bez dodatečného nabíjení ze zásuvky. V našich klimatických podmínkách by měl model One urazit dle slov výrobce mezi 400–800 km na jedno nabití, v závislosti na aktuálním slunečním svitu.

Elektromobil Lightyear One

Zajímavostí je další cíl společnosti Lightyear, který se vztahuje k jejímu samotnému názvu. Slůvko „Lightyear“ můžeme z angličtiny přeložit jako světelný rok. Tedy vzdálenost, kterou světlo urazí za jeden pozemský rok čili 9,5 bilionu kilometrů. A přesně tolik má činit roční dojezd všech elektromobilů na světě.

Zájemce o první produkční solární elektromobil na světě jistě potěší i fakt, že na oficiálním webu Lightyear již existuje možnost si vůz reálně objednat. K tomu, aby mohl být zájemce zařazen na seznam čekatelů na vůz, stačí na účet mladé nizozemské automobilky složit zálohu 19 000 €.

Elektromobil Lightyear One

Elektromobil Lightyear One

 

Témata:

Doporučujeme

Nizozemské solární auto se stává největším ekologickým inovátorem loňského roku. Brzo navíc zamíří do sériové výroby.