Nizozemské vlaky jezdí 100% na energii z větrných elektráren

Všechny vlaky v Nizozemí už jsou poháněny čistě větrem, a to rovnou od začátku roku – ještě o rok dříve, než k tomu mělo původně dojít. Hromadná doprava tak dospěla k novému mezníku ekologické dopravy. Elektrická energie pro vlaky ze země tulipánů pochází z dalšího symbolu tohoto státu – z větrných farem umístěných v Nizozemí, Finsku a Belgii, jejichž počet v současnosti rychle narůstá a umožňuje jednoduchý přechod na výhradně čistou energii.

Původní myšlenka vznikla v roce 2015, kdy holandská vláda vyhlásila stoprocentní celoplošné spuštění elektrické vlakové dopravy na větrný pohon na rok 2018. Zájem a rychlý rozvoj obnovitelné energie v okolních státech spojil největšího nizozemského železničního dopravce NS se společností Eneco Company, aby propojily typ obnovitelné energie nově i s vlaky, kterými cestuje okolo 600 tisíc lidí každý den. Pro přesnější představu spotřeby energie, vlaky využijí okolo 1,2 milionu kWH elektřiny za rok, což se zhruba podobá například spotřebě všech domácností Amsterdamu. Celkově hromadná doprava produkuje v Nizozemsku 20% emisí CO2. Což byl jeden z důvodů prož se nizozemský železniční dopravce NS rozhodl pro zelený zdroj energie pro své vlaky.

NS

V Nizozemí je po větrné energii taková poptávka, že energetické společnosti nestíhají pokrývat poptávku. Proto společnost Eneco využívá celoevropskou certifikaci Guarantees of Origin (GoO). Tato certifikaci potvrzuje původ elektřiny z obnovitelných zdrojů energie a zároveň zakazuje její další přeprodávání třetím stranám. Proto si může být nákupčí jistý, že nakupuje zelenou energii.

Spekuluje se, že další zemí, která zavede podobnou technologii, je USA, respektive jednotlivé státy. Jedná se především o státy na východním pobřeží, kde se mají v budoucích deseti letech investovat miliardy dolarů do vysokorychlostních vlaků.

E.ON RÁDCE: KDO DOSTANE PENÍZE Z PROGRAMU ZELENÁ ÚSPORÁM?

Témata:

Doporučujeme

Jak dosáhnout největších úspor za energie?

E.ON Rádce vám rád poradí, jak na to.